Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Hoe kan je het met communicatie aangenaam houden voor thuiswerkende teams? 3 praktische tips.
Hoe kan je het met communicatie aangenaam houden voor thuiswerkende teams? 3 praktische tips.
  • 31/03/2020

Hoe kan je het met communicatie aangenaam houden voor thuiswerkende teams? 3 praktische tips.

Elke dinsdag en donderdag geeft Gutzandglory, onze communicatiepartner, strategische en bruikbare tips om uw onderneming te ondersteunen in tijden van corona.

Zowel externe als interne communicatie ondervinden grote impact in coronaperiode en de nood eraan is des te groter. Laat je vooral niet lijden door wat anderen doen, maar laat je leiden door je gezond verstand. Blijf vooral trouw aan wie je bent als bedrijf of als ondernemer. Een moeilijke tijd, maar een tijd om gedreven door waarde, waarde te geven.

In deze bijdrage proberen we elke dag wat inzicht en advies te delen over communicatie, en over hoe je met communicatie betekenisvol kan zijn voor anderen: je klanten, je medewerkers, je partners, je doelgroep.

Positieve interne communicatie, die je bedrijfscultuur in de verf zet, motiveert je team. Dat is evident, en al vaak bewezen. Vandaag, met iedereen thuis aan het werk, is die communicatie dus nog belangrijker: tegen de eenzaamheid, en om samen productief vooruit te gaan!

Tip 1: Organiseer een vast “hang-out-moment” samen met je team. In deze tijd is dat echt iets om naar uit te kijken, voor iedereen! Het maakt de emoties wat los: samen praten langs de (video)chat zonder dat het over een bepaald dossier moet gaan. Organiseer het wel een beetje: doe een “rondetafel” met vragen als “hoe was jouw dag vandaag”, “lukt het met het thuiswerk, hoe pas je je aan” of ook “wat vind je slechter of beter aan deze situatie”? Of maak het gewoon puur ontspannend: elk toont bv. een voorwerp in de kamer waar hij of zij aan het werk is, en vertelt er wat over. Of deelt zijn of haar favoriete YouTube video van het moment. En je kan het moment ook een naam geven: van Skyperitief over Koffieklets tot Bieruurtje! Opgelet met het alcoholgebruik wel ;) 

Tip 2: Stuur regelmatig een update. Dat kan in mail of in een groepschat. Een eerlijke update over slecht nieuws, en zeker een positieve update met goed nieuws. Hoe klein ook. Houd mensen op de hoogte van wat er gebeurt: we beleven dit allemaal samen. Dat geldt ook voor zij die technisch werkloos thuis zijn: laat ze weten wat de klanten en leveranciers doen, wie aan het werk is en wat er gebeurt, en deel eventueel al wat plannen rond de toekomst. Maak het indien mogelijk interactief ook een ideaal moment om even stil te staan bij hoe we samenwerken: stel misschien een enquête op waarmee je na de lockdown weer aan de slag kan om zaken te verbeteren. 

Tip 3: Pas je communicatie aan aan de omstandigheden. Deze situatie is voor iedereen moeilijk, en heel veel praktische voordelen van samen op kantoor zijn vallen weg. Zoals: een debrief aan een collega na een meeting. Een snelle babbel bij de koffiemachine. Een grapje. Daarom: begin elke (of zoveel mogelijk) videomeeting met een korte informele babbel en een korte update rond het dossier waarover je vergadert. Niet iedereen heeft immers de laatste relevante info. Vat ook nog meer dan anders op het eind van de meeting goed samen wat is afgesproken, en stuur altijd een report na. Duid daar iemand voor aan. Geef uitdrukkelijk iedereen het woord, en de kans om iets te zeggen. Niet iedereen kan zonder non-verbale communicatie makkelijk het woord nemen. 

Managing Director

wolf@gutzandglory.be
Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat