Skip to main content
  • Nieuws
  • "Ik maak enkel kledij van productieafval"

"Ik maak enkel kledij van productieafval"

  • 11/03/2020

Studio AMA is een Gents labo voor ethische mode, zeg maar een broedplek voor een alternatief model binnen de mode-industrie. Binnen alle onderdelen van het proces wordt een antwoord geformuleerd op de vraag hoe het zo duurzaam en ethisch mogelijk kan.

Studio AMA foto 2

Bezieler 

Soraya Wancour, modeontwerper en -maker met een groen hart. Ze volgde kunsthumaniora aan Sint-Lucas In Gent en ‘Création de Mode et Stylisme’ aan het Brusselse La Cambre. Ze werkte eerst als styliste voor de confectie van kinderkledij en als (textiel)ontwerper voor verschillende ontwerpers, particulieren en bedrijven, waaronder Beaulieu.

Ze liet zich inspireren door circulaire bedrijfsmodellen, besloot te ‘springen’ en begon in 2018 haar eigen circulaire mode te ontwerpen. “We zijn als mens sowieso risicoavers, maar ik heb de risico’s voor mezelf wat geminimaliseerd en ben intuïtief gestart via het Starterslabo. In januari 2020 heb ik een vennootschap opgericht.”

“Ik zie mezelf als een maker en toekomstdenker. In mijn hoofd kan er zeer veel. Ik wil met een positieve insteek en impact tonen hoe het anders kan in de mode-industrie. We weten zo weinig over waar onze kleren of ons eten precies vandaan komen, maar gelukkig wordt die transparantie vandaag groter en belangrijker. Vaak krijg ik de vraag waarom ik niet naar de reguliere confectie ga in plaats van met maatwerkbedrijven samen te werken of waarom ik geen stoffen koop, maar dan zou ik het DNA van mijn bedrijf verloochenen. Wat je doet, moet snel opbrengen, zegt een economische wet, maar soms moet je jezelf ook de tijd gunnen om iets duurzaams en moois op te bouwen.”

Inspiratiebron 

“Mijn grootvader voorzag het dorp van kleren als kleermaker. Als kind kwam ik vaak in zijn atelier, een heel prikkelende omgeving. Mijn grootmoeder had er  een winkeltje met breigoed. Mijn andere grootmoeder was ook naaister. Een tante heeft me dan weer leren naaien toen ik nauwelijks acht jaar was. Ik dacht dan dat iedereen dat deed (lacht).”

Tijdens het interbellum in de vorige eeuw begon de shift naar massaconfectie en later naar fast fashion en zelfs naar wegwerpkledij. “Maar de slinger moet en zal ooit terugkeren”, zegt Soraya kordaat, “want dit model is niet houdbaar. Mijn klanten zijn mijn ambassadeurs en kopen heel bewust. Anderen vinden het designaspect belangrijk. Door alle informatie te geven over de kledij die ik maak toon ik ook de afwezigheid van informatie bij andere kledij en gaan consumenten zich misschien meer kritische vragen stellen over de herkomst van wat ze dragen.”

USP 

“Wat ik doe is sociaal en ecologisch. Ik probeer een positieve impact te genereren in de mode-industrie en ik kan gelukkig beroep doen op subsidies voor deze schalingsfase. Voor de oprichting van mijn sociale vennootschap kreeg ik van Werk en Sociale Economie (WSE) een subsidie die de opstartkosten draagt.

De Provincie Oost-Vlaanderen ondersteunt me in mijn samenwerking met Zonnehoeve om de confectietechnieken verder te integreren en verfijnen.  Ik vind het belangrijk om in een bepaalde prijscategorie te belanden en leer veel bij over financiën. Ik kan de huidige prijzen aanhouden als ik naar grotere aantallen ga, hoop ik. Of het duur is? Eigenlijk is AMA spotgoedkoop, als je in overweging neemt dat alles lokaal ontworpen en geproduceerd wordt.”

Grootste uitdaging Foto Studio AMA 2

“Ik wil mode met impact en dat lukt niet met een collectie van een paar honderd items. Ik heb tot nu getoond wat er mogelijk is, maar ik moet nu schaal beginnen creëren. Uitdagingen zijn er bij de vleet. Ik vertel een nieuw verhaal aan de eindklant, zet nieuwe, atypische samenwerkingen op met leveranciers van stoffen en met maatwerkbedrijven. Ik steek momenteel heel veel geld en tijd in R&D en als ik wil groeien, zal ik dat nog meer moeten doen. Maar ik hou ervan om nieuwe paden te bewandelen, met de blutsen en de builen.”

Grootste meevaller 

“Sociale tewerkstelling is mij heel genegen.Toen ik ontdekte dat er maatwerkbedrijven zijn die textiel verwerken, ging ik op zoek naar een geschikte partner. Ik belde er een aantal en Zonnehoeve reageerde enthousiast. De eerste twee productieruns van mijn sweaters waren een enorme leerschool, vooral op vlak van afwerking. Er is zoveel bereidwilligheid en warmte bij een maatwerkbedrijf, maar tegelijk moet je ook durven zeggen wat er niet goed is.”

In 2022...

“Ik ben nog heel kleinschalig, maar wil echt groeien en meer produceren. Ik ga nog intensiever en meer samenwerken met andere textielfabrikanten en maatwerkbedrijven. Ik wil graag groeien naar 750 stuks in 2021, voorlopig enkel via directe verkoop en mijn webshop. De wintercollectie heb ik gelanceerd in een pop-up, maar ik ben nu op zoek naar een nieuwe locatie. Vanaf 2021-2022 hoop ik een rendabel bedrijf te zijn zonder af te hangen van subsidies. Als je een alternatief, duurzaam businessmodel wil lanceren, moet je ook bewijzen dat het kan blijven duren en je bedrijf dus rendabel wordt.

Tekst Sam De Kegel 

Gouden tip

“Als ondernemer moet je heel goed weten waarom je iets doet. De why zorgt ervoor dat je niet stopt en volhardt. Soms kom ik collega-ondernemers tegen die niet weten waarom ze ondernemen, behalve dan om enkel geld te verdienen in de nabije of verre toekomst. Hoe kan je jezelf dan relevant maken in deze maatschappij? Bij mij staat maatschappelijke relevantie op één.”

Soraya Wancour is één van de huidige Bryo’s. Ben je ook op zoek naar een klankbord van gelijkgestemden en ervaren ondernemers? Kom dan naar onze volgende infosessie op 7 april en ontdek alles over onze trajecten. 

Bryo StandUp: voor prestarters die de haalbaarheid van hun idee willen testen. Start 13 mei 2020 – 10 sessies – 250 euro


Bryo StartUp: voor ambitieuze start-ups die hun business willen challengen. Start 24 april 2020 – 10 sessies – 500 euro


Bryo ScaleUp: voor ondernemers met bewezen businessmodel en schaalbaar product. Start 26 maart 2020 – 10 sessies – 850 euro 

Ik wil meer weten over Bryo!

Klik hier
Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat