Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Een interieur waarin je je volledig thuis voelt
Een interieur waarin je je volledig thuis voelt
  • 29/10/2019

Een interieur waarin je je volledig thuis voelt

De interieurstylisten en -architecten van Freja Home Styling weten van aanpakken. Met een hart voor binnenhuisinrichting en oog voor detail wordt elke keuken, badkamer of zelfs het volledige interieur tot in de puntjes afgewerkt. Strak en landelijk, maar wel met een eigen Freja-toets, zo zegt zaakvoerster Sofie Frederickx. We werpen een blik op een Hagelands familiebedrijf waarin elke dag met hart en ziel, en veel vreugde wordt gewerkt. 

Tekst: Kelly Cuypers – Beelden: Freja Home Styling

4417

Heb je interieurplannen voor een nieuwe keuken en weet je al hoe die er uit moet zien? Of durf je een ervaren team carte blanche geven? Freja Home Styling neemt elk project – een nieuwbouwwo-ning of renovatie – als een uitdaging aan om een resultaat op maat van elke levensstijl te leveren. In hun ruime toonzaal en ingerichte loft kan je je volop laten inspireren. Interieurstylisten staan de bouwheren bij met advies op maat.

Freja Home styling staat inmiddels te boek als een echt familiebedrijf. Oprichter Romain Frederickx hevelde de leiding over naar dochter Sofie en haar echtgenoot. Sofie is experience designer en leidt de zaak. Haar man Mark Weckx neemt het team schrijnwerkers onder zijn vleugels. Tot op vandaag mag Sofie op de inbreng van haar ouders rekenen. Ze omschrijft haar familie graag als een selfmade family. 

De kneepjes van het vak

Als een echte self made man startte vader Romain in een keukenzaak. Hij kreeg de smaak te pakken, leerde eigenhandig het vak en richtte in 1991 zijn eigen zaak Freja op, amper driehonderd meter verwijderd van de huidige toonzaal.

“Ik was toen zelf 17 jaar en kon de opstart van bij het begin volgen. Al snel sprong ik mee op de administratieve kar. Mijn zinnen waren geprikkeld om er iets mee te doen”, blikt Sofie terug. “Mijn avond-studies interieurvormgeving waren een logische keuze. Ik leerde mijn man – toen een metaalbewerker kennen. Hij legde zich al snel toe op de kneepjes van het keukenvak en samen met mijn ouders vormden we een waardig familiebedrijf”, blikt Sofie terug.

2014 betekende voor Freja het jaar van de ommezwaai. Een verhuis naar de huidige locatie gelegen op de steen-weg van Leuven naar Diest, nog steeds in Bekkevoort. “We namen deze grote oppervlakte in beslag en bouwden er een prachtige toonzaal uit. De verhuis kwam er op het juiste moment. Meer bouwheren en verbouwers kwamen met meerdere of andere vragen dan alleen de vraag om een keuken te ontwerpen en te plaatsen. Met deze toonzaal konden we meteen een antwoord bieden. Een antwoord dat ook onze typische Freja-sfeer uitstraalde.”

Vandaag bekleden negen medewerkers het team, bestaande uit interieurarchitecten, administratieve en coördinerende krachten en plaatsers. De professionele interior designers maken op basis van een grondige input een computerschets en vervolgens interieurdromen waar. Na het ontwerp op papier kan je via een 3D-beeld proeven van een nieuw interieur.

Typische Freja-stijl

Waar woningen vroeger in aparte ruimtes voor de living en keuken werden ingedeeld, spreekt men tegenwoordig van één grote leefruimte. De vraag om alleen een keuken te plaatsen, is ongehoord in de toonzaal. “Met Freja Home Styling voeren we werken van a tot z uit. Onze huisstylist komt ter plaatse om advies te geven en de sfeer op te snuiven. Ook de uitvoerende werken zijn helemaal voor onze rekening: van het verwijderen van de oude keuken, het uitbreken van een muur, het verleggen van elektriciteit of toevoegen van een verwarmingspunt tot vloeren, schilderen of behangen”, aldus Sofie Frederickx. “We willen niet de zoveelste keukenwinkel – waar het wel origineel mee opstartte – op rij zijn. We bieden een totaalconcept dat dankzij onze persoonlijke aanpak helemaal tot zijn recht komt in elk project. In tegen-stelling tot productverkopers bieden wij een complete beleving aan. In onze belevingstoonzaal vinden decoratieliefhebbers allerlei decoratie- en kunstobjecten, afkomstig van gerenommeerde kunstenaars zoals bijvoorbeeld Pieter Stockmans en Cores de Terra.”

4320

Een concept dat aanslaat, want intussen komt niet alleen de eerste generatie weer langs voor een nieuw project, maar ziet ook de volgende generatie hoe kundig het project bij de ouders is aangepakt. Zij wensen dezelfde kwaliteit en kiezen voor de typische Freja-stijl: strak-landelijk met een mooie combinatie van materialen. “Verbouwers wiens leefruimte wordt aangepakt, reageren erg verbaasd wanneer ze hun 3D-beeld gepresenteerd krijgen. Ze zitten vastgeroest in hun interieur en plots komen wij hun interieur overhoopgooien. Uiteraard is ieder positief, want zo hadden ze het nooit kunnen bedenken.”

Totaalinrichting

The sky is the limit voor Freja Home Styling. Het team gaat aan de slag om badkamer en keuken te renoveren,  maar ook om de complete woning te transformeren. “Onze passie voor interieur is oneindig. Daarom is Freja zich in de loop der jaren blijven verdiepen in wooninrichting op diverse niveaus”, licht Sofie toe. “Meer dan in keukens zijn wij bij Freja Home Styling ook gespecialiseerd in (stalen) binnendeuren, bureau-inrichting, volledige interieurinrichting op maat. Kwaliteit en persoonlijke service blijven de rode draad doorheen ons aanbod. Wij luisteren graag naar de wensen van onze klanten en stemmen de invulling van het interieur hier graag op af. Tot in de details, zoals elkeen het graag ziet.”

Eigen schwung

Innovatie is in de sector van inte-rieur en design geen loos begrip. Voortdurend steken Sofie en haar team hun voelsprieten binnen de sector uit. “En toch willen we liefst van al onze eigen stempel drukken en er onze eigen schwung aan geven zonder hierbij de trends uit het oog te verliezen. Zo zie je bij ons zwarte keukens geïntroduceerd. Vooral blijven we erg geliefd voorstander van warme materialen zoals hout. Zelfs in de tijd dat hout in de keuken helemaal not done was, bleven wij eiken keukens verkopen.

”Om op de hoogte te blijven van alle trends doen ze regelmatig beursbezoe-ken. “De keukenbouw is zowaar eentonig te noemen, we voelen een gebrek aan inspiratie. In België vinden we helaas niet helemaal onze gading, dus gaan we min-stens eenmaal per jaar inspiratie opdoen op Maison&Objet in Parijs.”  

We willen overal liefst onze eigen schwung aan geven. Onze stempel drukken, zonder trends uit het oog te verliezen.

-

Ondernemerschap

241Stilstaan is achteruitgaan, stelt Sofie duidelijk. “Een ondernemer kan het zich niet permitteren om in slaap te vallen. In mijn persoonlijkheid zit dat ook niet ingebakken. Ik ben een creatieve persoon en dat maakt ook dat ik voortdurend in beweging ben.”

“Ondernemen is ook een beetje loslaten. Na de opstart van vijf jaar geleden, met tegelijk ook een refresh van medewerkers, kom ik nu tot een moment waarop ik stilaan kan loslaten, ofwel “jezelf posi-tief overbodig maken”. Zo komen we ook toe bij het moeilijke aspect van ondernemen: het personeelsbeleid. “De kunst is om je in jouw business te laten omringen door enthousiaste mensen. Ten eerste moet je geschikt personeel kunnen aanwerven. Ten tweede moet je in de mogelijkheid zijn om ze te kunnen behouden. De uitdaging is om hen te brengen waar ze moeten zijn. Het is meer dan wenselijk dat ze de sfeer van jouw zaak uitstralen. Klanten voelen dat ook helemaal zo aan. Zelf beschikken we vandaag over een gevarieerd, boeiend team met elk eigen competenties.”

“We hechten veel belang aan een persoonlijke aanpak, ondanks dat we in een tijd leven waar alles versneld moet gaan. Een één-op-één relatie maakt het zowel voor onze klant als voor onze medewerker aangenaam. Ik kijk erg op naar de topondernemer Wouter Torfs. De sfeer die er in zijn bedrijf heerst en die ook zo door zijn medewerkers wordt overgedragen, daar kan je alleen maar naar opkijken. Het wij-gevoel uitgedragen, daar wil ik mijn grootste uitdaging en werkpunt van maken.”

Een ondernemer kan het zicht niet permitteren om in slaap te vallen.

-

De toekomst

Terugblikkend naar hoe haar ouders het allemaal klaarspeelden, kan Sofie toch alleen maar bedenken dat het vroeger eenvoudiger leek. “Verkopen, was zaken-doen. Vandaag moet je zoveel zaken tegelijk in de gaten houden: personeel, innovatie, marketing, sociale media... Verder zou ik eens op bezinning voor een aantal dagen moeten gaan”, mijmert de Freja-zaakvoerster. “Wanneer er tijd is, komt de tijd tot nadenken – en zo ook de daaruit voortvloeiende ideeën – als vanzelf. Het doel is om te blijven groeien, zonder onze eigenheid daarbij uit het oog te verliezen. Mijn persoonlijke uitdaging ligt in het verder loslaten en de deur leren dichtdoen. Complexiteit en stressmomenten zullen er altijd zijn, maar toch zal het wel eens lukken (lacht).”

118

Netwerken

Laat je omringen door de juiste mensen op de juiste plaats, wordt wel eens gezegd. Na jaren van zich toe te leggen op haar interne zaken binnen het bedrijf, stapt Sofie Frederickx ook weer extern om te netwerken. Ik maak gebruik van de Voka-ontmoetingsmomenten zoals de ochtendmeetings en MIP. Sinds kort ben ik als bestuurslid actief binnen het bestuur van Voka Demerdal.”Intussen heeft Voka haar ook warm gemaakt voor het project Plato, hét lerend netwerk, waarbij kennisoverdracht, ervaringsuitwisseling en netwerking centraal staan.

 

Interieurtrends 2020

Ook in 2020 gaan we voor echtheid, puurheid en natuurlijke elementen. We spreken dan vooral over designs met grove structuren, natuurlijke patronen en materialen zoals hout, natuursteen en marmer. Wij zijn vooral bekend voor onze landelijke strakke stijl in interieurs, natuurlijke materialen hebben in onze interieurs altijd een groot aandeel. Maar ook in onze moderne inrichtingen werken we altijd af met warme elementen. Voor ons moet een interieur eenheid, rust en gezelligheid uitstralen, van klassiek tot erg strak en modern, we trekken deze lijn door in elk project.

Ook in decoraties kan je alles combineren: wafelstructuren, honingraatpatronen en gebakken materialen gaan perfect samen met de basiskleuren zwart, wit en bruin én met warme tinten als okergeel, honing en terracotta. Een strakke gietvloer in een neutrale kleur werkt het plaatje af. Ga je toch liever voor een parket of tegelvloer? Geen probleem, wij kunnen u adviseren met het kiezen van de mooiste tegels of parketvloeren. Eveneens geven wij een kwalitatief verlichtingsadvies.

Wil je rust creëren, zorg dan voor een verbinding met de natuur. De trend van botanisch en groen wonen blijft ook in 2020. Denk aan warme elementen, natuurlijke materialen als wol, linnen, katoen, massieve eik en aan een overvloed aan planten. De basiskleur is een warm wit, met nieuwe aardetinten, in combi-natie met poedertinten als zachtroze. Ook contrasten komen in een mix voor. Denk aan rond en vierkant, koele en warme tinten, mat en glanzend, zacht en ruw. Een mooi vloerkleed en een rechthoekige tafel, linnen en hout. 

Laat je verwennen op Frejalicious

Interessant om te weten: maandelijks organiseert Freja Home Styling het aantrekkelijke belevingsconcept ‘Frejalicious’. Frejalicious vormt een synergie tussen culinaire verwennerij en design. Hier vloeien smaken samen en ontmoeten mensen elkaar out-of-the-box. Na een kennismaking met aperitief volgt een heerlijk driegangenmenu, bereid door de huiskok, en begeleid met geselecteerde wijnen. Voor elke editie nodigen ze gasten en partners uit die elkaar kunnen inspireren. “Zinnenprikkelend en verrassend, zo ervaren de gasten het nieuwe concept”, zo besluit Sofie Frederickx.

Ontdek het nieuwe tweejaarlijkse magazine Freja. www.frejahomestyling.be

Laat je verwennen op Frejalicious

MIP @ Freja Home Styling

Op donderdag 20 september vond er een MIP plaats bij Freja Home Styling. Johan Op de Beeck gaf er een 'geschiedenisles' en schoof Napoleon naar voren als inspiratiebron voor hedendaags management en leidinggeven. Hier vind je een fotoreportage terug (c) Berten Fotografie.

Proximus

Artikel uit publicatie

Made In Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD Worx
Logo Athlon
Logo Premed
Logo Randstad