Skip to main content
  • Nieuws
  • Drie tips om je als verkoper te onderscheiden in coronatijden

Drie tips om je als verkoper te onderscheiden in coronatijden

  • 01/03/2021

Het zijn spannende tijden voor iedereen die een bedrijf runt. Als verkoper wil jij het verschil blijven maken. Zeker nu. Maar hoe doe je dat wanneer bedrijfsbezoeken en persoonlijke afspraken wegvallen door het coronavirus? Met deze tips ben je al een eind op weg. 

Jan Lux

 

Eerst een telefonische intake en daarna een bespreking met de klant op locatie. Helaas is het tijdens deze coronacrisis geen optie. Online gesprekken zijn nu belangrijker dan ooit. Maar dat vraagt wel een iets andere aanpak. Jan Lux (zaakvoerder van Learning by Lux en vaste trainer bij Voka Limburg) vertelt hoe je je verkoop op peil houdt.

1. Bereid je grondig voor

Een online verkoopgesprek is geen face-to-facegesprek. Check vooraf een aantal zaken.

  • Staat de camera niet te hoog? Je wil niet dat de klant recht in je neusgaten kijkt.
  • Is de belichting oké? Ga nooit met je rug naar een raam zitten. Dat geeft te veel daglicht.
  • Hoe oogt je kleding? Een streepjesmotief geeft een storend effect op camera.
  • Is je wifisignaal sterk genoeg? Schaf eventueel een versterker aan.

2. Ga voor de juiste mindset

Online werkt niet. Een digitaal gesprek is veel te kort. Zo kan ik geen deal closen. Laat je niet vangen aan zulke uitgangspunten. Je komt er geen stap mee vooruit. Buig je gedachten om: doordat online gesprekken doorgaans korter zijn, kan je er méér doen in eenzelfde tijdbestek. En dat betekent? Juist ja, mogelijk meer omzet. Beschouw deze periode als een groeiproces: in 2021 kan je iets wat je in 2020 nog niet kon.

3. Stel je klant gerust

Want dat blijft een belangrijke voorwaarde om eender welk verkoopsgesprek te doen slagen. Zijn klanten niet vertrouwd met Teams of Zoom? Neem je tijd om hen te helpen. Check of ze je goed kunnen horen en zien. Spreek af wat ze moeten doen als er iets fout loopt. Geef bijvoorbeeld je telefoonnummer zodat ze jou kunnen bellen als de verbinding wegvalt.

Contactpersoon

Lena Clement

Coördinator Kameracademie

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo