Skip to main content
  • Nieuws
  • Het belang van contentmarketing voor blijvende klantenrelaties

Het belang van contentmarketing voor blijvende klantenrelaties

  • 09/04/2020

Elke dinsdag en donderdag geeft Gutzandglory, onze communicatiepartner, strategische en bruikbare tips om uw onderneming te ondersteunen in tijden van corona.

Zowel externe als interne communicatie ondervinden grote impact in coronaperiode en de nood eraan is des te groter. Laat je vooral niet lijden door wat anderen doen, maar laat je leiden door je gezond verstand. Blijf vooral trouw aan wie je bent als bedrijf of als ondernemer. Een moeilijke tijd, maar een tijd om gedreven door waarde, waarde te geven.

In deze bijdrage proberen we elke dag wat inzicht en advies te delen over communicatie, en over hoe je met communicatie betekenisvol kan zijn voor anderen: je klanten, je medewerkers, je partners, je doelgroep.

Een sterk merkverhaal is de afgelopen weken meer dan ooit geëvolueerd van een nice to have naar een need to have

Als ondernemer is het niet voldoende om enkel content te pushen over je producten of diensten. Ook het verhaal achter je merk is van belang: waarom bestaat je bedrijf? Welke meerwaarde bied je aan? Een krachtig merkverhaal maakt je bedrijf menselijker en werkt als een kompas dat richting geeft aan je contentmarketing.

Hoe kan je je contentmarketing upgraden?

Consumenten zijn in crisistijden gevoeliger voor content die momenteel volgens hen niet gepast of relevant is. Het is dus ontzettend belangrijk om dicht bij je merk te blijven en van daaruit een meerwaarde te bieden. Want relevante, sterke content versterkt je merk. En vice versa.
Weet je niet waar te beginnen? Hieronder vind je twee tips die je contentmarketing een eerste duw in de juiste richting geven, en twee merken die op hun manier relevant blijven in deze crisis.

Tip 1: Creëer nieuwe contenttypes
Bekijk hoe je je bestaande content op een nieuwe manier kan inzetten. Veel consumenten moeten het tegenwoordig met minder loon stellen. Schreef je ooit een blogartikel over besparen? Herwerk het dan naar een hapklare social media carrousel waarin je 5 tips oplijst rond succesvol besparen.
Vernieuw niet alleen het medium, maar ook de inhoudelijke uitwerking. Afwisselen tussen How to’s, lijstjes, Q&A’s … houdt je content verrassend.

Tip 2: Bepaal het doel van je content
Bij elk stukje content dat je creëert, is het aangewezen om het doel ervan te bepalen. Vraag jezelf tijdens deze crisisperiode af welk doel het best past bij de noden van je klanten. Wil je informeren? Wil je inzetten op community building? Of wil je net entertainen om de aandacht van de meer serieuze zaken af te leiden? Houd steeds in je achterhoofd dat het doel van je content in lijn moet liggen met het DNA van je bedrijf.

Deze merken weten hoe het moet

Petit Bateau – het Franse kleding- en ondergoedmerk – draagt nu nog meer de boodschap uit om voor elkaar te zorgen. Het sloeg dan ook de handen in elkaar met lokale textielfabrikanten om het tekort aan mondmaskers weg te werken. Het delen van hun kennis en mankrachten zorgde tot nu toe voor maar liefst 50.000 extra maskers. Dat is niet alleen mooi, het levert ook sterke content op voor o.a. nieuwsbrief, blog én social media. Ook hun hashtag #onesttousdanslemêmebateau haakt op een liefdevolle manier in op de coronacrisis.

Een ander merk dat goed inspeelt op deze nare tijden, is de Belgische outdoor- en lifestylewinkel A.S.Adventure. Op hun social media delen ze prachtige natuurbeelden. Dat doen ze al langer, maar de afgelopen weken worden die foto’s vergezeld van een quote, gelinkt aan natuur en liefde of vriendschap. Zo koppelt het bedrijf twee zaken waar we nu enorm veel behoefte aan hebben vlotjes aan hun merkverhaal: altijd op een positieve en bewuste manier met je leven omgaan. Avontuur is overal, ook als je verplicht thuis zit.

Wolf Gutz
    Wolfgang Florizoone

    Managing Director Gutzandglory

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat