Skip to main content
  • 17/01/2020

Groeien in de Verenigde Staten

Een sterk netwerk in Limburg kan je onderneming ook internationale vleugels geven. Dat bewijzen Internationale Voka-ambassadeur Arne Van der Steen en starters Patrick Lachapelle en Cynthia Buschman van Beads of Love. Zij starten samen een onderneming in de Verenigde Staten. “We kunnen zonder veel risico’s onze kans wagen in een nieuwe markt van 360 miljoen inwoners,” klinkt het.

beads of love
Patrick Lachapelle (zaakvoerder Beads of Love) en Arne Van der Steen (Internationale Voka-ambassadeur VS)


Nicheproduct

“Ik ben meer dan 20 jaar actief in de VS en opende er in 2018 een vast kantoor. Daardoor had ik nog ruimte om Patrick ter plaatse te ondersteunen,” vertelt Arne Van der Steen, zaakvoerder van Formdrill. Dat fabriceert gereedschappen voor de metaalsector.

Arne leerde Patrick vorig jaar kennen tijdens een Voka-evenement over zaken doen in de Verenigde Staten. Wat volgde was een voorstel van Van der Steen om samen een aparte vennootschap op te richten om Beads of Love ook in de Verengde Staten te lanceren. De startup werd 3,5 jaar geleden door Patrick en Cynthia uit de grond gestampt en brengt onder de merknaam Tadblu kwalitatieve rouwjuwelen en armbanden op de markt.

“Het is een kwalitatief nicheproduct met een leuke toegevoegde waarde,” zegt Van der Steen. Patrick Lachapelle moest niet lang nadenken: “Na twee dagen zijn we ingegaan op het aanbod. We lopen weinig risico’s en hebben dankzij Arne een fysieke stock in de Verenigede Staten. Dat is belangrijk voor de doorlooptijd.”

Daarnaast zijn de Tadblu-producten innovatief in de begrafenis-sector. Lachapelle: “Je ziet er niet veel vernieuwingen, waardoor onze rouwarmbanden en juwelen eerder al in de smaak vielen op Amerikaanse beurzen. Die contacten kunnen we nu beter opvolgen en hopelijk verzilveren.”

Cultuurverschillen

De stap naar het buitenland is altijd een zoektocht naar de juiste informatie en aanpak. “De wisselkoersen, de invoer van producten, de organisatie van je stock en heel wat praktische vragen. Als starter ben je voortdurend op zoek,” zegt Patrick Lachapelle. Van der Steen beaamt dat: “Je zit in de eerste plaats met cultuurverschillen. Als Amerikanen merken dat ze onderhandelen met iemand zonder beslissingsbevoegdheid, haken ze af. Bovendien verwachten ze meteen een antwoord. Je kan ze in de VS geen dag laten wachten.”

"Amerikanen verwachten meteen een antwoord. Ja kan ze in de VS geen dag laten wachten."

Is een onderneming in de Verenigde Staten dan niet erg intensief? “Als je morgen in Italië wil starten, ben je meer tijd kwijt. Je kent de taal niet en voor de reistijd moet je het niet laten. Op negen uur tijd sta je in New York,” zegt Arne Van der Steen. “Bovendien is de wereld een dorp. Je kan alles in real time opvolgen via de cloud.”

Voor de marketing en sales staat de kersverse Amerikaanse onderneming van de twee wel voor een grote uitdaging. “We gaan nu voorbeelddozen opsturen naar prospecten die ze nadien eventueel ook als display kunnen gebruiken. Gelukkig staat het ‘made in Belgium’-label hoog aangeschreven bij de Amerikanen,” zegt Patrick Lachapelle.

Meer weten over de Internationale Voka Ambassadeurs?

Internationaal ondernemen brengt een boel vragen met zich mee! Samen met onze internationale Voka-ambassadeurs gaan wij tot het uiterste om jou hier te ondersteunen. 

Klik hier voor onze volledige lijst van Ambassadeurs.

verder met voka png

Contactpersoon

Ward Smits

Adviseur internationalisatie / aanspreekpunt brexit

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo