Skip to main content
  • Nieuws
  • Haven slikt financiële dobber van 50 miljoen euro na loodsenacties

Haven slikt financiële dobber van 50 miljoen euro na loodsenacties

  • 11/04/2017

De Antwerpse havengemeenschap is bijzonder opgelucht over het vergelijk tussen de overheid en de Vlaamse loodsen. Hiermee lijkt een einde te komen aan weken van sociale onrust en actievoeren. ‘Toch zitten we hier als klanten met een dubbel gevoel’, zegt Walter Van Mechelen, voorzitter van koepelvereniging Alfaport-Voka. ‘Zowat alle private havenbedrijven blijven achter met een zware financiële kater. Na een rondvraag bij een aantal belangrijke actoren, ramen we het gezamenlijke verlies op minstens 50 miljoen euro.’ Heel wat bedrijven zien ook een duidelijke negatieve impact op de tewerkstelling.

 

Terminals, naties, rederijen en agenten, expediteurs en verladers; allemaal kregen ze de voorbije weken af te rekenen met boze klanten, ongeduldige directies en vertwijfelde werknemers. Walter Van Mechelen: ‘Het is alsof je een steen in het water gooit. Eerst heb je de schepen die vast komen te zitten, omdat ze niet, of niet tijdig beloodst worden. Vervolgens krijg je transporteurs die hun planning moeten omgooien, bedrijven die met vertraagde leveringen zitten en schadeclaims riskeren. En dan hebben we het nog niet gehad over het verlies van omzet en tewerkstelling door de vele schepen die de voorbije weken zijn uitgeweken naar andere havens. Zelfs megacarriers die Antwerpen als regionale hub hebben gekozen, verleggen meerdere lijndiensten naar andere havens. Gaan we die trafiek nog terugwinnen of we zijn we die voor altijd kwijt? In het laatste geval mag je rekenen dat er minstens 300 havenarbeiders hun job kwijtspelen.’ 

De havengemeenschap gaat ervan uit dat met het bereikte akkoord de sociale rust toch minstens voor een paar jaar is teruggekeerd. Maar ze maakt zich wel grote zorgen over wat er daarna komt. ‘Het directe materiële verlies is één zaak. Maar de reputatieschade die deze acties hebben aangericht is op de lange termijn wellicht nog groter’, benadrukt Van Mechelen. ‘Ik denk dat iedereen die van ver of dichtbij bij onze haven is betrokken, het ermee eens is dat zoiets nooit meer mag gebeuren. Maar vandaag hebben we die garantie niet. Als benadeelde klanten stellen we ons ernstig de vraag of de huidige organisatievorm van de Vlaamse loodsen opflakkeringen van het sociaal conflict en nieuwe stakingen in de toekomst kan voorkomen.’

Welt white paper
Gosselin
CapitalAtWork
Customer Collective
Deloitte
De Ridder
facilicom
GSJ Advocaten
Logo Mensura
Proximus
Recrewtment
SD  Worx
Tormans