Skip to main content
  • Nieuws
  • Hergon wordt Autopolis en opent nieuwe showroom in Zaventem

Hergon wordt Autopolis en opent nieuwe showroom in Zaventem

  • 22/01/2019

Ronan Koninckx

Het 97ste autosalon op de Heizel is achter de rug, hoog tijd dus om vooruit te blikken op de toekomst. En dat doen we met Ronan Koninckx (60), Dealer Operator Sales bij Fidenco, de grootste zelfstandige Ford-verdeler in België met nu ook vestigingen in Leuven en Zaventem. Daar nam Fidenco onder de naam ‘Autopolis’ de familiezaak Hergon over. De groep investeerde meteen fors in meer visibiliteit met een nieuwe showroom langs de Leuvensesteenweg 438 in Zaventem.

Tekst: Joris Herpol - Foto's: Studio Dann

Hergon, de officiële Ford-verdeler in Leuven en Zaventem, verandert van naam en wordt ‘Autopolis’, waar in totaal zo’n zestigtal mensen tewerkgesteld zijn. De familiezaak werd, gespreid over een aantal jaren en in verschillende fases, verkocht aan Fidenco Automotive Group, de grootste zelfstandige Ford-verdeler in België met meer dan driehonderd medewerkers en acht Ford Concessies, verspreid over de provincies Vlaams- Brabant en Antwerpen. Dankzij een nieuwe showroom op de Leuvensesteenweg 438 in Zaventem, is het merk ook veel zichtbaarder geworden. “Dat was ook nodig”, zegt Ronan Koninckx, die al een kwarteeuw actief is in de automotivesector, waarvan negen jaar bij Fidenco als Dealer Operator Sales. “De Leuvensesteenweg telt heel wat showrooms en garages van grote automerken. Het is belangrijk dat ook Ford hier zichtbaar aanwezig is. We zijn momenteel eveneens nog operationeel aan de Mechelsesteenweg in Sterrebeek, maar die locatie is minder zichtbaar voor de klant omdat die wat afgelegen is. Nu staat er een grote nieuwe Fordshowroom aan de Leuvensesteenweg waar we onze klanten in optimale omstandigheden kunnen ontvangen. Tot Pasen blijft onze werkplaats aan de Mechelsesteenweg in Sterrebeek wel nog geopend, maar dat zal daarna veranderen. Op termijn verhuist die werkplaats van de Mechelsesteenweg in Sterrebeek naar de Leuvensesteenweg in Zaventem. Daar wordt die ondergronds onder de nieuwe showroom geïnstalleerd. In Zaventem zal eveneens een gloednieuw magazijn komen.”

“Autopolis valt nu veel meer op in Zaventem.”

Ronan Koninckx

Dubbel zo groot

“Met het nieuwe gebouw aan de Leuvensesteenweg wapenen we ons voor de toekomst. Het gebouw is dankzij een uitbreiding dubbel zo groot geworden en biedt ons voldoende ruimte om nieuwe modellen te tonen. Niet onbelangrijk: Ford zet heel hard in op vernieuwing. Zo brengt het merk tussen nu en 2020 een vijftiental nieuwe modellen op de markt, waaronder een reeks elektrische en hybride voertuigen. In onze showroom in Zaventem is ook de nieuwste Ford Focus, gelauwerd als VAB-gezinswagen van het jaar, en de Ford Transit Custom, bekroond als het nummer één bedrijfsvoertuig in Europa, te bewonderen. Onze nieuwe Ford Focus Clipper blinkt dan weer uit in een heel lage CO₂-uitstoot. We zijn blij dat we met die nieuwe modellen kunnen uitpakken, want de markt verandert heel hard onder druk van de nieuwe Europese wetgeving. Daardoor zijn de uitstootnormen enorm verstrengd.”

