“Het is tijd om onze perceptie van ziekenzorg op zijn kop te zetten”

08/08/2018 , ria.binst@voka.be

De zorg- en welzijnssector staat voor de nodige uitdagingen maar toch beweegt er nog te weinig. Health Community, het netwerk voor de witte economie van Voka wil daarom de transformatie op gang trekken, beginnend met hun jaarlijks congres op 2 oktober. In deze reeks interviews laten zij – als vooruitblik op het congres – experten uit het veld aan het woord. Beginnen doen ze met Lars Grieten.

Lars Grieten, CEO Fibricheck

Lars Grieten weet als geen ander voor welke uitdagingen onze zorg- en welzijnssector staat. Als CEO van Fibricheck, een app voor hartmonitoring via smartphone, wordt hij er immers dagelijks mee geconfronteerd. “Het is tijd om onze perceptie van ziekenzorg op zijn kop te zetten. Alleen zo kunnen we de toekomst en kwaliteit van onze zorg garanderen.” Maar hoe begin je daaraan, met iets op zijn kop te zetten?


 

Het betalingsmodel van de zorg

“Vragen of het betalingsmodel van de zorg moet wijzigen, is zoiets als de doos van Pandora openen”, begint Lars. “Het legt meteen een aantal heikele punten in de sector bloot. Zo wordt er nu bijvoorbeeld nog te veel gekeken naar kwantiteit in plaats van naar kwaliteit. Omdat we ouder worden, worden we vaker en ernstiger ziek. We hebben daarbij nood aan goede én betaalbare zorg.”

“Maar, die betaalbaarheid gaat ten koste van nieuwe preventieve technieken, die nochtans ontzettend belangrijk zijn voor de toekomst. Tegenwoordig is onze gezondheidszorg nog te curatief georiënteerd. Wat er nu gebeurt, is niet fout, maar er moet simpelweg een uitbreiding komen als we toekomstgericht willen werken. Momenteel worden alleen de problemen opgelost die nu voor onze voeten komen. Maar zo komen we binnen dit en vijftien jaar voor grote problemen te staan. Dat moeten we vermijden. Het is alleen moeilijk om iedereen hierin mee te krijgen.”

De noodzaak aan geïntegreerde zorg

Om de beste kwaliteit aan te bieden, moet de patiënt altijd centraal staan. “En daarom zullen de verschillende spelers in de gezondheidszorg zich meer met elkaar moeten verbinden”, vervolgt Lars Grieten. “De plafonds die bestaan moeten worden doorbroken. De verschillende lijnen moeten nauwer samenwerken. We moeten nieuwe technologieën integreren. En we moeten gezondheid in de bredere betekenis van het woord bekijken. Niet alleen als de zorg voor patiënten die ziek zijn. Maar ook als het aannemen van een gezonde levensstijl. Want daar begint alles natuurlijk mee. We hebben meer nood aan een gezondheidscoach die hen op het juiste pad houdt. Die ervoor zorgt dat ziektes en risico’s preventief worden aangepakt.”

Technologie en digitalisering

Er bestaan al heel wat middelen die de transformatie in de zorg kunnen bewerkstelligen. Technologie en digitalisering zijn zulke hefbomen die nodig zijn om ons doelgerichter te helpen en efficiënter te laten werken. “Denk maar aan slimme technologieën waardoor wachtzalen efficiënter gevuld worden. Apps, zoals onze eigen Fibricheck, kunnen patiënten continu opvolgen. Zonder een ziekenhuisopname.” Die technologieën evolueren ontzettend snel, maar in België lijken we niet te kunnen volgen.

“Dat voel je al wanneer je dokters nog ziet rondlopen met papieren dossiers”, verduidelijkt Lars. “Terwijl dat perfect digitaal kan. En zou moeten, want op die manier kan informatie met alle betrokken partijen op een correcte en snelle manier gedeeld worden. Maar er heerst nog een soort conservatisme in de sector. Daar moeten we vanaf. We moeten openstaan voor nieuwe ontwikkelingen en innovatie niet afremmen.”

De financiële kant: een struikelblok

Als hij het voor het zeggen zou hebben, dan voerde hij duidelijke spelregels in voor de terugbetaling van gezondheidstechnologieën. “Want dat is een van de grote struikelblokken”, aldus Lars Grieten. “De regels moeten niet per se veranderen, maar moeten duidelijker worden. Velen weten gewoon niet hoe een terugbetaling rond te krijgen.”

Maar dat is volgens hem niet het enige financiële probleem. “Ons betaalmodel, dat gebaseerd is op het ‘Fee-for-Service’-principe, dat moeten we herbekijken. We merkten dit onlangs nog op bij een project in een ziekenhuis. Ze verloren daar geld door een betere dienstverlening te bieden – want minder mensen werden nu ziek. Op zulke momenten wordt het echt duidelijk dat ons financieringsmodel niet goed zit.”

De wereldklasse van België

We staan voor heel wat uitdagingen in de Belgische zorg- en welzijnssector, maar Lars blijft positief. “We leveren hier in België echt schitterend werk. We doen in de wereld mee op hoog niveau, zijn van echte wereldklasse. Alleen ons systeem staat er nog niet genoeg. Als we dat zouden kunnen transformeren, ben ik zeker dat we nog meer fantastische zaken zullen verwezenlijken.”  

Gebeten om, net zoals Lars Grieten, de uitdagingen van de zorg- en welzijnssector aan te pakken? Schrijf je dan nu in voor het congres van Health Community, dat plaatsvindt op 2 oktober 2018 in Brussel. Want samen kijken we anders naar zorg en welzijn en samen hebben we een breder en beter perspectief. Help mee transformeren!