Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Geraldine Huybrechts: “Mix online en live communicatie mét succes”
Geraldine Huybrechts
  • 08/03/2019

Geraldine Huybrechts: “Mix online en live communicatie mét succes”

Een goede combinatie van live en online communicatie: dat doel wil freelance eventmanager en social media expert Geraldine Huybrechts bereiken bij kmo’s en solopreneurs. Met de focus op de sterkte van jezelf haalt ze op sociale media haar persoonlijke verhaal aan: van zware burn-out tot onderneemster. Niet alleen jonge onderneemsters laten zich graag inspireren door Geraldine. Ook wij laten ons graag motiveren door de vlotte, multipotentiële ondernemer.

Tekst: Kelly Cuypers - Foto's: Berten Steenwegen

Geraldine Huybrechts 2“Zeg maar ondernemer, want freelancer is soms een onderschat woord. Een freelancer zet zich namelijk erg hard in om binnen een kort tijdsbestek iets voor jouw bedrijf te realiseren.” Daarvan is Geraldine Huybrechts helemaal overtuigd. Na jaren van ervaring in ‘consultancy’, ‘juridisch administratief’, ‘people management’ en ‘business evenement management’ binnen de bedrijfswereld en de overheid, en de diagnose van een burn-out sloeg Geraldine een andere weg in. Ze wilde opstarten als ondernemer met als doel zaakvoerders van kmo’s bij te staan met de organisatie van events. En daaraan gekoppeld ook de uitbouw van hun sociale media. Een evidente combinatie lijkt het, maar daarmee is het nog niet gerealiseerd. Geraldine weet de klant de juiste weg te wijzen.

It’s about the Why
Evenementen is een ruim begrip. Elk bedrijf kan dan ook wel een reden hebben om een event op haar planning te zetten: een jubileum, een opendeurdag, productlancering of een teambuilding gekoppeld aan een presentatie, zeg maar een ‘meetcentive’. Een nieuwkomer is het pop-up event, waarvoor zelfs nog meer voorbereidingen getroffen moeten  worden, denk maar aan vergunningen, aanvoer van water en elektriciteit. “In onze huidige mindset van onlinecommunicatie is er toch blijvend nood aan om live een boodschap te brengen, omhuld in een leuke sfeer, met als doel nauwe betrokkenheid te creëren. De vragen luiden: waarom wil je iets organiseren en wat wil je ermee bereiken?”, stelt Geraldine. “Vaak ontbreekt het aan kennis, een netwerk van bv. goede cateraars of tentenbouwers en het inzicht om ook vaak creatief om te springen met budgetten. Mijn netwerk is intussen groot genoeg. Ik weet bij welke leveranciers aan te kloppen. Ook zij moeten meestal flexibel uit de hoek komen. Een event heeft een bepaalde deadline. Ik stel alles in het werk om die deadline te behalen, op voorwaarde dat het niet té last-minute gevraagd wordt.”

Trends bij events
“Een must voor een event vandaag is de opdeling in verschillende zones, zoals bv. een dans- of loungezone. Zo kan elke gast aansluiten in de zone waarin hij zich op dat moment het best voelt. En de ‘festivaltrend’ uit de States doet ook stilaan haar intrede. Ik ben zelf ook blij dat maatschappelijk verantwoord ondernemen centraler staat bij de organisatie. No waste-filosofie en gerecycleerd materiaal zijn dan de kernwoorden. Op vlak van catering stijgt de vraag naar gezonde voeding. We krijgen biologische voeding en de zogenaamde brain of power food gepresenteerd. Organisatoren houden ook rekening met voedselintoleranties. Ook fijn is de aandacht voor elke gast, bv. met een relaxerende massage. Allemaal bewuste keuzes die maken dat je je als gast welkom voelt.”

Exclusiviteit
Binnen het evenementenlandschap merkt Geraldine dat klanten bewust op zoek gaan naar highlevel elementen om de wow-factor bij de gasten te creëren. “We zijn met zijn allen verwend. We verwachten dan ook enige exclusiviteit of speciale effecten. Virtual en augmented reality worden stilaan ingezet. Ook maken bv. beurzen gebruik van gezichtsherkenning en voorzien ze je van stroom in aangepast meubilair, zodat je tijdig je digitale toestellen kan opladen.”

Trekken we de lijn naar sociale media door, dan is het de kunst om dit evenement op alle interessante kanalen aan te kondigen. Geraldine lijst enkele to do’s op: "Vervang een LinkedIn-header, maak een Facebook-evenement aan, en laat micro-influencers via Instagram ‘stories’ als expert jouw evenement verspreiden. Denk ook aan een aangepaste mailhandtekening, maar ook aan leuke video’s vooraf en tijdens het evenement. Communiceer op voorhand een specifieke hashtag die door gasten in comments worden toegepast. Zo ontstaat een community rondom je evenement nog voor het plaatsvindt.”

Grenzen afbakenen
Het mooie voordeel aan de job van Geraldine? “Ik leer altijd bij, enerzijds door nieuwe ervaringen met nieuwe klanten. Elk event is ook anders. Anderzijds door de evolutie binnen sociale media. Verder puur ik ook nog veel kennis uit het lezen van managementboeken. Ik zie persoonlijke ontwikkeling als één van de universele wetten van het leven. Daarom hecht ik ook veel belang aan me-time. Ook gedurende piekperiodes van ‘sleep-work-eat-repeat’ plan ik een wandeling of sportsessie in. Het komt erop neer om grenzen af te bakenen. Door mijzelf kwetsbaar op te stellen – zelfs op Instagram – voelen volgers mijn verhalen als herkenbaar aan. Zo durven mijn verhalen onbewust een hart onder de riem te steken.”

Geraldine HuybrechtsOnderneemsters inspireren
Na haar zware burn-out voelde Geraldine ook een andere missie aan. “Ik wou vrouwelijke ondernemers inspireren en motiveren door uit hun comfortzone te durven stappen en in hun eigen potentieel te geloven om hun droom te realiseren. De grootste drempel ligt bij het gebrek aan zelfvertrouwen en het geloof in jezelf. Vaak luisteren we ook naar het oordeel van anderen en worden we tegengehouden door angst. Uiteraard speelt een mogelijke financiële onzekerheid soms ook wel een rol”, weet Geraldine. “Nochtans is het bijzonder leuk om over jouw idee na te denken. Wat onderscheidt jou van anderen? Met jouw eigen stijl en goed uitgekiende USP maak je het verschil als ondernemer. Laat je ook omringen door professionals. Je kan niet alles alleen. Dat hoeft overigens echt niet. Dat verwacht niemand en je zou er ook niet gelukkiger van worden.”

Geraldine begeleidt de onderneemster één jaar lang op mentaal en persoonlijk vlak: ik help haar op weg om sterker te worden en te groeien, om een verhaal vorm te geven, zich te profileren en op zoek te gaan naar een goede formule om de zaak in de markt te zetten. Zo begeleid ik een dame die gek is op confituur, maar het product niet zomaar wilde produceren. Ze haalde energie uit het doorgeven van haar ideeën aan anderen. Zo zijn de confituurworkshops geboren en hebben we hier een sterk uniek verhaal rond opgebouwd. Na de uiteenzetting van de fundamenten voerden we een marktonderzoek uit. Daarna maakten we haar diensten kenbaar en voerden we promo via sociale media maar sprak ze ook klanten aan op de lokale markten.”

Alweer een mooie combinatie van online en live communicatie, alsook van een verhaal van een onderneemster die dankzij intense begeleiding staat waar ze van droomde. Geïnspireerd door het verhaal van Geraldine? Neem gerust een kijkje op Instagram: @geraldinehuybrechts waar ze via ‘personal branding’ (jonge) onderneemsters inspireert. De link naar @events_geraldine_huybrechts legt de focus op de evenementenwereld.

Hartelijk dank aan Yves’Kwaff’uur&bôté voor de make-up & hairstyling, Queens Leuven voor de hippe outfits en Park Inn by Radisson Leuven als locatie.

 

Dit artikel is een exclusieve voorpublicatie naar aanleiding van Internationale Vrouwendag. Vanaf 15 maart kan u de volledige editie maart van Ondernemers Vlaams-Brabant lezen. 

Contactpersoon

Kris Timmermans

Redacteur Ondernemers & communicatie

ING
Proximus
SD Worx
Grant Thornton
Logo Athlon
Logo Premed
Logo G4S
Logo Randstad