Skip to main content

Groeien in gekke tijden

  • 11/05/2021

Nu en dan laat Thomas Joos, CEO van Hypernova, zijn licht schijnen over de economische actualiteit.

foto

Het Vlaamse wielervoorjaar is achter de rug en heeft allerminst ontgoocheld. In weer en wind gingen renners de strijd aan met elkaar en met zichzelf. Verbeten op zoek naar een overwinning of ereplaats. We verzamelden massaal voor de buis om onze wielerhelden aan te moedigen. De koers leeft en brengt ons meer dan ooit in vervoering. Zelfs een pandemie verandert daar niks aan. Integendeel. Renners en organisatoren gaan in onzekere en wispelturige omstandigheden tot het uiterste om te kunnen presteren. 

Het is een situatie die menig ondernemer zal herkennen. Een jaar geleden werden we abrupt in overlevingsmodus gekatapulteerd. Ondertussen zijn we experten in thuiswerken met kinderen, lokale take away en virtuele begroetingen. We zijn gewoon geraakt aan dagelijkse coronacijfers, virologen met waarschuwende vingers en politici die stroef communiceren. Onze beleidsmakers doen ons graag geloven dat we er bijna zijn. Maar wie kritisch durft nadenken over de kunstmatige financiële ingrepen beseft dat we nog niet aan de eindstreep zijn. 

Ondernemers zullen in hun businessplannen nog een tijd moeten balanceren tussen optimisme en realisme. Tussen investeren en besparen. De juiste balans vinden is cruciaal om ook in gekke tijden ambities en dromen na te jagen. Blijf dat alsjeblief doen. Een ondernemer zonder doel is zoals een renner met slechte benen: hij verdwijnt in de achtergrond. Vermijd stilstand en blijf uw relevantie en slagkracht dus opdrijven. Wat is ondernemerschap in essentie meer dan dat? Niets, toch?

“Ondernemers zullen in hun businessplannen nog een tijd moeten balanceren tussen optimisme en realisme”

Ik wil u dan ook aanmoedigen om dagelijks te praten met medewerkers, klanten en partners. Ontdek waar ze echt van wakker liggen, stel interessante doelen en pas uw beleid of aanbod aan. Investeer volop in hun behoeften en bespaar op randanimatie. Blijf zichtbaar via eigen kanalen zoals social media en nieuwsbrieven. Het is onvoorstelbaar hoeveel kmo’s nog steeds uitblinken in onzichtbaarheid. Laat zien wat je in huis hebt en ga ervoor!

Tegenwind en hellingen zijn per definitie deel van ons ondernemend parcours. Maar zelfs met verzuurde benen kan je een hoogtepunt beleven. Vraag maar aan Kasper Asgreen, de recente winnaar van de Ronde Van Vlaanderen. Was het een comfortabele dag voor de jonge Deen? Absoluut niet. Het was vooral eenzaam en kil. Strijdvaardig zette hij door met een ultieme droom in het achterhoofd. Asgreen won Vlaanderens Mooiste en verdubbelde zijn marktwaarde. 

Waar mikt u op dit jaar?

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat