Skip to main content
  • Nieuws
  • Het terug-naar-kantoor-plan van Graco

Het terug-naar-kantoor-plan van Graco

  • 02/11/2020

Voor human resources is de coronacrisis een enorme uitdaging. Zowat elk bedrijf zal beamen dat deze bijzondere periode om heel wat creativiteit vraagt hoe om te gaan met medewerkers en klanten vanuit HR-standpunt. Carina Broux, human resources-manager EMEA bij Graco en voorzitter van het Netwerk HRM bij Voka - KvK Limburg, blikt terug op hoe zij de crisis tot nu toe hebben aangepakt en hoe zij zich voorbereiden op de toekomst.

“Van bij het begin hebben we een business continuity-plan opgesteld, rekening houdend met de veiligheidsmaatregelen van de Nationale Veiligheidsraad. Voor bedienden werd een 50/50-rotatieplan telewerken/kantoorwerken uitgewerkt. Medewerkers in het magazijn en de assemblage-afdeling bleven aanwezig, mits aanpassingen van de werkplaats aan social distancing. Bezoekers werden uitzonderlijk toegelaten, producttrainingen met klanten gingen virtueel. Al onze medewerkers verdienen een pluim omdat ze de continuïteit van de business hebben gewaarborgd.”
 

carina broux, graco


Iedereen kon zijn job behouden
“We zijn ver gegaan in het COVID-19-safe maken van het hele gebouw,” vervolgt Carina, “maar tegelijk hebben we gewerkt aan een terug-naar-kantoor-plan. Een resem maatregelen werd ingevoerd, zoals afscheidingen in receptieruimtes, elleboogopeners op deurklinken, touchscreen-pennen voor snack- en drankautomaten,... Onze bedrijfsresultaten leden onder Covid-19, maar we hebben bewust maatregelen genomen om al ons personeel in stand te kunnen houden, zonder loonverlies. We zijn er trots op dat we daar tot op heden in geslaagd zijn."

“Onze bedrijfsresultaten leden onder COVID-19, maar we hebben bewust maatregelen genomen om al ons personeel in stand te kunnen houden.”

Contact met collega’s
“Extra aandacht ging naar het onderhouden van contacten met de collega’s. Onder elkaar, via virtuele teammeetings, maar ook vanuit de directie via wekelijkse businessupdates en bemoedigende boodschappen. Dat hield onze medewerkers gemotiveerd en gaf hen het gevoel erbij te horen. De directie besliste ook dat wie positief zou testen, gedurende de ziekteafwezigheid geen loonverlies zou lijden.”

Coronaproof voor terugkeer
“De crisismaatregelen zijn ondertussen versoepeld. Het doet deugd om weer medewerkers op kantoor te zien. Dankzij de vele maatregelen is social distancing gewaarborgd. Medewerkers met een hoger risico laten we nog steeds thuis werken. Voor veilig reizen naar klanten heeft onze Travel-afdeling een travel matrix uitgewerkt met reisinformatie over een dertigtal landen.” 

"Het is moeilijk te bepalen of thuiswerken een impact heeft op productiviteit. Maar we stellen vast dat onze medewerkers daar heel plichtsbewust mee omgaan."

Gevolgen voor het HR-beleid
“Het is moeilijk te bepalen of thuiswerken een impact heeft op productiviteit. Maar we stellen vast dat onze medewerkers daar heel plichtsbewust mee omgaan. Ik denk wel dat een deel van de communicatie verloren gaat door telewerk. We hebben ons ook moeten aanpassen aan een andere manier van rekruteren. Toch blijf ik voorstander van persoonlijke ontmoetingen. Gesprekken lopen spontaner, lichaamstaal leert ook veel. Een aantal maatregelen zal zeker blijven, handen schudden of een begroetingskus zullen achterwege blijven.”

Meer jobzoekers, minder vacatures
“Wat de toekomst betreft blijf ik voorzichtig. Heel wat jobs gingen en zullen nog verloren gaan. Bedrijven zullen voorzichtiger omgaan met vacatures en een afwachtende houding aannemen. Voor de vele werkzoekenden zal de concurrentiestrijd groot zijn. Ik verwacht ook minder jobwissels en meer herscholen naar jobs waar grote nood aan is.”
 

Wil jij weten hoe andere HR-professionals hun HR-beleid tijdens de coronacrisis hebben aangepakt? Of ben je benieuwd hoe de arbeidsmarkt van de toekomst zal uitzien? Mis dan de Dag van HRM op 13 november niet!

Professor en arbeidseconoom Stijn Baert (UGent) staat stil bij hoe je HR-beleid correct in te schatten en bijsturen waar nodig. Hij deed tijdens de lockdown ook onderzoek naar telewerk. Bovendien ontmoet je tijdens de Dag van HRM - online of ter plaatse - andere Limburgse HR-professionals tijdens dit uniek inspiratie- en netwerkmoment.

> Meer info via de website of via onze collega Elien Wuestenberghs

Contactpersoon

Elien Wuestenberghs

Coördinator events

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo