Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • ​Helft getroffen Limburgse bedrijven ziet export pas na de zomer weer aantrekken
  • 07/05/2020

​Helft getroffen Limburgse bedrijven ziet export pas na de zomer weer aantrekken

De meerderheid van de Limburgse ondernemingen (65%) ziet haar export terugvallen door de coronacrisis. Eén op vier Limburgse ondernemers ziet hun export zelfs afnemen met minstens 75%. Dat zegt de nieuwe bevraging van Voka – KvK Limburg. De helft van de getroffen Limburgse bedrijven zien de export pas na de zomer weer aantrekken.“Vanuit de overheid is er dringend een relancestrategie voor onze export nodig”,zegt Johann Leten. “Ook Voka biedt extra ondersteuning: we lanceren het nieuwe ondersteuningsprogramma ‘Mercurio’ voor bedrijven die internationaal ondernemen. Dit was van oorsprong een Limburgs initiatief, maar wordt nu in heel Vlaanderen uitgerold.”

jjll
"We lanceren het nieuwe ondersteuningsprogramma ‘Mercurio’ voor bedrijven die internationaal ondernemen."


De Limburgse export vertegenwoordigde in 2019 naar schatting een waarde van 18,03 miljard euro. Dat maakt van onze provincie een echte exportregio. Door de coronacrisis zien de getroffen ondernemers weliswaar een grote export-afname. Driekwart wijt die aan de sterk teruggevallen internationale vraag. “We dreigen een half jaar zwaar onder niveau te exporteren. Onze politici moeten dringend werk maken van een relancestrategie voor onze export, want veel van onze welvaart en jobs hangen hiervan af”, zegt Johann Leten.

Dringend relancestrategie voor export nodig

Die relancestrategie moet de belangrijkste belemmeringen voor de export aanpakken die opgedoken zijn tijdens de coronacrisis. Zo gaf een op vijf van de exporterende bedrijven in Limburg aan dat ze last hebben van de beperkingen op internationaal professioneel personenverkeer. Johann Leten: “Er is nood aan een uniforme procedure voor grensoverschrijdend professioneel personenverkeer doorheen de EU, zodat werknemers weer internationaal actief kunnen worden.”

"Een uitgebreid Europees Marshallplan met investeringen die de Europese bedrijven versterken, is aangewezen."

Een goed uitgewerkt Europees relanceprogramma zal ook zeer belangrijk zijn. “De EU neemt 85 procent van de Limburgse export voor haar rekening. Die export kan maar oppikken als de EU in zijn geheel herstelt”, aldus Johann Leten. Een uitgebreid Europees Marshallplan met investeringen die de Europese bedrijven versterken, is aangewezen.

cd
    "Internationale spreiding van klanten, en          dus ook export, wordt belangrijker dan ooit”

Voka ondersteunt met Mercurio

Omdat internationaal actieve bedrijven van groot belang zijn om onze economie weer op gang te krijgen, lanceert Voka – KvK Limburg ‘Mercurio’. Dat is een nieuw ondersteuningsprogramma voor ondernemingen die willen internationaliseren. “Bedrijven zien door de coronacrisis business in ons land wegvallen. Een internationale spreiding van klanten, en dus ook export, wordt belangrijker dan ooit”, zegt Cathérine Dreesen, directeur internationalisatie en innovatie.

"Ons Limburgs initiatief wordt vanaf nu over heel Vlaanderen uitgerold. Mercurio is ons Limburgs exportproduct."

De Mercurio-ondersteuning vindt haar wortels bovendien in Limburg. Daar startte Voka – KvK Limburg in 2017 met haar Internationale Voka Ambassadeurs. Dat zijn ondernemers die wereldwijd actief zijn en hun ervaring en netwerk actief delen met andere ondernemers die internationale plannen hebben. Vandaag telt Limburg 41 Internationale Voka Ambassadeurs, die vorig jaar 50 cases oplosten voor andere ondernemers.

“Ons Limburgs initiatief wordt vanaf nu over heel Vlaanderen uitgerold. Mercurio is ons Limburgs exportproduct. Voortaan wordt ambassadeurwerking uitgebreid naar heel Vlaanderen en er is ook exportbegeleiding op maat van iedere onderneming. Als Voka – KvK Limburg blijven we niet bij de pakken zitten, maar willen we export actief en onderbouwd stimuleren. Kennis van de buitenlandse markt en een buitenlands netwerk zijn cruciaal voor goede slaagkansen. Wij helpen met die internationale groei”, besluit Cathérine Dreesen.

Voor een maximale internationale dienstverlening blijft Voka ook in de toekomst samenwerken met vertrouwde partners als FIT en VLAIO.

Meer info over Mercurio op www.voka.be/mercurio

Contactpersonen

Cathérine Dreesen

Directeur internationalisatie & innovatie

Kenneth Stulens

Aanspreekpunt corona

Jeroen Verbeeck

Coördinator pers & communicatie

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
Logo G4S
Logo JAM
Ethias
Trixxo