Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Hoe maak je van een sappig verhaal een nieuwswaardig bericht?
  • 20/02/2020

Hoe maak je van een sappig verhaal een nieuwswaardig bericht?

Waarom komen bepaalde dingen in de media? En andere niet? Wij vroegen het aan Dominiek Claes, chef economie van Het Belang van Limburg. Hij ontwikkelde een model dat bepaalt waarom de media bepaalde gebeurtenissen oppikken, en andere niet. Speciaal voor ‘Versgeperst’ licht hij een tip van de sluier.

En, wat is nieuws?Dominiek Claes

“Wij hebben de gewoonte om hetgeen wij lezen in de krant, horen of zien tijdens de journaals, als nieuws te bestempelen. Maar we staan er niet bij stil waarom bepaalde dingen in bepaalde media opduiken, en andere niet. Wel, in de eerste plaats heeft nieuws altijd met verandering te maken. Nieuws is verandering, dingen die veranderd zijn, die gaan veranderen of waarvan we verwachten dat ze gaan veranderen.

Neem nu verkiezingen: die luiden meestal een grote verandering in, namelijk een nieuwe regering – meestal toch (lacht) – met nieuwe wetten en regels. Daarom zijn verkiezingen overal en altijd nieuws. Of neem nu de opwarming van de aarde: dat zal zeker serieuze veranderingen met zich meebrengen, zo verwachten wij tenminste. Als nu zou blijken dat de opwarming van de aarde zich zou omkeren, zou dat om diezelfde reden zeer groot nieuws zijn. Want wat iedereen verwacht, blijkt dan toch niet te gebeuren…”

Wordt nieuws dan niet door cultuur bepaald?

“Zeker weten. Kijk maar eens naar het nieuws van de Chinese overheidszender. Dat is duidelijk niet wat wij van nieuws verwachten. Maar voor de Chinezen is dat wel degelijk het nieuws: een lezeres die met veel enthousiasme en aplomb de verwezenlijkingen van hun Grote Leiders staat toe te juichen. Voor ons is dat zeer vreemd. Zo zijn er ook een aantal trends die het nieuws bepalen.

"Nieuws is verandering, dingen die veranderd zijn, die gaan veranderen of waarvan we verwachten dat ze gaan veranderen."

Tegenwoordig is alles wat met klimaat of duurzaamheid te maken heeft, al sneller nieuws. Mogelijk zal die trend ook ooit afnemen. In jaren negentig was bijvoorbeeld ‘kwaliteit’ zo’n trend in de economische berichtgeving. Denk aan de ISO-normen. Maar tegenwoordig is dat vanzelfsprekend: een bedrijf dat niet met kwaliteit bezig is, is gewoonweg niet goed bezig. 

Wordt nieuws dan niet door cultuur bepaald?

“Ik geloof daar zeer sterk in. In de literatuur van de communicatiewetenschappen lees ik daar zeer weinig over. Die houden het meestal bij de traditionele zender, die via een media een boodschap stuurt naar een ontvanger. Met die theorie springen we niet ver hé. Dat zegt niks of iets groot nieuws is of niet. Maar ik heb in de loop der jaren een drie- tot viertal factoren weten ontwikkelen die universeel bepalen of iets groot nieuws is of niet. En dat is mijn 3 model geworden. Ooit schrijf ik daar nog een boek over (lacht). De rest bewaar ik voor ‘Versgeperst’.”

Meer weten?   

  • Tijdens Versgeperst (31/3) krijg je tips & tricks aangereikt van lokale media om jouw 'sappig' verhaal om te toveren tot een nieuwsitem.
         
  • Op zoek naar meer info omtrent dit event of wil je meteen inschrijven? Surf dan naar www.voka.be/limburg/versgeperst.
Versgeperst

 

Contactpersoon

Elien Wuestenberghs

Coördinator events

Artikel uit publicatie

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
Logo G4S
Logo JAM
Ethias
Trixxo