Skip to main content

Geert Moerman twittert

  • 02/01/2019

Op Twitter deelt Geert Moerman kort en krachtig zijn visie op ondernemerschap, economie, politiek en het leven zoals het is. U kan hem volgen onder de twitternaam @Geert_D8. In Ondernemers geeft hij maandelijks een uitgebreidere commentaar bij enkele opvallende tweets.

Geert Moerman

30 november

Gele hesjesbeweging is bijna volledig Franstalig, gewest waar werkzaamheidsgraad 10% lager is dan in Vlaanderen .... zou dat niet het beste strijdpunt zijn voor meer koopkracht?

Ik heb even geen mening meer, toch niet over dit onderwerp. Niet dat ik er aanvankelijk geen had. Die ging in de richting van: toch onbegrijpelijk, dat die gele hesjes betogen voor meer koopkracht, terwijl die de voorbije jaren aantoonbaar is gestegen voor alle bevolkingscategorieën. En ook ironisch: de stijgende kosten om onze ecologische voetafdruk te verminderen zijn het onderwerp van het protest. Sociaal en ecologisch verantwoord, toch geen natuurlijke twee-eenheid. Ook de kritische observatie dat het moeilijk is een geel hesje te interviewen dat niet Franstalig is. Het landsdeel dat met een lamentabele tewerkstellingsgraad kampt -ver onder het Europees gemiddelde- en er maar niet in slaagt voldoende mensen aan het werk te krijgen, gaat zelf aan de alarmbel hangen. Eigen schuld ...
 
Eigenlijk had ik dus een ganse reeks meningen over dit onderwerp, maar nu heb ik dus geen mening meer. Er sluimert een onvrede over dit land die rationeel moeilijk thuis te brengen is. Mensen ervaren oneerlijkheid, de huidige situatie als niet fair. Zelfs al zijn we één van de meest herverdelende landen ter wereld, met de minste spanning tussen lage en hoge lonen, toch is het niet eerlijk. Calimero-gevoel. Wie herinnert zich nog het klein zwart kippenkuiken in een gezin met verder enkel gele kuikens? Op zijn kop een halve eierdop met een stevige barst, terwijl hij verongelijkt zegt: "Zij zijn groot en ik is klein en da's niet eerlijk, o nee”. Hopelijk weet elke geel-hesje-betoger als hij of zij ‘s avonds voor de spiegel staat, waarvoor hij nu eigenlijk op straat kwam die dag. Ik denk het niet. Maar toch is het niet eerlijk, Calimero indachtig.

 

21 november

Thema verkiezing #Vokaambassadeur @VOKA_OVL is Future Proof. @amazon geeft mee hoe zij het aanpakken: Stubborn on the Vision, flexible on the details/ you have to be willing to be misunderstood for extended periods of time if you’re going to innovate #JeffBezos

Amazon is één van de GAFA-bedrijven (Google, Apple, Facebook, Amazon, de vier ondernemingen met de grootste wereldwijde invloed op onze maatschappij) . En ook Amazon is gezegend met een visionaire leider, Jeff Bezos. Want dat lijkt een constante in bedrijven die game changers zijn: ze hebben een leider die koppiger is dan een steenezel en niet wil luisteren naar wat medewerkers en klanten zeggen, want hij denkt al veel verder. De enige toegeving is een korte periode van geduld tot de anderen de kans hebben om het te begrijpen, daarna is het love it or leave it, of vertrekken ze zelf.
 
In zekere zin staat iedereen aan de leiding van een bedrijf in deze positie. Management en leiderschap is geen exacte wetenschap, eerder het voortdurend stellen van vragen. Zoals: Wanneer trek je een besluit uit de tegengestelde meningen die je krijgt? Hoeveel van je eigen mening zit in een consensus? Kom je daarvoor uit of probeer je dit best verborgen te houden? Weet je zelf hoe zwaar je subjectiviteit meespeelt? En hoe lang zet je door, ook als er veel tegenwind is? Hoe lang hou je vol dat de verandering nog niet ver genoeg gaat om de kanteling al te zien? Doorgaan of afwachten? Water bij de wijn doen of onversneden? Hoelang kan je zeker zijn dat je het uiteindelijk bij het rechte eind zal hebben? En hoeveel mensen en centen kan je onderweg ‘verbruiken’? Hoelang mag een tocht door de woestijn duren, ook als je niet zeker bent van het beloofde land? Wanneer wijs je de hiërarchie onder jou af, omdat je vindt dat ze te ver afwijken van het concept, te veel met hun eigen positie bezig zijn? En hoe vermijd je dat dit je eigen drijfveer wordt?
 
Zijn grote ondernemers als Jeff Bezos beter in het oplossen van bovenstaande vragen? Zijn ze nog meer visionair, nog koppiger, nog meer begeesterend om alles en iedereen mee te trekken in hun verhaal? “We’ve had three big ideas at Amazon that we’ve stuck with for 18 years, and they’re the reason we’re successful: Put the customer first. Invent. And be patient.” Zegt Bezos. De kracht van de volgehouden eenvoud, dit drieluik customer-invent-be patient. 
En ook de erkenning van het conceptueel genie: iets bedenken of inschatten dat andere mensen (nog) niet zien.

 

Volg Geert Moerman op Twitter: @Geert_D8

Reageer op geert.moerman@voka.be

 

Contactpersoon

Geert Moerman

Gedelegeerd bestuurder

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat