Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Geert Houben: "Internationaliseren is niet op afstand te managen"
  • 03/02/2021

Geert Houben: "Internationaliseren is niet op afstand te managen"

Geert Houben is CEO van Cubigo, een digitaal platform voor ouderenzorg waarmee hij momenteel de Verenigde Staten verovert. Dankzij die ervaring kan hij nuttige do’s en don’ts formuleren over het aanboren van nieuwe markten. Dat doet hij dit jaar ook in de Internationale Raad van Advies van Voka - KvK Limburg. “Zelfs in Verenigde Staten is er zo’n groot cultuurverschil dat je absoluut eigen mensen ter plaatse moet hebben.”

geert

Het zorgplatform van Cubigo biedt senioren via een tablet eenvoudige toegang tot allerlei zorg- en comfortdiensten en stelt rusthuisgroepen in staat om hun aanbod te personaliseren en de administratie te digitaliseren.

Eind 2019 kon Cubigo enkele grote contracten afsluiten in de Verenigde Staten en Canada. Recent heeft ook de grootste Amerikaanse uitbater van serviceflats Cubigo onder de arm genomen om zijn 260 sites uit te rusten met het Cubigo-platform.

“We hebben er enkele jaren over gedaan om dit te bereiken", benadrukt Geert Houben. "Onze eerste aanwezigheid in de VS dateert van 2014: een deelname aan een handelsmissie van Flanders Investment & Trade. Tijdens die week in Silicon Valley hebben we gezien dat we ook aan de andere kant van de oceaan met onze oplossing erg vooruitstrevend waren."

Tussen het zien van een opportuniteit en concreet succesvolle stappen zetten, liggen volgens Geert heel wat valkuilen. Hij ziet drie belangrijke factoren voor buitenlands succes: 

Neem je tijd

“Neem je tijd om de markt grondig te leren kennen. We hebben ter plaatse erg snel een aantal mensen met marktkennis aangetrokken. De eigenlijke basis voor de expansie legden we in 2016 in Californië dankzij een Belgische werknemer van toen amper 28 jaar. We lieten hem een jaar lang wonen in een Californisch rusthuis om hun way of living te observeren.”

Sterke band met doelmarkt

“Zorg voor je eigen mannetje/vrouwtje ter plaatse, je verlengstuk. Dat is een must op gebied van communicatie, vertrouwen en loyaliteit. Die witte raaf moet zich zeer snel omringen met bekwame lokale mensen. Je moet echt in persoon aanwezig zijn op je doelmarkt, zeker in de B2B-sfeer. Alles via Teams of Zoom doen, werkt gewoon niet.”

Lokaal verkooptalent

"Nu ga ik een open deur intrappen: wij Belgen zijn er doorgaans heel goed in om kwaliteit te maken, maar we zijn geen geboren verkopers. Ook op dat vlak moet je een goede combinatie vinden tussen eigenheid en lokale cultuur.”

"Een goed product maken, een geschikte afzetmarkt vinden en de verkoop organiseren zijn redelijk goed te nemen stappen. Daarvoor is doorgaans kennis voorhanden. De moeilijkste en erg bepalende factor is weliswaar de culture fit, een geslaagde combinatie van eigen mensen en lokaal talent."

Wil je ook internationaal starten of groeien? 

Pitch jouw idee voor onze Internationale Raad van Advies

Of focus op 5 actuele, internationale uitdagingen voor je onderneming in ons LAB International Development.

Contactpersonen

Kenneth Stulens

Aanspreekpunt corona

Ward Smits

Adviseur internationalisatie / aanspreekpunt brexit

Christine Thonnon

Adviseur internationalisatie

Internationaal ondernemen?

Artikel uit publicatie

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo