Hoe passie inspireert tot excellent ondernemerschap

05/12/2017 , Sam De Kegel

In 2016 realiseerde ACG een omzet van 71 miljoen euro door 1.055 nieuwe Volvo's en 270 nieuwe Maserati's te verkopen. In een tijdperk waarin concessiehouders met enorme uitdagingen geconfronteerd worden, is dit een mooi rapport voor de autodealer uit Gent. “Passie betekent ook het verlangen om te groeien”, zegt eigenaar en afgevaardigd bestuurder Tom De Bruyckere.

Tom De Bruyckere (ACG)

 

Vanuit zijn kantoor op de eerste verdieping kijkt Tom De Bruyckere (43) naar ‘zijn’ showroom waar de Volvo’s en Maserati’s blinkend wachten op een koper. Op het dressoir staan enkele tientallen miniatuurmodellen van Volvo en Maserati. “Er komen er nog steeds bij”, lacht hij. “Dit is de snelste én goedkoopste manier om een legertje auto’s te verzamelen.”
In deze CEO schuilt nog een gezonde dosis jongensachtigheid, een snuifje rebelsheid ook, zal tijdens het interview blijken.
Meer dan 300 ondernemers en een vakjury verkozen ACG de dag ervoor, op 13 november, tot de 7de Voka Ambassadeur Oost-Vlaanderen in de Oude Vismijn in Gent. Met deze jaarlijkse verkiezing zet Voka Oost-Vlaanderen excellent en inspirerend ondernemerschap in de schijnwerpers. Het thema van deze editie was: passie.

 

Hoe voelt deze titel aan, the day after?

Tom De Bruyckere: (droogjes) “Ik heb een minikater, maar mijn grootvader zei me altijd dat een kermis een geseling waard is. Hij was bier- en wijnmarchand en had een aantal vaste cafés. Hij wist waarschijnlijk waarover hij sprak.”

 

Ik vernam uit goede bron dat je emotioneel was tijdens de uitreiking?

“Klopt. Ik ben dan wel Voka Ambassadeur, maar eigenlijk zijn individuele prijzen voor bedrijfsleiders idioot, want het gaat over het bedrijf, een team van hardwerkende medewerkers. Dit jaar heeft mijn financieel manager, Kim, een heel trouwe werkneemster met dertig jaar dienst, een hartinfarct gekregen. Gelukkig keerde ze terug na drie maanden, gezonder dan voorheen. Mijn operations manager, Frank, kreeg een hersenbloeding en was ruim 2,5 maanden buiten strijd. Ik wou ze op de Voka-avond speciaal vermelden omdat ze heel loyaal bijdragen aan ons succes. Bij zulke gebeurtenissen voel je pas hoe sterk de band kan zijn tussen onze medewerkers.”

 

In Van Dale lees ik bij passie onder andere: hartstocht. Wanneer is je hartstocht voor de vierwieler ontstaan?

“Passie staat bij mij voor intensiteit in wat je doet. Voor mij is het gemakkelijk om gepassioneerd te zijn door mijn beroep en mijn onderneming omdat ik geboren ben met een voorliefde voor wagens. Mijn papa zat dan wel in de voedingswereld (Luk De Bruyckere was jarenlang topman bij Ter Beke, sdk), maar een auto maakt sowieso indruk op kinderen, dat merk ik ook aan mijn dochters en zoon. Vanaf mijn vier jaar was ik de ‘persoonlijke adviseur’ van mijn vader wanneer hij een nieuwe auto aankocht. Op mijn vijfde begon ik de Autogids te lezen. Het allereerste nummer uit 1979, met de toenmalige S-Klasse van Mercedes op de cover, bezit ik nog steeds. Die boekjes hebben ook nu nog relevantie, want dan zie je pas hoe technologisch auto’s geëvolueerd zijn. Als ik hoor dat autobouwers relatief weinig innovatief zijn, dan argumenteer ik ‘passioneel’ tegen zo’n uitspraak.”

 

Hoe is die passie voor de auto verder ontloken?

“In het eerste studiejaar haalde mijn vader me uit de klas - dat mocht toen blijkbaar nog – om het Autosalon te bezoeken. Apetrots was ik. Ik herinner me nog het blauwe jasje dat ik aanhad, het witte boek van het Autosalon, de prijzen van de wagens. Ik wist toen al dat ik later iets in de autosector wou doen, maar mijn studieloopbaan was nogal…bewogen. Ik startte in het middelbaar in het Sint-Lievenscollege. Een wat rare keuze van mijn ouders, want mijn vader was er vroeger al verwijderd en ik trad in zijn voetsporen. Daarna verhuisde ik naar de Abdijschool van Zevenkerken, vlakbij Brugge. Iedereen was daar intern, dat waren fantastische jaren. De school was ambitieus maar niet bekrompen. ‘Eender wat je doet later, probeer boven de middelmaat uit te stijgen’, was het motto van de paters. In Leuven heb ik nadien TEW verkwanseld, maar dankzij de overtuigingskracht van mijn moeder mocht ik toen naar IVA Driebergen, nabij Utrecht, waar ik een automotive business managementopleiding volgde. IVA is een unieke school waar je talen en commerciële vakken leerde, maar ook de overall aantrok tijdens de lessen techniek. Die lessen komen mij nog steeds van pas; het is enorm prettig als je begrijpt wat je technische medewerkers bedoelen. Ik heb ook veel geleerd door de cultuurclash met de assertieve Nederlanders.”

 

In 2005 nam je samen met je oom Paul De Keukeleire ACG over. Wat deed je daarvoor?

“Na mijn studies heb ik eerst een aantal jaren bij Leaseplan gewerkt en vervolgens in de sales bij ACB, een Brusselse Volvo-dealer. Toen waren ACG en ACB nog eigendom van Mercator Verzekeringen, maar toen Mercator besliste om alle niet-strategische activiteiten af te splitsen, rook ik mijn kans. Ik maakte samen met mijn vader en nonkel een businessplan op en de rest is geschiedenis. Ik wou hoe dan ook ten laatste op mijn dertigste starten als ondernemer.”

 

TEKST: SAM DE KEGEL
FOTO’S: GERT SWILLENS

 

Lees het volledige coververhaal in het decembernummer van ons magazine Ondernemers in Oost-Vlaanderen. Ontdek hier de digitale editie.

 

Ondernemers december 2017

 

 

Adverteren in ons magazine Ondernemers? Vraag Barbara Vuylsteke (09 266 15 72 - 0474 84 31 79) naar de aantrekkelijke voorwaarden.