Strengere regels

Zo is de nieuwe ‘WLTP-procedure’ ingevoerd, die de autoconstructeurs verplicht om het over een andere boeg te gooien. ‘WLTP’ staat voor ‘Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure’. Met die wereldwijd aanvaarde methode wordt de CO₂-uitstoot, het brandstofverbruik en elektrisch bereik van lichte voertuigen (personenwagens en bestelwagens) vastgesteld. Auto’s moeten aan steeds strengere regels en normen voldoen en daarbij horen die WLTP-tests om het brandstofverbruik, de CO₂-uitstoot en de uitstoot van andere stoffen zoals stikstofoxides en fijnstof vast te stellen. De WLTP-procedure brengt in de eerste plaats veel realistischere testomstandigheden met zich mee waarbij meer verschillende rij-omstandigheden (stadsverkeer, snelwegen, hoofdwegen enzovoort), maar ook dynamische versnellingen en vertragingen, langere afstanden en de invloed van optionele uitrusting zoals airco, worden getest. WLTP wordt in fases tegen 2020 ingevoerd, zodat nieuwe auto’s niet enkel op de testbank, maar ook in het werkelijke verkeer aan de emissienormen (in casu de Euro-6 norm) voldoen en een correct en realistisch brandstofverbruik weergeven van nieuwe modellen.

"Grote bedrijven zetten wel al volop in op vergroening van hun wagenpark met elektrische en hybride wagens."

Geen nul-emissie

“Ook Ford is hier volop mee bezig en al onze diesels zijn nu conform de Euro 6.2 norm”, gaat Ronan Koninckx verder. “Die worden nog minstens 10 jaar of langer toegelaten in de zogenoemde Lage Emissie Zones (LEZ). Momenteel worden de diesels met Euro 3-norm en Euro 4-norm uit die Lage Emissie Zones in steden wel geweerd. De normen worden elk jaar strenger, maar ik geloof niet dat we ooit een nul-emissie zullen halen. Dat is volgens mij niet haalbaar.”

Ford

Zelf rijdt Ronan met een Ford Mondeo Hybride. Dat is een voertuig dat door een combinatie van twee krachtbronnen aangedreven wordt, in dit geval door een benzinemotor en elektromotor. “Ik rij door die Hybride ook veel ecologischer en defensiever”, weet Ronan. “Je krijgt op je dashboard een duidelijk overzicht van het brandstofverbruik in de vorm van grafische balkjes. Automatisch ga je daarop letten, want je wil zo weinig mogelijk brandstof verbruiken en maximaal gebruikmaken van de elektromotor. Dat vind ik een groot voordeel aan zo’n hybride, die overigens heel aangenaam rijdt.”

“Ford zet hard in op die nieuwe technologie en lanceerde op het autosalon in ons land zopas een wereldpremière: de Mondeo Clipper Hybride Break. Dat is de enige hybride met zo’n grote kofferruimte. De huidige Mondeo Hybride was er tot voor het autosalon alleen in de uitvoering als berline. Vanaf nu verandert dat. Voor heel wat klanten is het praktische aspect van een break een must, dus we zijn blij dat ze vanaf nu hun brandstofrekening kunnen beperken dankzij de ingenieuze benzine-/elektrische aandrijflijn van Ford. Net als in de berline rijdt de Hybride Break in de stad tijdelijk 100 procent elektrisch.”

Ford

Positie versterken

De nieuwe technologie evolueert heel snel, maar zetten de klanten ook de stap naar die nieuwe modellen en zijn ze met de evolutie nog mee? Ronan: “Wij willen met Ford zowel ‘Business To Customer’ (B2C) als ‘Business to Business’ (B2B) onze positie versterken. We willen eveneens marktleider worden in de bedrijfswagens - lees de kleine en grote bestelwagens - die ook steeds groener worden, zoals de Transit Custom Hybride, een bestelwagen die geschikt is voor stadsverkeer. Ik geef wel toe dat er momenteel verwarring is bij de klanten. We krijgen heel veel de vraag: “Wat is nu het beste: een model met een diesel-, benzine-, elektrische of hybride-motor?” Eerlijk gezegd: we hebben er geen pasklaar antwoord op. Alles hangt af van de wensen en verwachtingen van de klant: het budget, waarvoor zal de wagen worden gebruikt, lange of korte afstanden enzovoort. Om te beginnen zijn elektrische wagens ook nog vrij duur voor particulieren om daarin te investeren. Je moet toch zo’n 35.000 euro betalen voor een kleine elektrische wagen. Dat is een groot budget. Als die elektrische wagens in massaproductie gaan, wat we binnen een vijftal jaar toch verwachten, dan worden die goedkoper en ook geschikt voor particulieren. Die zullen vandaag nog eerder kiezen voor een diesel of een benzine, afhankelijk van het aantal kilometers dat ze rijden.”

"Ik geloof dat we binnen dit en pakweg vijf jaar de intrede gaan meemaken van de zelfrijdende wagens. Ford is er volop mee bezig."

“Of diesels definitief uit het assortiment verdwijnen? Daar heb ik geen antwoord op. Er zijn zelfs studies die aantonen dat de nieuwe diesels vandaag beter zouden zijn dan andere verbrandingsmotoren. En of de benzinemotor eruit zal gaan? Dat denk ik nog niet onmiddellijk. Grote bedrijven zetten wel al volop in op vergroening van hun wagenpark met elektrische en hybride wagens. Ford komt daarmee op de markt met nieuwe modellen en we denken dat bijvoorbeeld pakjesdiensten die constant in de stad rijden, meer en meer zullen kiezen voor hybride modellen. Ik denk dat het autolandschap heel fors zal veranderen de komende jaren. Ik geloof zelfs dat we binnen dit en pakweg vijf jaar de intrede gaan meemaken van de zelfrijdende wagens. Ford is er net als andere merken in de Verenigde Staten overigens volop mee bezig.”

Ronan Koninckx

Bikkelharde concurrentie

Wat ook wel een feit is: de concurrentie in de autosector is inmiddels bikkelhard geworden. Ronan: “Sinds een paar jaar zijn de zogenaamde ‘premium brands’ zoals BMW, Audi en Mercedes ook in onze vijver van populaire gezins- en bedrijfswagens komen vissen. We moeten op onze hoede zijn en ons elke dag opnieuw bewijzen. Vandaar dat Fidenco ook zo fors investeert in de streek met nieuwe showrooms en garages waar de nieuwste modellen te bezichtigen zijn.”

Ondanks de invoering van de WLTP-testcyclus, die de verkoopcijfers van de automerken grondig door elkaar schudde, zijn er volgens sectorfederatie Febiac in 2018 uiteindelijk voor het vierde opeenvolgende jaar meer auto’s ingeschreven dan het jaar voordien. Uiteindelijk werden er in 2018 in ons land 549.632 nieuwe auto’s ingeschreven, een stijging met 0,56% tegenover het jaar voordien. Daarmee werd 2018 het jaar met het op een na hoogste aantal nieuwe inschrijvingen. Recordjaar blijft tot op vandaag het jaar 2011. “Ik denk niet dat 2019 een topjaar zal worden”, geeft Ronan aan. “De signalen die wij krijgen, spreken van een daling voor 2019. Dat zou te maken hebben met een verzadiging van de markt, de keuzestress bij de particulier die moeilijk kan kiezen tussen een diesel- en een benzinewagen en zijn of haar aankoop dus nog uitstelt, en een terugval van de economie. Volgens prognoses koelt onze economie nu af en zal er dus allicht wat minder bedrijvigheid zijn, wat zich onvermijdelijk zal vertalen in een daling van de verkoopcijfers van het aantal voertuigen. Maar wij blijven wel geloven dat we met Ford een sterk merk hebben dat klaar is voor de toekomst.”

www.fidenco.be

Ford

 

 

 

 

 

 

 

Dit artikel verscheen in het magazine Ondernemers, editie januari 2019.

Proximus
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad