Skip to main content
  • Nieuws
  • Gent is internationaal knooppunt voor binnenvaart

Gent is internationaal knooppunt voor binnenvaart

  • 21/09/2017

Behalve een venster op de wereldzeeën is de Gentse haven ook een indrukwekkend knooppunt voor de binnenvaart. “België, Nederland en Duitsland hebben een zeer goed waternetwerk en daar sluit Gent goed op aan”, getuigen Daniël Matthys van Euro-Silo en Tom Henderix van Marlux. Eén regel is heilig: “Elke transportkeuze moet economisch verantwoord zijn.”

6 rechtdoorzee vragen aan 2 binnenvaartbelievers

  1. EURO-SILO: HALVE EEUW DISTRIBUTIECENTRUM

Euro Silo

 

De 40 meter hoge torens van Euro-Silo langs de Geerard Van den Daelelaan vormen vanuit de wijde omtrek een oriëntatiepunt. Hier aan het Sifferdok en iets verderop aan het Rodenhuizedok behandelt en stockeert Euro-Silo granen, oliehoudende zaden en aanverwante producten. Het bedrijf van de West-Vlaamse familiale groep Vanden Avenne en het Amerikaanse Cargill (20%) bestaat sinds 1968. Het levert onafhankelijke diensten aan voedingsproducenten (voor mens en dier) en de biobrandstoffencluster.

Wat betekent de binnenvaart voor uw bedrijf?

Algemeen directeur Daniël Matthys: “Wij zijn geen handelaar, maar een zuivere dienstverlener: een ‘open silo’-bedrijf dat voor zijn klant goederen lost, opslaat en laadt. Wij vormen een distributiecentrum en organiseren zelf geen vervoer, dat is de keuze van de klant. De meeste goederen – 98% is import – arriveren per zeeschip, slechts een klein beetje komt per lichter aan. Ze vertrekken ofwel via de transportband naar Cargill ofwel per vrachtwagen, zeeschip, binnenschip of trein naar België, Nederland, Frankrijk en Duitsland.”

Hoe gaat een en ander praktisch in zijn werk?

“Een lichter (een binnenschip waar de goederen uit een zeeschip in worden overgeladen, red.) is pas interessant vanaf een bepaalde hoeveelheid. Een voederproducent die dagelijks slechts 50 ton nodig heeft, is met twee vrachtwagens gemakkelijker, flexibeler en goedkoper af. Maar voor wie dagelijks 1.000 ton verwerkt, loont het de moeite om een lichter in zetten. De klant laat zelf via een bevrachter een schip komen dat hier geladen wordt.”

Hoe vertaalt u dat in cijfers?

“Jaarlijks passeren hier 4,5 miljoen ton goederen. Sinds 1998 verdubbelde het volume via binnenvaart tot 1,2 miljoen ton. Dit ging ten koste van de trein. We zien een verschuiving van de traditionele familiale schippers, die op hun boot wonen, naar industriële duwbakken. Op transport naar het Rijngebied worden duwbakken van 2.500 tot 4.000 ton ingezet. Voor het netwerk Seine-Noord wordt gemikt op konvooien met duwbakken van 4.000 ton. In de tankvaart, zeker in Nederland, zien we al technologische vernieuwing door kapitaalkrachtige investeringsgroepen.”

Wat zijn de voordelen van binnenvaart?

“Uiteraard is de flexibiliteit van vrachtwagens 100%, maar ook binnenschepen kun je zeer variabel inzetten. Lichters kun je zeer gemakkelijk omschakelen volgens de soort vracht: een schip dat vandaag graan vervoert, kan morgen stenen of containers meenemen. De prijs van de Gentse binnenvaart werd ook competitiever sinds twee jaar geleden een akkoord met de dokwerkers werd gesloten. De reglementering op het aantal voorgeschreven dokwerkers per behandeling werd toen aangepast aan de technologische vooruitgang.”

Wat zijn de moeilijkste aspecten?

“Ik verwacht op relatief korte termijn een krapte in de vloot omdat er weinig nieuwe schepen in de vaart komen. Bovendien zijn tegelijk steeds meer schepen nodig wegens de toenemende problemen met lage waterstanden van de Rijn, waardoor de schepen minder zwaar geladen kunnen worden.”

Welke boodschap hebt u voor ondernemingen die de stap naar binnenvaart willen zetten?

“België, Nederland en Duitsland zijn zeer goed uitgerust met kanalen en rivieren voor binnenvaart. Een lading uit Rotterdam is bijvoorbeeld slechts acht uur onderweg naar Gent. Dit is zeer competitief met het spoor, dat pas interessant wordt wanneer je een dienst met vaste regelmaat kunt opzetten. De treinoperatoren richten zich niet op flexibele charters. Het noorden van Frankrijk is minder goed ontsloten over het water. Daar moet het Europees verbeteringsplan Seine-Noord-Schelde aan verhelpen, maar die investeringen liggen stil door Franse politieke besparingen. Via de Moezel en de Rijn is binnenvaart naar het oosten van Frankrijk, Duitsland en Zwitserland wel vlot en betaalbaar. In transport draait uiteindelijk alles om de kostprijs voor de eindklant. Bijvoorbeeld, op het traject van Gent naar Basel (langs de Rijn in Zwitserland) wint vandaag de lichter.”

 

  1. MARLUX: NA GRONDSTOFFEN NU OOK EINDPRODUCTEN

Marlux

 

Marlux België is een toonaangevende producent van terrastegels, sierbestrating en tuinafwerking. Het bedrijf behoort tot de internationale Building Materials Group CRH en telt een 300-tal medewerkers. Zij zijn aan de slag op de hoofdzetel in Tessenderlo en in de productie- en distributievestigingen in Gent, Zolder en Mornimont nabij Namen. In het Gentse havengebied produceren 45 mensen sinds 2008 enerzijds de standaard grijze betonklinkers en anderzijds hoogwaardige, gekleurde tegels in diverse formaten tot 100 x 100 cm.

Wat betekent de binnenvaart voor uw bedrijf?

Supply chain manager Tom Henderix: “Van onze jaarlijks 600.000 ton grondstoffen – zoals zeezand en Duits rijnzand – gaat de helft over het water. Nieuw is dat we sinds enkele jaren experimenteren met het vervoer per binnenschip van eindproducten op palletten. In 2014 voer een eerste transport van Gent naar een handelaar in Herdersem nabij Aalst en sinds eind 2015 hebben we een vast traject van Gentse producten naar Tessenderlo voor de verdeling in Limburg, Antwerpen en Zuid-Nederland.”

Hoe gaat een en ander praktisch in zijn werk?

“Het schip en de heftruckchauffeur aan boord worden geregeld door onze vaste partner JoGo Logistics uit Antwerpen. Wij staan zelf in voor het behandelen en vervoeren aan land. Goederen op palletten vergen een heel andere aanpak dan grondstoffen in bulk, die je met een kraanbak kunt scheppen.”

Hoe vertaalt u dat in cijfers?

“Tussen Gent en Tessenderlo verscheepten we vorig jaar 21.000 ton klinkers en dit jaar gaan we naar hetzelfde getal. Dat zijn omgerekend bijna 1.000 vrachtwagens die we jaarlijks van de weg halen. Op elk schip wordt doorgaans 700 tot 800 ton geladen.”

Wat zijn de voordelen van binnenvaart?

“Het milieu vinden we een heel belangrijk aspect. Voor onze energie schakelden we al gedeeltelijk over op zon en wind. De volgende stap was onze ecologische voetafdruk in het transport verminderen. Binnenvaart tussen Gent en Tessenderlo stoot 30% minder CO2 uit dan vrachtwagens. Mobiliteit is een tweede grote overweging. Door het toegenomen wegverkeer is de passage van Antwerpen geen pretje en dat zal er wellicht niet op verbeteren. Een binnenschip mag dan wel een volle dag onderweg zijn, je bent tenminste zeker dat je op het afgesproken tijdstip aankomt. Door nu al met schepen langs de files te varen, willen we klaar zijn tegen het moment dat vrachtwagens helemaal niet meer door de files geraken. Ten slotte is binnenvaart in bepaalde gevallen economisch het meest verantwoord.”

Wat zijn de moeilijkste aspecten?

“We moeten slim omgaan met transport, want het hoge gewicht van onze producten beperkt de mogelijkheden voor economisch rendabel vervoer. Scheepvaart wordt aantrekkelijker naarmate de afstand en het volume toenemen. De eindbestemming moet nabij het water gelegen zijn en per schip moet je minstens 300 ton kunnen laden om het interessant te maken. Anders verdwijnt het voordeel van het goedkoop transport door de behandelingskosten. Wij varen daarom naar bouwhandelaars of grote werven die vlak bij het water liggen. Onze speciale producten exporteren we naar Nederland, Duitsland en Frankrijk. Vanuit Gent gaan ook af en toe producten naar Engeland.”

Welke boodschap hebt u voor ondernemingen die de stap naar binnenvaart willen zetten?

“Hoe beter de schepen bezet zijn, des te interessanter het economische voordeel wordt. De door ons ingehuurde schepen varen meestal goederen van Gent naar Tessenderlo en Zolder, maar ze hebben vaak geen retourvracht. Daarom doen we graag een oproep naar bedrijven die hun trafieken van Limburg en Antwerpen naar Gent van de weg willen halen. Samen kunnen we voordeel halen voor de kosten, de mobiliteit en het milieu.”

 

Tekst: Roel Jacobus

Beelden Havenbedrijf Gent/Tom d’Haenens

Qua kostprijs wint de binnenvaart op het traject van Gent naar Zwitserland

Jaarlijks halen we bijna 1.000 vrachtwagens van de weg

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat