Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Henchman: een pleidooi voor (meer) AI in de advocatuur

Henchman: een pleidooi voor (meer) AI in de advocatuur

  • 12/04/2023

In 2021  richtten Jorn Vanysacker, Gilles Mattelin en Wouter Van Respaille Henchman op. Deze LegalTech start-up heeft een Microsoft Word add-in ontwikkeld waarmee advocaten en juristen wereldwijd sneller en efficiënter contracten kunnen opstellen vanuit hun eigen database. Met AI als katalysator. Ondertussen telt de start-up  35 werknemers en bedient Henchman ruim 100 advocatenkantoren in 17 landen.

foto
De oprichters van Henchman Jorn Vanysacker, Gilles Mattelin en Wouter Van Respaille, zijn niet te beroerd om de final touch te geven aan hun nieuwe kantoor in de Moutstraat, vlak voor de opening. 

 

Je voelt de gezonde bouwstress als we binnenwaaien in het nieuwe 500 vierkante meter grote kantoor van Henchman in de ondernemersbuilding in de Gentse Moutstraat, waar ook o.a. Showpad huisvest. Binnenkort is de officiële opening en er moet nog een en ander gebeuren. Jorn Vanysacker en zijn kompanen zijn in de weer met het plaatsen van profielen. “Hier komt onze board room, die muur steken we nog in een ander kleurtje en dit wordt onze loungeruimte”, zegt hij fier. “Tuurlijk help ik mee, we proberen niet meer dan 35.000 euro uit te geven voor de aankleding van ons kantoor. Zo hebben we onze bureaus voor een prikje kunnen kopen via een faillissement.” Deze start-up gaat niet roekeloos om met de centen, zo blijkt. 

Een ‘pijn’ oplossen

Jorn en Gilles, twee van de drie oprichters, kennen elkaar al vijftien jaar. Als vrienden en als ondernemers. Gilles was een van de oprichters van Intuo, het Gentse HR-techbedrijf dat in 2019 werd overgenomen door het Nederlandse Unit4. Jorn stampte tien jaar geleden de datingapp Rendeevoo uit de grond in Londen, waar hij na 3,5 jaar de stekker uittrok. Nadien ging hij aan de slag als marketingmanager bij Intuo. “We voelden al snel dat we samen een nieuw product goed in de markt kunnen zetten.” 

Nadat Intuo werd overgenomen, smeedden ze plannen om samen een onderneming uit de grond te stampen. “We bepaalden op voorhand enkele strenge voorwaarden: we streefden naar een snelle return on investment en we wilden een ‘pijn’ oplossen, dus geen nice to have creëren, maar een must have.” 

Zelf hadden ze heel wat ervaring met tenders en requests for proposal (RFP’s). Een RFP is een vraag van een opdrachtgever aan partijen om met een bieding deel te nemen aan een offerteaanvraag.  “Je beantwoordt steeds dezelfde vragen in zo’n aanbestedingsproject. We vroegen ons af hoe we een software konden ontwikkelen die al je RFP’s zou kunnen scannen en herkennen welke vragen je ooit al beantwoord hebt.” 

Nadat een bevriende advocaat hen tijdens een lunch erop wees dat hun sector ook met een gelijkaardig probleem worstelde, besloten ze een uitbreiding voor Microsoft Word en/of Outlook te creëren, waarmee advocaten sneller clausules kunnen zoeken vanuit hun eigen database. Bij heel wat advocatenkantoren puilt de Dropbox, Google Drive of OneDrive uit van complexe contracten en clausules. De software van Henchman scant, indexeert, dedupliceert en rangschikt die honderdduizenden clausules. “We richten ons op advocaten die complexe contracten draften (opstellen, red.) en negotiëren in bijvoorbeeld vastgoed of investeringsrondes. ‘Complex’ betekent dat de transacties lang duren met veel onderhandelingen. Als ze zo’n contract opstellen, grijpen advocaten altijd terug naar zaken die ze al in het verleden hebben gedaan. Ze openen bestaande contracten, op zoek naar die ene clausule die ze in hun hoofd hebben. Maar als ze die niet vinden of als ze te ‘junior’ zijn, moeten ze dit aan een collega vragen. Ze zitten dus op een berg van data, maar ze gebruiken die helemaal niet efficiënt. Wij gaan die kennisdeling, die er nauwelijks is, helemaal ontgrendelen.”  

Plug and play LegalTech

Hun geïntegreerde zoekrobot, waar bijzonder veel rekenkracht achter zit, zorgt ervoor dat advocaten tijdens het opstellen van overeenkomsten gerichte zoekacties kunnen doen naar relevante clausules, op basis van hun eigen databank waar soms tot miljoenen clausules in zitten. “Onze oplossing is plug and play, heel gebruiksvriendelijk. Dat is zo belangrijk voor advocaten. Die werken bijzonder hard en zijn tegelijk geen technologische whizzkids. Onze oplossing moest dus simpel en efficiënt zijn, een soort Google op hun eigen database en op clausuleniveau.”  

Cliënten verwachten dat hun advocaat gepersonaliseerd advies geeft en zijn niet langer bereid om te betalen voor repetitief werk. Henchman helpt de advocaat van de toekomst dus om die toegevoegde waarde en expertise te bieden met behulp van de meest moderne technologie. “Toen iedereen nog aan het praten was over ChatGPT, hebben wij de technologie er achter al ingebouwd in Henchman”, zegt Jorn. Hun AI-toepassing stelt Henchman in staat om contracten ook te verrijken met nieuwe suggesties, te vertalen of grammaticaal volledig aan te passen aan de noden van de klant. De LegalTech start-up maakt daarvoor gebruik van descriptive AI, NLP) en generatieve AI. “Een belangrijke nuance daarbij is dat we nooit de database van onze klanten doorsturen naar derde partijen.” 

(lees verder onder de foto)

foto

Born global vanaf dag één

Onlangs haalde Henchman 6,5 miljoen euro extra kapitaal op bij Adjacent, Acton Capital en verschillende business angels waaronder de oprichters van Showpad en Collibra. “Sinds een jaar is het pittig om geld op te halen, zeker als het geen ‘zaaironde’ meer is. Maar onze investeerders zien ook dat we het geld niet door het raam gooien en we hebben een strak plan. We wilden heel graag investeerders uit de VS en/of het VK, en dat is ons ook gelukt. Als je ziet wat er nu met de Silicon Valley Bank is gebeurd, zijn we heel blij dat de centen op onze rekening staan. De VS en het VK zijn ook belangrijke markten voor ons. ”

Met die 6,5 miljoen euro onder de arm wil de Gentse start-up verder inzetten op onderzoek en ontwikkeling. Ook verdere geografische uitbreiding staat op de planning. Henchman bedient al ruim 100 advocatenkantoren in 17 landen, van Zuid-Afrika tot de VS, van Zweden tot Servië. De meeste klanten zitten in Europa, maar nog steeds zo’n 30% van hun omzet komt uit België.

“We hebben zo’n 18 maanden gebouwd aan ons product, nu zit die product market-fit echt goed. We hebben één concurrent in de VS, maar daar winnen we meestal van. Vanaf dag één waren we ‘born global’. In juni 2021 lanceerden we ons product en kregen we meteen internationale aanvragen. Zeker de M&A, de mergers & acquisitions afdelingen in de advocatuur, zijn onze sweet pot. Dat is sowieso een internationale omgeving. Terwijl veel bedrijven fors moeten investeren om over de grens te gaan, ging dat bij ons natuurlijk. Al onze deals hebben we tot nu toe ook virtueel afgesloten. Heel veel legal tech is gebonden aan lokale legislatuur, maar wij ‘mijnen’ hun eigen database. We zijn dus niet landgebonden.” 

Assistent van de advocaat

Tegen 2026 wil Henchman 30.000 advocaten bedienen. Ook het aantal medewerkers zal nog stijgen. “Maar we willen vooral slim groeien. We kunnen ook lean & mean groot worden. Vandaag hebben we het team en de drive om onze technologische voorsprong te behouden”, maakt Jorn Vanysacker zich sterk. “We zetten ook superzwaar in op cybersecurity.” 

Zal hun AI-oplossing ook de job van de advocaat ingrijpend veranderen? Jorn: “We willen de advocaat nooit ‘vervangen’ of buitenspel zetten. AI zal daar ook niet in slagen, maar artificiële intelligentie kan wel de perfecte assistent van de advocaat worden, waardoor die zich kan focussen op strategische taken. Er zijn nu eenmaal zaken die weinig waarde toevoegen voor hun cliënt. Cliënten worden veeleisender en willen een consistente dienstverlening. Door de war for talent in deze wereld moet je ook dit soort innovaties omarmen om je talent zo snel mogelijk performant te krijgen en te houden. Advocatenbureaus die dit doen, gaan op termijn sowieso winnen van obsolete (verouderde, red). bureaus die niet mee zijn. Cliënten zullen zich ook steeds meer de vraag stellen wat advocaten precies doen om efficiënter te worden en dus geen low value tasks meer te factureren.”

Dit interview bewijst eens te meer dat we niet meer om de digitale transformatie heen kunnen. Meer en meer verovert dit een plek in onze levens.

En toch werken slechts 3 van de 10 ondernemingen actief aan een strategie om met de bijkomende digitale versnelling om te gaan.
Nu de meeste doelpublieken zich online bevinden en je organisatie over tig technologische en digitale innovaties beschikt, is het overzicht soms zoek. Onze Voka-experts tonen je met plezier de mogelijkheden en begeleiden je in je eerste (of laatste) stappen naar een complete digitale transformatie.

Bekijk hier wat we voor jou kunnen betekenen of neem contact met miel.kurris@voka.be

 

Contactpersoon

Miel Kurris

Innovatie - Groeitrajecten