Skip to main content
Geert Moerman twittert
  • 05/03/2019

Geert Moerman twittert

Op Twitter deelt Geert Moerman kort en krachtig zijn visie op ondernemerschap, economie, politiek en het leven zoals het is. U kan hem volgen onder de twitternaam @Geert_D8. In Ondernemers geeft hij maandelijks een uitgebreidere commentaar bij enkele opvallende tweets.

Geert Moerman

Chinezen lachen graag, speciale humor wel. Beetje naïef en onbeholpen, wat plagerig ook. Maar onweerstaanbaar. Deelnemers #chinatechtrip @voka_ovl hingen alvast aan lippen van deze man @NIOGlobal electric cars

De meeste westerlingen gaan ervan uit dat Chinezen hard werken en efficiënt zijn, maar geen gevoel voor humor hebben. Misschien is dit zo omdat gesproken Chinees streng klinkt, soms bijna agressief, zeker als er wat stress bijkomt. Maar anderzijds hoor je Chinezen ook veel lachen, gibberen of giechelen, zowel mannen als vrouwen, van elke leeftijd.

Chinezen hebben dus zeker plezier, maar met wie of wat is niet altijd duidelijk. Het taalelement speelt natuurlijk mee. Als Chinezen Engels spreken - een minderheid - begrijpen ze sommige woorden of vragen volledig verkeerd. Hun reactie is dan ook dikwijls eigenaardig, alsof ze van een andere planeet komen. Door deze misverstanden ontstaan dan, onbedoeld, grappige situaties. Ook hun mimiek is voor ons niet altijd even goed in te schatten.

Maar dat Chinezen houden van absurde humor en de tegenspeler graag op het verkeerde been zetten, daarvan ben ik wel zeker na deze reis. Een voorbeeldje. Onze gids in Shenzhen heet 'Eleven'. Geef toe, een bijzondere naam, dus ik vraag haar hoe ze aan die naam komt. Ze vertelt me dat dit een Engelse naam is die ze zelf gekozen heeft en gebruikt als ze buitenlanders rondleidt, want ze kunnen haar Chinese naam toch niet onthouden. Ik zeg okay, maar waarom eleven? En bijvoorbeeld niet five of seven? Ze antwoordt tot mijn verbijstering: “Because I have slim legs.” Hilariteit in de groep, waarop ik vraag “Why slim legs?”. Omdat 11 lijkt op twee slanke benen, zegt ze, en ze giechelt er op los. “Just a joke”, verzekert ze mij.

Ik heb bij mensen die in China wonen en de taal spreken gepolst hoe zij Chinese humor inschatten. Lichte humor, zaken waar wij nauwelijks mee lachen, gaat er hier vlot in. Dat verklaart waarschijnlijk het veelvuldig gegiechel. Ook een grote bron van humor zijn de homoniemen, die in de Chinese taal standaard voorkomen. Bijna elk woord kan meerdere betekenissen hebben, maar in de context en door de intonatie een andere betekenis krijgen. Een eindeloze bron van Chinese humor, zo blijkt. Wat echter niet kan, is zelfspot, losing face. Een campagne waarbij België zich promootte via Manneken Pis had hier een invers effect, daar kunnen Chinezen echt niet bij.

Dus ja, Chinezen hebben veel humor, zowel situationele als verbale humor. Dikwijls vanuit een soort underdogpositie, het lijkt een beetje naïef en onbeholpen, daardoor ook een tikkeltje onbeschaamd. Maar zoals zo vaak tussen Chinezen en westerlingen is de vertaalslag niet evident en blijven beide partijen wat onzeker achter.

#bytedance lokt gemengde reacties uit op #chinatechtrip @Voka_ovl. Snelst groeiend bedrijf wereldwijd, op 6j gewaardeerd op 75 miljard USD met 45.000 mensen. Maar is dit bedrijf dat Tiktok, Toutiao, Lark, ... vermarkt echt innovatief of enkel integrator die verbeteringen doet?

Bytedance ligt in het hart van de Silicon Dragon vallei rond Shenzhen. Vijftien jaar geleden nog een vissersdorp, programmeerde de Chinese overheid deze nieuwe stad vlakbij Hongkong. Ik vraag me soms af wie die visionairs zijn bij de Chinese overheid, want ook deze keer lukte het opzet en telt deze verbluffend ingeplande stad nu reeds 15 miljoen inwoners. In recordtempo werd deze regio een mondiale technologiespeler.

Naast Huawei en Tencent is Bytedance één van de bedrijven in de wereldtop die hier hun HQ hebben. Op 6 jaar van 0 naar 45.000 medewerkers, hoe doe je dat? Elke deelnemer aan onze techtrip stelt zich die vraag vanuit zijn eigen expertise. Hoe zorg je dat iedereen zijn stukje programmeert als bijdrage aan het geheel en toch niet met de code gaat lopen (het verloop van medewerkers is immers enorm in deze regio, tot 50% per jaar)? Hoe geef je vorm aan een HR-beleid in deze hockeystick-groei? Hoe doe je aan kwaliteitsbewaking?

Maar de belangrijkste discussie onder de deelnemers is of Bytedance iets toevoegt aan de wereld, of gewoon kopieert en verbetert wat programma’s zoals Slack al doen? En vooral razendsnel kan groeien dank zij de enorme Chinese thuismarkt? Onze bedrijfsleiders uit de digitale sector wijzen erop dat Bytedance diverse programma’s integreert zodat deze nieuwe combinatie een fundamenteel verschil maakt voor de gebruiker. De mensen uit de healthtech vinden dat Bytedance niet aan innovatie doet, ze brengen geen nieuwe oplossingen.

In elk geval biedt China een ideale omgeving voor een integrator van oplossingen: de thuismarkt telt 1,4 miljard inwoners, er zijn een bijna oneindig aantal programmeurs ter beschikking die zonder uitzondering hard werken en ... de privacyregels gooien geen roet in het eten. Want daar zijn alle deelnemers het over eens: de strenge regels rond gegevensbescherming zijn een enorme rem voor Europa. Als data (bv rond gezondheid en veiligheid) niet mogen gecapteerd en gebruikt worden, kan je minder anticiperen en wordt het moeilijker betrouwbare voorspellingen te doen. Naast de versnipperde markt is onze gevoeligheid voor privacy een reden waarom in Europa alles zo traag gaat in vergelijking met China. De afweging is niet makkelijk: vanzelfsprekend heeft iedere persoon maximale rechten op individuele privacy, maar anderzijds is de maatschappelijke kost op gebied van preventie en efficiëntie torenhoog. En daar wordt het individu ook weer de dupe van.

De vraag is niet hoe ver China staat op gebied van technologie: ver voor Europa, dat is zeker, en ook de VS ziet haar leiderspositie wankelen. Welke rol kan Europa nog vervullen in deze nieuwe wereldorde? Ik denk in de richting van proeftuin voor complexe problemen die fundamenteel onderzoek vergen, met steeds een sterke cultureel-maatschappelijke onderbouw. Niet snelheid of schaalbaarheid als USP voor Europa, wel echte innovatie, diepgang en deontologie. Of we deze positie kunnen behouden als de grote economische bedrijvigheid de facto in China en de VS plaatsvindt, is een open vraag.

 

Volg Geert Moerman op Twitter: @Geert_D8

Reageer op geert.moerman@voka.be

Contactpersoon

Geert Moerman

GEDELEGEERD BESTUURDER

Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD Worx
BovaEnviro+
GutzandGlory
G4S
Soundfield
Jobat Media