Skip to main content
  • Nieuws
  • Hoe kan je netwerken in tijden van crisis?

Hoe kan je netwerken in tijden van crisis?

  • 02/12/2020

Onderwijs is cruciaal maar in deze crisis een van de moeilijkste sectoren om een juist evenwicht te vinden. Eric Christiaens van Netwerk Health & Care vraagt Astrid Hannes van Hogeschool PXL en voorzitter van Netwerk Smart Cities wat de crisis voor hen betekent.

“De coronacrisis scherpt onze creativiteit aan. Onderzoek naar nieuwe mogelijkheden zoals videogebaseerd onderwijs en augmented reality openen ongeziene perspectieven. Maar van vitaal belang blijft het menselijk contact”, zegt Astrid Hannes, Directeur Onderzoek & Dienstverlening Hogeschool PXL in Hasselt.


Astrid HannesWelke impact heeft de corona-crisis op PXL?

Gigantisch. Voor studenten, lectoren én onderzoekers. De digitale omslag is niet evident. Bij PXL staan wij voor authentiek onderwijs dat wij in cocreatie met het werkveld invullen. Onze verpleegkundigen in opleiding moeten leren intuberen, bevallingen oefenen, studenten informatica moeten leren coderen... Daar zijn praktijk, stages en werkplekleren voor nodig. Ook nieuwe opleidingsnoden dringen zich op. Op vraag van woonzorgcentra hebben we een supportteam van vrijwillige professionele rouwbegeleiders opgezet en bieden we een nieuwe opleiding rouw- en verliescounselor. Ook onze afdeling ‘Onderzoek en Dienstverlening’ kreeg vragen om hulp, van OCMW’s, gemeenten, bedrijven: hoe contact houden met onze mensen, hen motiveren, digitaal bijscholen... 

Hoe pakken jullie dat aan?

Gelukkig stonden wij voor de crisis al ver in ‘blended’ onderwijs. Wij hebben ook sterk ingezet op studentenbegeleiding. De crisis heeft een grote mentale impact. Het sociale gebeuren onder studenten ziet er heel anders uit. Samenzitten valt fysiek weg. Vooral voor eerstejaars is dat moeilijk. Ook binnen onlineonderwijs zetten wij sterk in op contactrijk leren. Onze prioriteit is al onze studenten aan de eindmeet krijgen. Dat vergt pragmatische oplossingen. Zoals een haalbare spreiding van lessen, online en live.

Zie je blijvende veranderingen voor de toekomst?

We bekijken hoe we optimaal kunnen schuiven met de drie componenten: contactonderwijs, digitaal werken en werkplekleren. In dat verband werken wij mee aan een boeiend Europees onderzoeksproject rond videogebaseerd onderwijs en augmented reality in het leerproces. Zo kan voor studenten bijvoorbeeld een simulatieruimte in een 360°-setting zoals op de werkvloer worden gecreëerd, of een virtuele productielijn voor bedrijven.

Hoe kan Voka daarbij helpen?

Als voorzitter van het netwerk ‘Smart Cities’ ben ik een ‘liaison’ tussen het netwerk, technologiepartners, lokale besturen en wetenschappelijk onderzoek. Onze PXL-onderzoekers helpen met digitale oplossingen en optimaal gebruik van bestaande én nieuwe technologieën door steden en gemeenten.

Wil je ook graag netwerken?

Artikel uit publicatie

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo