Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Fisheye produceert apothekersschermen uit plexiglas
  • 19/03/2020

Fisheye produceert apothekersschermen uit plexiglas

In niet-coronatijden ontwerpt Fisheye catwalks voor modehuizen, creëert het festivalstages of maakt het TV- en theaterdecors. Toen het coronavirus in alle hevigheid losbrak, staken ze bij dit multidisciplinair productiebedrijf meteen de koppen bij elkaar. Het resultaat: afschermingspanelen voor apothekers, gemaakt uit plexiglas en aluminium. Ondertussen werden er al ruim 250 geleverd.

Fisheye produceert apothekersschermen uit plexiglas

Zet een aantal slimme en handige jongens en meisjes bij elkaar en je krijgt creatief vuurwerk. Toen de federale overheid op vrijdag 14 maart voor het eerst verregaande maatregelen afkondigde, schoot Pieter Troch, projectmanager bij Fisheye, in actie. Hij richtte de Facebookgroep ‘Corona Virus Task Force’ op. Met deze groep verzamelde hij heel wat geëngageerde mensen die begonnen te brainstormen met één doel: hoe kunnen we zorgverleners helpen in deze barre tijden? 

Bij Fisheye werkt een klein leger van gedreven en stressbestendige designers, technisch tekenaars, technici, productiemedewerkers, ingenieurs,… “We dachten aan meehelpen bij het opzetten van tijdelijke noodvoorzieningen of bij het transport van goederen en medische stalen”, zegt Stijn Slabbinck, één van de drie zaakvoerders van Fisheye. “Maar al snel kwamen we tot een bijzondere en concrete actie: de productie en distributie van afschermingspanelen, gemaakt uit plexiglas en aluminium, om te gebruiken op toonbanken van apothekers.” 

Stijn Slabbinck ondersteunde meteen dit project dat ontstond vanuit de buik van het bedrijf: “We zijn allemaal, rechtstreeks of onrechtstreeks, getroffen door COVID-19. Honderden ondernemers moeten de deuren sluiten. Duizenden getalenteerde mensen zitten thuis na de annulering van talloze events, met veel onduidelijkheid over hoe de situatie zal evolueren. Ook wij delen in de malaise, want we produceren voor vele evenementen die nu niet zullen plaatsvinden.” 

Deze goedkope en relatief gemakkelijke oplossing om apothekers af te schermen van hun klanten vond al snel gehoor bij meerdere zaken in de regio rond Wetteren en Gent. Twee dagen na de lancering van de Facebookgroep kwam er een bestelling van 250 exemplaren voor KOVAG, de Koninklijke Oost-Vlaamse Apothekers Gilde, wat de bal nog meer aan het rollen bracht. Op minder dan 24 uur ging Fisheye over van idee naar prototype naar productie én naar distributie in gans Vlaanderen. “We zijn het gewoon om grote hoeveelheden werk te verzetten met heel korte deadlines in de meest hectische omstandigheden”, zegt Stijn. “Het zit ook in ons DNA om vakmanschap te combineren met creativiteit om zo op korte termijn oplossingen te realiseren. Ons team staat alvast klaar om bergen te verzetten indien de maatregelen nog verder zouden verstrengen. We hopen vooral een solidair signaal te geven en andere bedrijven ertoe aan te zetten hun verantwoordelijkheid te nemen.”

Tekst Sam De Kegel

Meer info?

Stuur een mailtje naar info@fisheye.eu.

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat