Skip to main content
  • Nieuws
  • iBeauty doet schoonheidssalons schitteren (Bryo in de kijker)

iBeauty doet schoonheidssalons schitteren (Bryo in de kijker)

  • 24/01/2018

Op vraag van een vriendin ontwikkelde Bryo-deelnemer Michel Smekens enkele jaren geleden een simpele online tool om klantengegevens van haar schoonheidssalon bij te houden. Die toepassing vormde het zaadje dat ontkiemde tot iBeauty, online software die de werking van schoonheidssalons en kapperszaken vergemakkelijkt en optimaliseert.

Michel01
"We hebben voorlopig nog 463 suggesties van klanten op onze to-do-lijst staan."

“Het klinkt als een cliché, maar goed luisteren naar de klant is vanaf dag één onze sleutel tot succes geweest. We hebben voorlopig nog 463 suggesties van klanten op onze to-do-lijst staan. Dat heeft veel te maken met onze persoonlijke aanpak,” verduidelijkt zaakvoerder Michel Smekens.

“Normaal gesproken kan je een online product zelf meteen in gebruik nemen, maar als ontwikkelaar geloven we heel erg in een persoonlijke aanpak. We gaan bij iedere klant zelf de software configureren en uitleg geven. Een intensief proces, maar je creëert een andere band met je klant en je krijgt rechtstreek feedback. Het gevolg is een erg lage churn rate van 0,6%. Dat zijn het aantal gebruikers die afhaken.”

Transparante bedrijfsvoering

Gebruikers kunnen iBeauty aanschaffen voor een vast maandelijks bedrag. Daarvoor krijgen ze een uitgebreid online softwarepakket dat klantengegevens, agenda’s, stock en kassa beheert. Uit al die gegevens haalt het heel wat interessante informatie. Zo kan je gepersonaliseerde e-mails versturen op basis van klanten hun koopgedrag of de geografische spreiding van je klantenbestand in beeld brengen. Smekens: “Belangrijker is dat je een transparant overzicht hebt van je bedrijfsvoering. Dat zorgt voor een diepgaander persoonlijk contact met klanten. Je ziet welke producten ze laatst kochten, of er een volgende afspraak ingepland staat enzovoort. Daar kan je een gesprek en een band op bouwen.”

quote michel

Meerwaarde voor leveranciers

iBeauty is niet alleen een meerwaarde voor salons, ook leveranciers kunnen er hun voordeel mee doen. “Onze klanten kunnen rechtstreeks bestellingen plaatsen met de software. Indien leveranciers hun productengamma via iBeauty toevoegen, kunnen de salons erg gemakkelijk bestellen. Da’s een win-win-situatie!”

Daarom werd er onlangs een artikelendatabase toegevoegd die leveranciers zelf kunnen aanvullen of aanpassen. Hierdoor gaat iBeauty steeds meer functioneren als een platform tussen leveranciers, salons en klanten. “Met alle data die we verzamelen kunnen we leveranciers nog veel meer interessante inzichten geven. Momenteel werken we aan een integratie waarbij die leveranciers rechtstreeks promoties of nieuwe producten kunnen pushen bij onze salons,” vertelt Smekens.

De toekomst van iBeauty is zoals voor zoveel starters afhankelijk van de financiële middelen. Daarom startte het deze maand met een crowdfundactie. “We zoeken ook een co-investeerder die mee haar schouders onder ons verhaal wil zetten,” besluit Smekens met een warme oproep aan mogelijke investeerders.

Wie?

Michel Smekens

Wat?

iBeauty (www.ibeauty.be)

Dagelijkse kost?

Online software voor schoonheidssalons en kapperszaken

(Wil jij ook begeleiding en ervaringsuitwisseling als startende onderneming? Dan ben jij een échte Bryo! Ontdek het hier.)

Dit artikel verscheen eerder in Bedrijvig Limburg

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo