Skip to main content
  • Nieuws
  • Via een bospad of de snelweg, zolang je je doel maar bereikt

Via een bospad of de snelweg, zolang je je doel maar bereikt

  • 01/04/2021

Attracties voor adrenalinejunkies. Etentjes en andere events op high level, letterlijk. Creativiteit zit duidelijk in het DNA van Stefan Kerkhofs. Maar hoe tackel je een coronacrisis? En kom je er sterker uit? Een gesprek over creativiteit in ondernemen.

Binnenkort neem je deel aan het netwerk Creatief Kabinet. Wat hoop je daaruit te halen?

“COVID-19 heeft de wereld en de manier waarop wij belevingen zien veranderd. Hoe anders gaat het leven zijn na corona? Wat is dan de nood? En hoe stemmen wij vanuit een ondernemersstandpunt ons erop af ? Dat hoop ik beter te begrijpen dankzij dit traject. Natuurlijk trof de crisis mijn sector en leven erg hard. Het gaf me bepaalde inzichten. Maar dat is maar één perspectief. Ik ben benieuwd hoe andere deelnemers het zien. Ik wil samen alles analyseren. Die inspiratie wil ik dan omzetten in concrete, creatieve ideeën. Het gaat wellicht zoveel verder dan wat we nu met The Fungroup en Events in the Sky doen.”

Stefan

           Stefan Kerkhofs (The Fungroup)

Denk je dat sommige veranderingen in ons dagelijkse leven blijvend zijn?

“Absoluut. Takeaway kreeg een boost. Mondmaskers  zijn  normaal.  Video-meetings  vervangen  vergaderingen  in real life. Ik verwacht dat het leidt tot een nieuwe inrichting van kantoren, met een standaard Zoomruimte waar licht en geluid tiptop zijn. Een onlinegesprek of op en af naar Gent rijden, eventueel nog wat file erbij, voor een meeting van een uur? De keuze is vlug gemaakt. Die evolutie is op zich logisch, alleen kwam het er door corona vijf jaar eerder van dan gedacht. Vergelijk het met de bankapps die het contact met een bankbediende aan het loket vervangen. Nu ervaren we een bankbezoek als tijdverlies.”

“De wereld is veranderd. Ik wil met collega-ondernemers bekijken hoe wij daar best op inspelen.”

Het gemis van sociaal contact speelt wellicht ook een rol?

“Dat is de andere kant van het verhaal: we missen mensen. Ook daar moeten we als maatschappij en als ondernemer creatief mee omspringen. Zeker in de eventsector. Zodra het weer kan, zie ik losgeslagen massa’s voor me. Terrasjes, festivals, feesten, grote events, ...”

Zal de sector dan snel terug opbloeien?

“Ik vrees dat het niet zo eenvoudig is. De boekingen komen bij ons vlotjes binnen voor de zomer en de herfst. Dat is op zich positief. Goed voor mijn ‘winkel’. Maar na al die lockdowns, heb ik schrik dat er een wildgroei ontstaat van slecht geregelde events. Dat iedereen zich plots organisator waant. Als men het Leuvense Stadspark nu al niet in toom kon houden, hoe gaat dat dan na de crisis verlopen? De eventsector in België is van topniveau, dat staat vast. Maar bij zo’n explosie aan evenementen door niet-professionals stel ik me vragen over de veiligheid.”

Extra veel werk voor jullie dan?

“Dat is net het probleem. Vóór corona was er al een personeelstekort van 20% in de eventsector. Het laatste jaar mag je daar nog eens 35% bijtellen. Want heel wat mensen, ook bij mijn eigen ondernemingen, gingen op zoek naar een andere job omdat ze zekerheid wilden. Oké, de échte rock-'n-rollers keren wel terug, want die houden te veel van onze branche om er weg te blijven. Maar ik verwacht dat 10 of 15% van die mensen het nu te comfortabel heeft in zijn of haar 9-to-5-job. Die zijn we kwijt. Dus moeten we na corona met aanzienlijk minder mensen een pak meer werk verzetten ...”

Ga je op een andere manier creatief moeten zijn dan voorheen?

“Absoluut.  Vroeger  betrof  creativiteit vooral onze werkwijze, de manier waarop we nieuwe projecten bedachten. Meestal gebaseerd op spontane inspiratie. Nu ga ik daar iets meer naar op zoek om voorbereid te zijn op het postcoronatijdperk.  Heel  interessant  voor ons is bijvoorbeeld TikTok. De artistieke en inventieve talenten die je erop ziet ... super! Wat jongeren bezighoudt en hoe zij leven, voor een eventbureau is dat cruciale info.”

“Zie de crisis als een wake-upcall. Dit het moment om onze creativiteit in te zetten.”

Is die voeling behouden ook nuttig om jonge medewerkers aan te trekken?

“Inderdaad, je moet hun wereldvisie begrijpen. Op een sollicitatie krijg ik tegenwoordig drie vragen: “Wat moet ik doen? Wat verdien ik? Hoeveel qualitytime houd ik over naast mijn job?” Dat is helemaal geen luiheid. Het is een verandering in waarden en normen. Hard werken én hard genieten, daar draait het om. Als je dan nog bedenkt dat ze nu weten wat het is om niét onder de mensen te komen, gaat die verhouding nog meer aan belang winnen.”

Helpt creativiteit je groeien als bedrijfsleider?

“Daar ben ik van overtuigd. En dit is onze kans om die creativiteit in te zetten. Zie dit als een wake-upcall. Je hebt de tijd gehad om je werking en structuur grondig te bekijken. Je analyseert wat er nu is, wat (waarschijnlijk) komt en speelt daarop in. Toon je veerkracht en je positiviteit, zelfs al is het lastig geweest. Want heel wat mensen zagen hun levenswerk in rook opgaan. Maar ik vind dat je als ondernemer sowieso altijd een 20-stappenplan nodig hebt. Ongestructureerd de weg opgaan is nooit  een  goed  idee.  Vertrek  liever  voorbereid. Of het dan via een bospad of de snelweg is, dat bepaal je zelf. Zolang je je doel maar bereikt.”

Je ziet de toekomst dus rooskleurig in?

“Ik kan niet anders. Ik ben een optimist, al geef ik toe dat mijn positiviteit wel getest is de afgelopen maanden. De ene peptalk na de andere geven. De media die paniek zaait. Je zou voor minder emotioneel worden. Maar goed, relativeren is voor mij het mooiste werkwoord. We blijven vechten. Met genoeg creativiteit  en  veerkracht  komt  het  allemaal goed.”
 

Contactpersoon

Sara Davidson

Senior coördinator Netwerken

Artikel uit publicatie

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo