Skip to main content
  • Nieuws
  • Haal het meeste uit crisistijden via e-commerce

Haal het meeste uit crisistijden via e-commerce

  • 30/04/2020

Elke dinsdag en donderdag geeft Gutzandglory, onze communicatiepartner, strategische en bruikbare tips om uw onderneming te ondersteunen in tijden van corona.

Zowel externe als interne communicatie ondervinden grote impact in coronaperiode en de nood eraan is des te groter. Laat je vooral niet lijden door wat anderen doen, maar laat je leiden door je gezond verstand. Blijf vooral trouw aan wie je bent als bedrijf of als ondernemer. Een moeilijke tijd, maar een tijd om gedreven door waarde, waarde te geven.

In deze bijdrage proberen we elke dag wat inzicht en advies te delen over communicatie, en over hoe je met communicatie betekenisvol kan zijn voor anderen: je klanten, je medewerkers, je partners, je doelgroep.

De afgelopen weken mochten we ons kot niet meer uit, maar online shoppen mag des te meer, en dat leidt voor veel webshops tot mooie cijfers. Maar ook na de crisis zal een sterke e-commerce-strategie belangrijk zijn. Nieuwe gewoontes leren we namelijk niet zomaar af. Nu velen het gemak van online shoppen ontdekken, is de kans reëel dat het voor sommigen meer regel dan uitzondering zal worden. Hieronder lijsten we 3 tips op waarmee je je e-commerce een boost geeft.

1. Optimaliseer je webwinkel voortdurend

Als je denkt dat je enkel moet investeren om je website op te zetten, geven we je nu een reality check. Net zoals met een winkelpand moet je permanent onderhoudswerken uitvoeren, en vooral: communiceren om vertrouwen te bouwen én om traffic te genereren. Enkel je product online zetten tegen lage prijzen zal niet volstaan. Bouw traffic in een mix van merkcommunicatie en SEA, maar vooral met content: de consument zoekt doorgaans informatie op voordat die koopt. 

Nuttige inzichten om je site te verbeteren vergaar je bijvoorbeeld via enquêtes, data van je Google Analytics-account of heatmaps zoals Hotjar. Dat is een analysetool die het gedrag van je websitebezoekers weergeeft. Zo zie je meteen waar ze al dan niet vastlopen in (de flow van) je webshop.

2. Bied een aangename klantenervaring: van a tot z

Net zoals je bij een fysieke transactie vriendelijk probeert te zijn en wat meer over je klant wil te weten komen, moet je dat online doen. Des te meer zelfs. Zorg ervoor dat je klanten een royale behandeling krijgen. Niet alleen voor de aankoop, maar ook erna. Elk moment in het koopproces is belangrijk.

Consumenten hebben graag keuze uit verschillende opties. Zo bestellen sommigen graag zonder account, anderen dan weer met. De ene wil zijn persoonsgegevens liever niet opslaan, de ander net wel, omdat dat tijd bespaart bij een volgende aankoop. Bied ook verschillende betaal-, verzend- en retourmogelijkheden aan. Die keuzevrijheid appreciëren klanten enorm. Daarnaast zijn ook een snelle levering en mails met alle details van de bestelling en een track & trace code mooie voorbeelden van een goede service. 

Wil je all the way gaan voor een optimale klantentevredenheid? Voeg dan een persoonlijk berichtje bij elk pakket. Je klanten zullen nog meer het gevoel hebben dat ze centraal staan en dat geeft hen een goed gevoel. En we weten allemaal: een gelukkige klant zal sneller geneigd zijn om terug te keren én reclame te maken voor je zaak.

3. Stel je producten aantrekkelijk voor

Goede productfoto’s of -video’s en een duidelijke en volledige omschrijving van het product zijn noodzakelijk op een webshop. Vaak krijg je van leveranciers een standaardtekst over hun producten, maar het is best om die niet te gebruiken. Alleen al omdat dan het gevaar bestaat dat je klant exact dezelfde tekst op verschillende plaatsten ziet terugkomen. En dat zorgt er dan weer voor dat jij, als webwinkel en merk, niet origineel overkomt. Teksten zijn een goede manier om het DNA van je bedrijf over te brengen via tone of voice. Dat maakt je uniek, en zal ervoor zorgen dat je beter scoort in Google-zoekresultaten. Google is namelijk geen voorstander van eenzelfde tekst op verschillende sites.

Daarnaast zijn die gestandaardiseerde teksten vaak niet erg plezierig om te lezen én vertrekken ze zelden vanuit de klant. Ze focussen veel vaker op elementen die voor jouw cliënteel misschien helemaal niet relevant zijn. Schrijf dus teksten waarin je (potentiële) klanten zichzelf herkennen. Dat kan door bijvoorbeeld te vertrekken vanuit persoonlijke ervaringen. Bied je bijvoorbeeld tuinproducten aan? Vraag dan aan fervente tuiniers wat zij de voordelen van een bepaald product vinden. Vraag hen waarom het product handig voor hen is. Verzamel info en behoud de elementen die je producten sterker in de verf zetten én je doelpubliek zullen aanspreken.

En boven alles: ook een webshop verdient een mooi en gebruiksvriendelijk design, en een merk. Naarmate de digitale transacties toenemen, groeit ook de concurrentie, waardoor je er enkel met SEA niet zal geraken. Breng fijne content. Maak inspirerend social posts. Doe het consistent. Besteed er voldoende tijd aan: je webshop is geen uitbreiding van je zaak, maar is één deel van hetzelfde geheel. 
 

Wolf Gutz    Wolfgang Florizoone

    Managing Director Gutzandglory

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat