Skip to main content
  • Nieuws
  • IKEA is klaar voor het digitale tijdperk

IKEA is klaar voor het digitale tijdperk

  • 31/08/2021

Voor de internationale retailer van meubels en woonartikelen IKEA is digitale transformatie geen loos begrip. De multinational, actief in meer dan 50 markten, heeft een duidelijke visie over hoe innovatie en nieuwe technologieën ingezet kunnen worden voor efficiëntere werkprocessen, een betere klantervaring en extra omzet. Bram Vromans, Country Digital Manager bij IKEA België, geeft tekst en uitleg.

 

Bram Vromans
Bram Vromans

Holistische visie

Samen met zijn team is Bram als Country Digital Manager endto-end verantwoordelijk voor alle digitale systemen bij IKEA België, in zowel de acht winkels, het contactcenter en het distributiecentrum als de hoofdzetel. “Ik krijg vaak de vraag wat de digitale strategie van IKEA is. Dan antwoord ik dat een digitale aanpak idealiter deel uitmaakt van een overall businessstrategie. Bij IKEA is er een goed onderbouwde holistische aanpak, waarbij we via het internationaal uitgerolde principe ‘ten jobs in three years’ driejaarlijks bedrijfsdoelstellingen formuleren. Het digitale luik speelt hierin een zeer belangrijke rol. Op basis van deze globale richtinggevende oefening formuleert elk land vervolgens zijn eigen businessplan, met nationaal specifieke digitale klemtonen.

Concrete voorbeelden van digitale transformatie

De voorbije jaren hebben de grote online marktspelers de krijtlijnen van het digitale speelveld mee uitgetekend. Bij IKEA zijn de mindset en middelen alleszins aanwezig om een digitale leider te worden.

Bram: “Het begrip ‘omnichannel’ staat bij ons al langer centraal, maar wordt extra belangrijk. Waar een winkelbezoek voor vele klanten vroeger een daguitstap was, moeten we nu nieuwe vormen van klantbeleving waarmaken: inspiratie opdoen in de winkel en de producten zelf meenemen (de traditionele cash & carry) of meteen thuis laten leveren, online bestellen in de webshop en zelf afhalen in de winkel (click & collect), online bestellen en laten leveren (click & deliver), online een boodschappenlijstje maken om vervolgens naar de winkel te gaan, enzovoort. Die verschillende verwachtingen stellen hoge eisen aan onze interne werk- en backofficeprocessen. Ook het uitbouwen van remote sales – waarbij onze klanten bijvoorbeeld online interieurplannen kunnen doorsturen en bespreken met een gespecialiseerde interieurmedewerker – vereist de nodige interne technologische ondersteuning.”

Pilootproject ‘scan en go’

Het versneld digitaliseren van convenience – zoals het wegwerken van wachtrijen aan de winkelkassa’s – is volgens Bram een andere uitdaging: “In onze winkel van Hasselt starten we momenteel het pilootproject ‘scan en go’ op. Met een nieuwe IKEA-app – die al live is en voor dit project zal worden uitgebreid – kunnen klanten tijdens het shoppen hun producten scannen.

Daarnaast richten we aparte kassa’s in waar de klant op basis van een door de app gegenereerde qr-code kan afrekenen. Die aanpak zal de klantbeleving en -tevredenheid ongetwijfeld verbeteren. Maar tegelijk waken we erover dat onze backofficesoftware en systemen al deze digitale veranderingen vlot de baas kunnen. We kunnen het ons immers niet veroorloven om ons winkelpersoneel enkele weken technisch werkloos te maken omdat we ingrijpende IT-veranderingen moeten doorvoeren. Al vliegend een vliegtuig ombouwen tot een raket is geen eenvoudige opdracht!”

Mindset en vaardigheden

Bram is er stellig van overtuigd dat de trend naar businessinnovatie en digitale verandering niet meer te stuiten is. “Sinds het uitbreken van de coronapandemie is het aantal bestellingen op onze website substantieel gestegen, en dit aantal blijft hoog. We hebben onze winkels versneld ingezet als decentrale voorraadmagazijnen, om op die manier nog dichter bij onze klanten te staan. Met bijkomende interne investeringen in opleiding en training stomen we collega’s klaar om mee te stappen in het digitale verhaal. We willen niet alleen de juiste mindset creëren voor een toekomstbestendige aanpak, maar ook de juiste competenties in huis halen om onze klanten een uitstekende winkelbeleving te garanderen, zowel in onze winkels als online.”

Mee aan boord van Digital Leaders

Tijdens het trainingstraject Digital Leaders zal Bram uitgebreid toelichten hoe IKEA nieuwe digitale kansen inzet. Tegelijk neemt hij zelf deel aan de basismodule. “Ik kijk heel erg uit naar deze training. Naast het verwerven van nieuwe kennis krijg ik ook de kans om te netwerken met collega’s uit andere sectoren. Het uitwisselen van nieuwe ideeën en nadenken over digitale oplossingen en businessmodellen zullen zeer verrijkend zijn.”

Contactpersoon

Laura Michielsen

Coördinator marketing & communicatie

Artikel uit publicatie

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo