Skip to main content
Terug naar het overzicht

Faktion: “Wij geloven in AI als doelgerichte innovatie, niet als gimmick”

Niels Van Weereld
Niels Van Weereld
Hoofdstukken

AI-scale-up Faktion gaat niet mee in de hype om te innoveren door ‘iets met AI te doen’. “We geloven echt in het concept van doelgerichte innovatie, waarbij technologieën worden toegepast om businesscases op te lossen in plaats van louter als een gimmick”, zegt Niels Van Weereld. "Wij beschouwen AI eerder als een economische versneller voor organisaties dan als een innovatieve technologie."

Wie innovatie zegt, denkt al snel aan technische snufjes. En welke technologie loopt momenteel meer in de kijker dan artificiële intelligentie, of AI? Maar bij het Antwerpse bedrijf en ‘AI scale-up of the year 2019’ Faktion geloven ze niet in louter technologie om de technologie. 

“Wij beschouwen AI eerder als een economische versneller voor organisaties dan als een innovatieve technologie”, zegt Niels Van Weereld, VP Business Development bij Faktion. “Je vertrekt vanuit een probleem dat je wil oplossen en zoekt daarvoor de gepaste technologie, en niet omgekeerd. Een paar jaar geleden wilden heel wat bedrijven ‘iets met AI doen’ om de boot niet te missen. Maar zo werkt het dus niet. Wij zijn er rotsvast van overtuigd dat AI op zich weinig waarde heeft tenzij je deze technologie toepast om de zakelijke doelen van een klant te ondersteunen en zelfs te overtreffen.”

Twee criteria

Twee criteria zijn daarbij voor Faktion van tel: is de AI-oplossing haalbaar, en kan ze waarde creëren? En liefst is het antwoord op allebei ‘ja’. Maar ook als de toegevoegde waarde minder hoog ligt, kan het toch de moeite zijn om de sprong te wagen als de oplossing makkelijk te bouwen valt. “Bedrijven verwachten soms spectaculaire dingen als robots of zelfrijdende wagens terwijl er quick wins voor het grijpen liggen.” Zoals bij het verwerken van facturen of andere documenten, bijvoorbeeld. Daar komt in veel bedrijven heel wat administratie bij kijken. Dat terwijl medewerkers vaak elders meer toegevoegde waarde kunnen creëren. 

Twee criteria zijn voor Faktion van tel: is de AI-oplossing haalbaar, en kan ze waarde creëren? Liefst is het antwoord op allebei ‘ja’.

Daarom lanceerde het bedrijf onlangs Metamaze, een platform om complexe manuele workflows van zowel gestructureerde als ongestructureerde documenten te automatiseren via een NLP-engine (Natural Language Processing).  Een tool die automatisch documenten interpreteert, met andere woorden. Deze kan ingezet worden om bijvoorbeeld documenten en e-mails te classificeren, om informatie uit ongestructureerde gegevens te halen maar zelf ook om voorspellingen te genereren op basis van realtime bedrijfsgegevens.

Maar bedrijven kunnen bij Faktion ook terecht voor hulp, gaande van strategie tot implementatie. “Veel ondernemingen zijn zich bewust van het potentieel van deze nieuwe technologieën, maar echt een visie bouwen rond AI en data en die uiteindelijk in productie brengen… Daar hebben ze het vaak moeilijk mee. En net daar kunnen we hen mee helpen”, zegt Van Weereld. “We willen klanten echt helpen om de strategie van hun bedrijf te verwezenlijken met behulp van AI en niet andersom.” 

Zo maakte het bedrijf een AI-assistent op maat die accountmanagers van een bank helpt om te detecteren wat het ideale product is om aan een bepaalde klant voor te stellen. Resultaat? Volgens de accountmanagers had de assistent het in 87 procent van de gevallen bij het rechte eind.

Toch merkt Van Weereld nog tamelijk wat koudwatervrees bij bedrijven om de stap naar AI te zetten. “Vanuit de AI-sector moeten we andere sectoren nog meer het potentieel van deze technologie laten inzien. We moeten ook de angst wegnemen dat deze veel jobs gaat kosten en de zaken gaat overnemen. Als je ziet welke impact onze oplossingen kunnen hebben in de organisatie van onze klanten, dat is echt cool om te zien.”

  • ING
  • SD  Worx