Skip to main content
  • Nieuws
  • Imagocampagne toont haven als spannende en unieke werkomgeving

Imagocampagne toont haven als spannende en unieke werkomgeving

  • 18/04/2018

jij de haven de wereld

Ook de private havenbedrijven voelen de krapte op de arbeidsmarkt. Als grootste werkgever in België is de Antwerpse haven constant op zoek naar logistieke, administratieve en commerciële medewerkers. Honderden vacatures voor onder andere expediteurs, commerciële en operationele bedienden, raken steeds moeizamer ingevuld. Op de achtergrond speelt zich bovendien een bikkelharde concurrentiestrijd af met andere sectoren om specifiek, hoogopgeleid talent zoals logistieke planners, ingenieurs of ICT’ers, aan te trekken. 

Daarom lanceerde Alfaport Voka, de koepel van de private havensector in de Antwerpse haven, deze middag een nieuwe imagocampagne die de haven in de spotlights zet als een spannende en unieke werkomgeving. De focus ligt daarbij op de troeven die enkel een werkgever in de haven kan bieden. Welke die temptations zijn, komt u te weten van de werknemers zelf via de website www.jobsindehaven.be

‘We lanceren deze campagne onder andere omdat het steeds langer duurt om vacatures in te vullen maar ook omdat de haven als werkgever niet top of mind is bij werkzoekenden of studenten’, vertelde Stephan Vanfraechem, directeur Alfaport Voka. ‘We dragen nog steeds het imago mee dat werken in de haven automatisch gelijkstaat aan schepen laden en lossen. Dat is natuurlijk een heel belangrijk deel van de haven, maar we zijn meer dan dat. We willen met deze campagne de rijkheid van de maritieme sector aantonen en gaan dat vooral doen via online boodschappen en op sociale media.’

Naast de voorstelling van het project liet Alfaport Voka ook drie medewerkers uit de haven aan het woord. Kim Stoelen is hr-manager bij BDP International en maakt vanop de eerste rij mee hoe moeilijk het is om vacatures in te vullen. ‘Ik ben gebeten door de havenmicrobe, er is een bepaalde feeling in deze sector waardoor je er niet meer uit wil eens je er gestart bent. Dat merk ik ook bij ons personeel, het duurt steeds langer om medewerkers aan te werven, maar eens we ze hebben, kunnen we ze wél houden.’

Eefje Morren is als customer experience & sustainability officer aan de slag bij Ahlers Belgium. Als big data analiste is ze dagelijks bezig met logistieke data waarmee ze het reilen en zeilen van het bedrijf optimaliseert. Zij werkt sinds twee jaar in de haven. ‘Mensen weten niet wat je allemaal in de haven kan doen. Als ik bijvoorbeeld tegen mijn vrienden vertel over mijn job zijn ze vaak verbaasd dat ik die uitvoer in de haven. Daarom vind ik deze campagne ook een goed idee. De haven is een leuke werkgever die heel veel investeert in innovatie, technologie en duurzaamheid.’

Ook Eric Clonen is trotse havenmedewerker. ‘Ik pendel dagelijks over de Schelde om naar mijn job in de haven te gaan en ik doe dat al jaren met plezier. Maar het is inderdaad steeds moeilijker om medewerkers aan te werven’, vertelt de general manager van Aprojects. ‘We zetten meer en meer in op jobbeurzen, stages, … om zo de match met ons bedrijf te vinden.’


Op de website www.jobsindehaven.be vindt u een brandmovie terug die mensen zin moet doen krijgen om in de haven aan de slag te gaan, brengen we getuigenissen van werknemers én bundelen we actuele vacatures.

Contactpersoon

Stephan Vanfraechem

Directeur Alfaport

Gosselin
Welt white paper
CapitalAtWork
Customer Collective
Deloitte
De Ridder
facilicom
GSJ Advocaten
Logo Mensura
Proximus
Recrewtment
SD  Worx
Tormans