Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Drie aspecten die digitale transformatie na corona in stroomversnelling brengen
  • 09/07/2020

Drie aspecten die digitale transformatie na corona in stroomversnelling brengen

Darwin had gelijk: als je je kan aanpassen, kan je overleven. Dat bewezen ook de Limburgse ondernemingen met hun wilskracht en flexibiliteit. Nu de lockdown is afgebouwd, blijft de vraag… Wat met de toekomst? Er heeft een digitale revolutie plaatsgevonden, maar hoe kunnen we ervoor zorgen dat die interessante nieuwe systemen, oplossingen en mentaliteitswijzigingen kunnen wortelen? Dit zijn drie aspecten die je zeker niet mag vergeten…

1. Cloud als de norm

Corona heeft de beslissing afgedwongen om cloud-gebaseerde oplossingen voor ondernemingen in te voeren. Communicatie & samenwerkingstools zoals videoconferenties en unified messaging waren noodzakelijk en zijn daardoor inmiddels sterk ingeburgerd.

Daarnaast zijn heel wat ‘ouderwetse’ applicaties en functionaliteiten overgezet. Een flexibele VPN-capaciteit is en blijft daartoe een noodzaak, maar dan in de cloud. De snelle schaalbaarheid, veerkracht en betrouwbaarheid zijn sterke troeven, waardoor het niet verwonderlijk is dat de vraag naar deze services is toegenomen.

2. Veiligheid als prioriteit

In een digitale cultuur krijgt cyber security de hoogste prioriteit. Voor onze bedrijven vandaag gebeurt gegevens- en netwerkbescherming niet meer tussen de spreekwoordelijke soep en patatten. Het is van het grootste belang dat wij en onze medewerkers weten dat ze linken en bijlages niet zomaar mogen aanklikken. USB-sticks mogen niet meteen ingeplugd worden en gebruik van openbare wifinetwerken wordt best aan banden gelegd.

Het is zaak zo snel mogelijk een duidelijke medewerkerspolicy op te stellen: geen werkinformatie op privétoestellen plaatsen (of omgekeerd), software-updates onmiddellijk uit te voeren en elke verdacht gedrag onmiddellijk te melden.

3. Design van hoge kwaliteit

Net zoals jij je klanten graag begroet in een mooi en stijlvol kantoor, is het nu zaak ook je online omgeving eruit te laten springen. Quality design – een ontwerp van je website, communicatietools,… die is aangepast aan de noden van je klant - creëert in de eerste plaats vertrouwen bij de bezoeker, een eerste indruk die de basis vormt voor verdere verkoop. Hier maak je het verschil met je concullega.

Bovendien biedt een slim ontworpen omgeving snel de gegevens of producten die een klant nodig heeft. Het is een communicatiemiddel waar klanten ook gráág gebruik van willen maken. Hogere winst en lagere kosten zijn hiervan het resultaat.

Deze bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Tobania.

Wat kan je hieruit leren?

  • Als ondernemer is het tijd voor heroriëntatie. Er is een verandering van aanpak nodig: niet onze producten, maar onze verkoopmethoden en bedrijfsorganisatie zijn aan het veranderen. Het is tijd om je te onderscheiden van de massa. Hoog tijd dus om niet zozeer je producten of diensten te digitaliseren, maar wel de achterliggende infrastructuur, verkoopfunnels en bedrijfscultuur.
     
  • Ga daarom aan de slag met jouw digitale case! De Digital Academy geeft je stap voor stap een duidelijke structuur en helpt je om prioriteiten te stellen. Meer weten? Klik hier!
Digital Academy

 

Contactpersoon

Valerie Jennes

Adviseur internationalisatie & innovatie

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
Logo G4S
Logo JAM
Ethias
Trixxo