Skip to main content

Fase rood voor ons onderwijs

  • 02/11/2021

Stelt u zich even voor dat dat u geen enkel sollicitatiegesprek of assessment meer zou afnemen. Gewoon, iedereen die zich aanbiedt bij uw bedrijf wordt meteen aan het werk gezet; ongeacht zijn of haar competenties of ervaring. Een vorm van open hiring, zegt u? Ja, maar dan zonder dat iemand de nieuwkomers opvangt, opleidt of bijstuurt. Want daar is geen tijd voor. Uw productie zou nog wel een tijdje blijven verder draaien, maar de kwaliteit van uw producten of diensten gaat onherroepelijk de dieperik in.

Een paar weken terug getuigde een schooldirecteur in de krant dat dit de manier was waarop hij zijn lerarenkorps samenstelde. Niet uit gemakzucht of uit onverschilligheid, maar vanuit de redenering: beter een onervaren of onvoorbereide leerkracht voor de klas, dan helemaal niemand. We kunnen het hem niet eens kwalijk nemen. Op pagina 18 in dit nummer vindt u een grafiek waaruit blijkt dat het aantal openstaande onderwijsjobs in onze regio op het hoogste peil staat in drie jaar. En intussen daalt het aantal inschrijvingen voor de lerarenopleiding al vijf jaar op rij. Daar zijn wellicht meerdere verklaringen voor, maar ik ben geen onderwijsspecialist. Wat ik wel weet, is dat onze bedrijven zich daar grote zorgen over maken. In een regio waar er continu meer dan zevenduizend technische vacatures moeten worden ingevuld, hoor je niet graag dat jongeren nog amper praktijkuren krijgen omdat er niemand is om die te geven.  

Onze Kamer heeft de voorbije maanden samen met de industrie het ene initiatief na het andere opgezet om meer jongeren warm te maken voor een technische of wetenschappelijke richting. We hebben scholen ondersteund om via het Europese IN2STEM-label de kwaliteit van hun STEM-richtingen op te krikken. We hebben een STEM-job-logo gelanceerd dat bedrijven op hun vacatures kunnen plaatsen. Dan wil je niet lezen in de krant dat jonge mensen die enthousiast voor een STEM-richting hebben gekozen, sinds de start van het schooljaar nog geen leraar wiskunde hebben gezien. Dan denk je maar één ding: 'beste overheid, het is fase-rood voor ons onderwijs. Doe daar iets aan, en liever vandaag dan morgen.'

Het zal er natuurlijk op aan komen om het beroep van leerkracht opnieuw boeiend en aantrekkelijk te maken. Iedereen kan zich nog wel een juf of leraar herinneren, die op de een of andere manier een bepalende rol heeft gespeeld in zijn leven. Dat is het soort rolmodellen die we naar voor moeten schuiven. Maar dat is geen oplossing op de korte termijn.

‘Als het in familiebedrijven brandt, krijgen uitgezwermde telgen meestal een telefoontje van de mater of pater familias met de melding: tijd om naar huis te komen.’

Jo De Backer, voorzitter Voka Antwerpen-Waasland

Toch zijn er ook quick wins te vinden. Dit kan bijvoorbeeld een momentum zijn om het duaal leren een versnelling te geven. Meer praktijkuren en stages op de werkvloer, betekent minder lesuren die moeten ingevuld worden op school. En in elk bedrijf zijn er wellicht ook ervaren werknemers te vinden, die ervoor openstaan om gastcolleges te geven of deeltijds voor de klas te staan, op voorwaarde dat dit administratief goed geregeld wordt.

Maar de grootste winst ligt volgens mij bij de 1.500 leerkrachten die de voorbije jaren gedetacheerd werden naar andere jobs en sectoren zoals de onderwijsinspectie, de jeugdzorg of de culturele wereld. Ongetwijfeld heel zinvol werk, maar de plaats waar ze vandaag het meeste nodig zijn, is voor de klas. Misschien kan de administratie-Onderwijs hier een voorbeeld nemen aan onze Vlaamse familiebedrijven. Als het daar brandt, krijgen telgen die uitgezwermd zijn naar andere bedrijven of sectoren meestal een telefoontje van de mater of pater familias met de melding: ‘tijd om naar huis te komen.’

Contactpersoon

Jan Van de Poel

Communicatiemedewerker

VZW - DigiChambers 2021
Gosselin
Welt white paper
VZW - eATA 2021
Degroof - Petercam

Artikel uit publicatie

CapitalAtWork
Customer Collective
Deloitte
De Ridder
facilicom
GSJ Advocaten
Logo Mensura
Proximus
Recrewtment
SD  Worx
Tormans