Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Etienne Custermans (Q-Top): "Een inzicht in cijfers en kennis van de markt zijn essentieel voor elke ondernemer"
  • 14/07/2020

Etienne Custermans (Q-Top): "Een inzicht in cijfers en kennis van de markt zijn essentieel voor elke ondernemer"

Q-top uit Houthalen is gespecialiseerd in de ontwikkeling, de verkoop en het onderhoud van software voor Belgische kinesitherapeuten. Mede-eigenaar Etienne Custermans en zijn team faciliteren kinesitherapeuten in hun afsprakenbeheer, administratie, communicatie, rapportering en opvolging. Het tweemansbedrijfje – opgericht in 2006 – is ondertussen uitgegroeid tot een kmo met vijftien medewerkers. Met OT-PRO, een nieuw product dat het bedrijf op internationale schaal lanceert, schrijft Q-top een volgend hoofdstuk in zijn groeiverhaal.  

Etienne Custermans

Wat is voor jouw bedrijf een belangrijke investering geweest?

Etienne Custermans: “Om onze software voor Belgische kinesitherapeuten te ontwikkelen, hadden we ongeveer zeshonderd dagen nodig. We moesten dus twee jaar overbruggen zonder enige garantie dat ons product zou aanslaan. Dat was een hele grote en belangrijke investering. Ook onze keuze om een totaalservice aan te bieden, gaat met investeringen gepaard. We ontwikkelen en verkopen niet alleen onze software, we ondersteunen onze gebruikers ook. En daarvoor hebben we profielen met uiteenlopende expertises nodig. Omdat we in België actief zijn, willen we graag medewerkers die tweetalig zijn. Die profielen vinden en aantrekken is een uitdaging.”

Hoe benader je belangrijke investeringen?

“Met een sterk businessplan, doordachte aanpak én goede opvolging. De ontwikkeling van onze software kostte ongeveer een miljoen euro. Geld dat we met een goede mix van verschillende financieringskanalen bij elkaar hebben gekregen. Voor de ontwikkeling van OT-PRO hadden we geen externe financiering nodig. Die kosten konden we zelf dragen. We hebben een businessmodel waarbij we gaan voor veel gebruikers en de kosten per gebruiker zo laag mogelijk houden. Zo doen we aan risicospreiding.”

"Een investering is altijd een sprong, maar hoe meer je weet, hoe groter je parachute is."

Zijn er nog grote investeringen gepland?

“Neen. Met de lancering van OT-PRO zijn we enkele jaren zoet. Het is de eerste keer dat we een product op een internationale markt uitrollen, maar we blijven onze oren en ogen openhouden en zullen eventuele opportuniteiten zeker benutten.”

Hoe belangrijk is het als bedrijfsleider om zelf met je cijfers aan de slag te gaan?

“Als bedrijfsleider kun je je bedrijf alleen op de juiste manier leiden als je een goed zicht hebt op je cijfers. Alleen zo kun je een goede inschatting van de toekomst maken en de beste beslissingen nemen. Een investering is altijd een sprong, maar hoe meer je weet, hoe groter je parachute is. Je cijfers kennen, ze kunnen lezen en interpreteren, is samen met een degelijke kennis van de markt én een sterk netwerk essentieel voor elke ondernemer. Je hoeft geen financieel specialist te zijn, maar je moet wél dezelfde taal spreken als je accountant of investeerders." 

"Je hoeft geen financieel specialist te zijn, maar je moet wél dezelfde taal spreken als je accountant of investeerders."

Is het ook belangrijk dat je medewerkers een inzicht in de bedrijfscijfers hebben?

“Wij voeren daar een heel open beleid rond. Elke maand communiceren we onze cijfers in een nieuwsbrief aan onze medewerkers. Ik vind dat je als medewerker het recht hebt om te weten hoe je bedrijf het doet. We hebben als incentive ook een beloningssysteem dat gekoppeld is aan onze prestaties. Alleen al daarom is het belangrijk om transparant te communiceren over onze cijfers.”

Je nam deel aan de cluster Financiën van de OndernemersUniversiteit. Hoe heb je je deelname ervaren?

“Als bijzonder leerrijk. De benadering was heel hands-on en to the point. Je kunt je gemakkelijk verliezen in financiën, omdat het onderwerp zo complex en breed is. Maar tijdens de cluster kregen we de juiste zaken en talrijke onmiddellijk toepasbare tips en tricks aangereikt. Ik vond het ook een meerwaarde dat je thuis niet allerlei opdrachten hoefde te doen. Daar heb je als ondernemer geen tijd voor. Het was bovendien heel aangenaam om met niet-financiële profielen de opleiding te volgen. We hadden allemaal min of meer dezelfde vragen en uitdagingen. En het was ook goed om te horen dat iedereen weleens foute beslissingen neemt. Dat hoort bij ondernemen. Blijven doorgaan is dan de boodschap!”

Verhoog je kennis in een specifiek vakdomein!

  • De OndernemersUniversiteit is een uniek concept voor eigenaars-ondernemers dat je de kans geeft om je persoonlijke inzichten te verruimen. In vier clusters, FinanciënSalesLeiderschap en Strategie, kan je groeien als ondernemer.
     
  • Klik hier en lees meer over de OndernemersUniversiteit!

Contactpersoon

Ellen Olislagers

Senior adviseur eigenaars-ondernemers

BVI Bekkevoort
VDAB
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo