Skip to main content

Hoe future fit is jouw onderneming?

  • 31/08/2021

Het digitale transformatie- en innovatielexicon blijft zich uitbreiden. Van cryptomunten tot Edge Computing, van machinaal leren tot virtuele assistenten: digitale en online activiteiten zijn niet langer een gimmick. Is jouw onderneming klaar voor de toekomst? Beschik je over de juiste mensen en middelen om digitale kansen te integreren in jouw bedrijfsstrategie? Een inspirerend gesprek met Dado Van Peteghem, Managing Partner bij Scopernia.

“Als leidinggevende is het jouw taak om bij alle medewerkers een digitale mindset te creëren.”

Dado Van Peteghem, Scopernia
Dado Van Peteghem

 

De digitale revolutie vindt plaats aan een hoog tempo en verandert onvermijdelijk de verwachtingen van jouw klanten. Welke bedrijfsprocessen moet je aanpakken om hierop in te spelen en competitief te blijven? Welk leiderschap is hiervoor nodig en hoe ga je om met weerstand binnen de organisatie?

Met Scopernia willen Dado Van Peteghem en Jo Caudron samen met hun team bedrijven helpen om zichzelf te herdenken. Dado: “Met Scopernia gaan we verder dan louter advies geven over digitale transformatie. Vanuit onze ruime praktijkervaring merken we dat ondernemingen op zoek zijn naar een breder kader – op vraag van medewerkers én klanten – om future fit te worden. In hoeverre is men mee met nieuwe trends en ontwikkelingen? Hoe kunnen zakendoen en ecologie verzoend worden? Of anders gezegd: hoe kan jouw bedrijf een ‘force for good’ zijn, met aandacht voor duurzame groei, diversiteit en een positieve impact op de omgeving en samenleving? Steeds meer jonge werknemers willen in bedrijven aan de slag gaan die oog hebben voor zingeving en purpose. Of hoe ‘what’s in it for me’ stilaan evolueert naar ‘what’s in it for us’…”

De kracht van partnerships

Het hertekenen of veranderen van de onderneming, om zo meer toegevoegde waarde te creëren voor eigen medewerkers, klanten en de samenleving, vergt de nodige bouwstenen. Dado legt uit: “Bij digitale transformatie zien we de integratie van technologische tools nooit als een einddoel. Technologie fungeert eerder als een hefboom voor een betere dienstverlening of efficiënter bedrijfsmodel. Cruciale bouwstenen hiervoor zijn onder andere de klant, visie en strategie, leiderschap, systemen en data. En ook de kracht van samenwerking en partnerships met externe partijen speelt hier een belangrijke rol. In de praktijk zie ik inspirerende voorbeelden van zowel grote marktspelers die met elkaar samenwerken als start-ups en scale-ups die de krachten bundelen met grote ondernemingen.”

Inspirerende voorbeelden

Dado geeft enkele voorbeelden van partnerships die businessinnovatie en digitale transformatie in de praktijk omzetten: “Ik denk bijvoorbeeld aan de samenwerking tussen Proximus en Belfius, die samen hun schouders zetten onder het digitale bankplatform Banx. Dit is een knappe samenwerking tussen een toonaangevende telco- en financiële marktspeler. Of er is Argenta, dat via een commerciële samenwerking met de banking app Cake zijn banking- en digitale strategie kracht wil bijzetten. De samenwerking van Telenet en Kinepolis is een ander voorbeeld van hoe topspelers elkaar naar een hoger niveau tillen. En recent kondigde KBC aan volop te investeren in het digitale vastgoedplatform Immoscoop.”

Toonaangevende sectoren

Naast deze grote marktspelers investeren talrijke start-ups en scale-ups in strategische partnerships. Hierbij kan het gaan om een samenwerking binnen of buiten de sector, maar evengoed met leveranciers en klanten. Welke sectoren nemen volgens Dado de lead? “Mediaspelers, retailers en banken lopen op kop van digitale verandering. Met de coronacrisis als katalysator zagen retailers hun fysieke omzet drastisch dalen, waardoor ze snel schakelden om online business te genereren. Banken worden als intermediair zwaar onder druk gezet door nieuwe, dynamische spelers. Omdat de ‘beyond banking’-trend steeds belangrijker wordt, zoeken grootbanken de samenwerking met niet-financiële spelers op om (nieuwe) klanten aan zich te binden.”

“Momenteel zien we dat ook bedrijven in farma en health steeds meer werk maken van een digitaal plan, omdat klanten – ook vanwege corona – op de digitale kar springen. De klassieke B2Bindustriespelers dreigen achterop te raken. Te veel focus op klassieke kerncijfers en -processen, weinig nood aan innovatie en een conservatieve blik op de toekomst kunnen hen op termijn zuur opbreken. “If you’re a fat cow, you’re most vulnerable to disruption”…

De 70 procent-regel en digitale tweelingen: de impact van corona

Misschien kan de coronacrisis de achterblijvers definitief wakker schudden. Want dat de pandemie de digitale transformatie van bedrijven op scherp heeft gezet, daar bestaat volgens Dado geen twijfel over: “Wetenschappelijke studies tonen aan dat we qua digitalisering een sprong van maar liefst zeven jaar hebben gemaakt tijdens de voorbije twee jaar. Zelfs voor specialisten is het niet meer evident om alle technologische trends en innovaties op te volgen. Ik verwacht dat deze exponentiële stijging alleen maar zal toenemen, onder meer op het vlak van 5G, AI en machinaal leren. Snelheid is trouwens een van de meest onderschatte factoren in transformatie. Een te afwachtende houding leidt vaak tot gemiste kansen. Of zoals Jeff Bezos van Amazon het treffend omschrijft in zijn 70 procent-regel: ‘Als 70 procent van de benodigde informatie nodig is om tot een besluit te komen, ga er dan gewoon voor. Wacht niet tot je nog meer info binnen krijgt. Het is altijd goedkoper om een beslissing achteraf te corrigeren dan te gaan zitten wachten.’”

“Door de coronacrisis raken steeds meer bedrijven ervan overtuigd dat ze een soort ‘digitale tweeling’ van hun organisatie nodig hebben. Hierdoor kunnen ze zowel de interne processen als de interface met de klant (op het vlak van transacties en klantenzorg) ook digitaal waarmaken. Het ‘coronapendulum’ zal wellicht ergens in het midden blijven hangen, met hybride werkvormen en klantenoplossingen als resultaat.”

Naar een digitale mindset en cultuur van verandering

Digitalisering heeft een impact op elke afdeling in een onderneming. Dado licht de belangrijkste aandachtspunten toe: “Als bedrijfsleider of leidinggevende is het jouw taak om bij alle medewerkers en externe stakeholders een digitale mindset te creëren. Via de techniek van ‘storyfication’ kan je een verhaal maken waarin jouw collega’s geloven en waaraan ze enthousiast willen bijdragen. Het opzetten van een cultuur van verandering kan ook niet zonder investeringen in menselijk kapitaal en change management, met bijvoorbeeld de aanstelling van een verantwoordelijke medewerker die het transformatietraject moet sturen. Via een geïntegreerde talentstrategie kan je benodigde vaardigheden screenen en laten bijspijkeren via opleiding en coaching, zoals het Digital Leaders-traject van Voka - KvK Limburg.”

“Een essentiële bouwsteen voor een succesvolle aanpak is em - pathie. In tegenstelling tot een autoritaire leider creëert een empathische leider een speelveld waarin mensen risico’s durven te nemen. Empathie kan diverse ladingen dekken: begrijpen wat de klant van morgen nodig heeft, een samenwerking met een beloftevolle start-up lanceren, investeren in een risicovol innovatieproject – waarbij ik opnieuw verwijs naar de 70 procent-regel – of openstaan voor zakelijke mislukkingen. Met andere woorden: bekijk toekomstige ontwikkelingen met een open vizier, ook al gaat het soms om trends die niet doorbreken.”

See, Understand, Plan, Enable, Run

Of het nu gaat om de verzekeringssector, hr-wereld, reissector of retailbranche: digitale transformatie is geen kwestie meer van opbrengsten en kosten, maar van overleven. Dado legt uit hoe bedrijven kansen kunnen grijpen om te groeien: “Binnen Scopernia gebruiken we hiervoor het acroniem SUPER, wat staat voor See (met een open blik naar trends en veranderingen kijken), Understand (het inschatten van verandering op jouw business), Plan (scenarioplanning en effectief actie ondernemen), Enable (alle pionnen, mensen en technologieën op de juiste plaats zetten) en Run (‘Execution is the last 99 percent’). En waarom geen extern disruptieteam aanstellen naast de klassieke raad van bestuur, als extra uitdager en accelerator binnen jouw bedrijf?”

 

“De coronacrisis heeft digitale transformatie op scherp gesteld en achterblijvers definitief wakker geschud.”

Dado Van Peteghem, Scopernia
Dado van Peteghem

 

Wie is Dado Van Peteghem?

Dado Van Peteghem is medeoprichter van en Managing Partner bij Scopernia. Hij is mee het brein van verschillende start-ups, zoals Social Seeder, Speakersbase en Streamic. Dado is co-auteur van de boeken ‘Digital transformation’ (Lannoo), ‘Corporate Venturing’ (Die Keure) en ‘Metasystems’ (Die Keure). Daarnaast is hij een veelgevraagd spreker voor lezingen en seminaries over digitale transformatie en businessinnovatie.

Digital Leaders

Wil je als ondernemer of adviseur gelijke tred houden met de razendsnel wijzigende digitale revolutie? Wil je een klare kijk op de bedrijfsprocessen die je moet aanpakken om hierop in te spelen en competitief te blijven? En vooral: hoe overtuig je jouw medewerkers en klanten om mee op deze sneltrein te springen?

Met het modulaire leiderschapsprogramma Digital Leaders biedt Voka - KvK Limburg je een unieke kans om een vernieuwde visie en een strategisch veranderingstraject voor jouw onderneming te ontwikkelen. Je leert hoe je vernieuwing en veerkracht in jouw bedrijfsmodel inpast en welke leiderschapsstijlen hiertoe bijdragen.

Tijdens dit trainingsprogramma – op maat van bedrijven uit de maakindustrie – krijg je topcoaching van de digitale experts Jo Caudron, Dado Van Peteghem en Omar Mohout. Aan de hand van praktijkcases en boeiende keynotes ontdek je van A tot Z hoe je een nieuwe veranderingsstrategie binnen jouw onderneming succesvol uitrolt.

Contactpersoon

Laura Michielsen

Coördinator marketing & communicatie

Artikel uit publicatie

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo