Skip to main content
Hoe lokaal is online?
  • 01/06/2018

Hoe lokaal is online?

Consumenten kopen lokaal én internationaal. Punt. We moeten onze ondernemers stimuleren om samen de digitale boot in te stappen, eerder dan met het vingertje te wijzen. 

Rudi De KerpelMet enige verbazing lees ik steeds vaker berichten van beroepsorganisaties die consumenten waarschuwen voor hun buitenlandse online aankopen. Ze vrezen dat  hierdoor de lokale welvaart verloren dreigt te gaan. 
Een tijd geleden lanceerde zelfs een succesvolle retailer samen met een aantal  collega’s een gelijkaardige oproep. Verbazingwekkend, aangezien hij één van de meest succesvolle en performante schoenensites heeft. De oproep zal echter weinig zoden aan de dijk brengen omdat Europa recent beslist heeft dat consumenten over de landsgrenzen heen moeten kunnen genieten van dezelfde voorwaarden als wanneer je lokaal koopt.

Het doet mij wat terugdenken aan mijn tijd als directeur van een coöperatieve bloemenveiling, 25 jaar geleden. Gedurende acht maanden verkochten we enkel producten van lokale en nationale kwekers, maar in de winter importeerden we uit noodzaak goederen uit de hele wereld. Hiermee kon het aanbod op peil gehouden worden én liep de klant niet over naar mogelijke alternatieven om bloemen en planten aan te kopen. 

Daarom is de boodschap van sommige beroepsorganisaties onbegrijpelijk, ja zelfs contraproductief. Ze vestigt alleen maar de aandacht op een patroon zonder naar de oorzaak ervan te kijken. De moderne consument wil vandaag gewoon kopen wat hij nodig heeft en daarbij is de oorsprong van geen tel. Wat wel belangrijk is,  is de beschikbaarheid, het aanbod, de prijs, de snelheid, goede informatie …(volgorde zelf te kiezen). 

Waarom verliezen we dan marktaandeel? De belangrijkste reden is niet omdat er buitenlandse websites zijn, maar wel omdat de meeste van onze ondernemers té laat op de digitale boot zijn gesprongen. Misschien is het belangrijker en nuttiger om leden-ondernemers te stimuleren de digitale boot alsnog in te stappen en vooral te anticiperen op het gewijzigde aankoopgedrag van de consument. Die koopt niet alleen online maar oriënteert zich ook vaak online. Te veel ondernemers zien een dynamische site (met bv. voorraadbeheer) nog altijd als nutteloos en geldverslindend.
En toch hoeft dat niet zo te zijn. Sinds we met Eurotuin.be online gingen zien we dat heel veel van onze trouwe klanten online de voorraad checken om ze dan zelf in de winkel af te halen. Een webshop is dus vaak ook een informatiekanaal en manier om uw klant ervan te overtuigen dat hij nog steeds bij u terechtkan. 

Heeft niemand dan last van de grote spelers? Uiteraard, maar laat ons daar nu eens slim op anticiperen. Waarom zetten beroepsorganisaties - à la Voka - geen platformen op waarin ze complementaire online ondernemers samenbrengen om gemeenschappelijke initiatieven op te zetten rond online marketing, communicatie, of om kennis te delen rond het starten van een website?

We versturen allemaal behoorlijk wat pakjes het land rond. Waarom kunnen we elkaars website daarbij niet promoten?  Of promo-banners delen op elkaars website in plaats van miljoenen te betalen aan Facebook of Google?! Of samen een logistiek platform starten met een aantal zaken die vanuit dezelfde buurt opereren, en op die manier belangrijke besparingen realiseren op verpakkingen of transport. 

Uiteraard is het behouden van onze lokale welvaart prioritair. Maar we zullen moeten leren leven met de werkelijkheid en die is dat de wereld één groot dorp is geworden. En: hoe meer lokaal aanbod beschikbaar komt hoe meer kans we maken samen dat onze klant lokaal zal kopen, maar ook dat we zelf buitenlandse klanten kunnen aantrekken. 

 

Rudi De Kerpel

 

REAGEREN? RUDI@DEKERPEL.COM

 

(Vrije Tribune - onder de redactionele verantwoordelijkheid van de auteur)

Het antwoord zit in ons netwerk!

Eerstelijnsadvies voor uw bedrijf? Onze leden, partners en experts helpen u graag verder!

Stel uw vraag ViaVoka
Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat