Skip to main content
  • 01/02/2021

Doe maar digitaal

Hoe digitaal zijn onze bedrijven nu echt? Hoe trekken we élk bedrijf mee in het digitaliseringsbad? Hebben onze kmo’s nog koudwatervrees voor artificiële intelligentie? Waar staan we in vergelijking met onze buurlanden? En hoe maken we onze werknemers digital proof? Wouter Haerick (imec/UGent) en Mark Andries (Vlaio) zoomen in op onze vragen.  

Tekst Sam De Kegel

Onze digitale experts:

foto

 

Wouter Haerick, directeur bij imec en docent aan UGent

Wouter Haerick is actief bij de Vlaamse innovatiehub imec als directeur valorisatie van het IDLab (=Internet Technology en Data Science Lab). Hij overlegt vaak met bedrijfsleiders van grote, middelgrote en kleine bedrijven rond innovatie en de rol van nieuwe technologieën. “Samen met Voka willen we nu digital experience labs uitbouwen voor kmo’s”, zegt hij. 
Daarnaast is Haerick medeoprichter van het AI-lab aan Ugent (ai.ugent. be). Ten slotte doceert hij ook aan UGent het vak ‘Durf starten’, om laatstejaarsstudenten aan te moedigen om te ondernemen. Zelf heeft hij ook ervaring met het oprichten van bedrijven (o.a. Harmoney). 

foto

 

Mark Andries, topman van Vlaio

Mark Andries leidt Vlaio, het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen. Dit overheidsagentschap staat dagelijks klaar voor alle ondernemingen met groeiambities. Het beschikt over een waaier aan instrumenten om bedrijven te helpen en te informeren, in samenwerking met een aantal partners. “We proberen zo veel mogelijk partners te mobiliseren en met elkaar in verbinding te brengen via ons Vlaio-netwerk.”
Bedrijven komen o.a. in aanmerking voor innovatiesteun via subsidies. In coronatijd staat Vlaio ook in voor het verlenen van steun aan de meest getroffen ondernemingen.

Het is het nieuwe normaal: digitale meetings, opleidingen en interviews. “Vanavond staat er nog een digitale nieuwjaarsreceptie op de agenda”, steekt Mark Andries, topman van Vlaio, van wal. Zoals velen hopt hij van de ene naar de andere virtuele meeting. 

De toon is gezet voor een digitaal onderonsje met twee experts. 

Waar staan onze Vlaamse bedrijven vandaag op vlak van digitalisering?

Wouter Haerick: “Uit mijn contacten met bedrijven is het duidelijk dat artificiële intelligentie (AI) in de dagelijkse bedrijfsvoering nog maar heel beperkt toegepast wordt. Bij de grote jongens wordt er wel volop mee geëxperimenteerd. Denk aan Barco dat een slimme scanner op de markt brengt om huidvlekjes op te volgen en waarin AI-technologie zit, of aan het Gentse Robovision dat AI-technologie in bedrijven injecteert. Ik zie een digitalisering met twee snelheden in Vlaanderen. Je hebt een aantal toppers die al op wereldvlak hun mannetje staan, maar de grote uitdaging is hoe we al die kleine bedrijven met vaak goede ideeën mee aanzuigen. En dat geldt ook voor andere domeinen, zoals cloud software. Die kent een opmars, maar de voordelen ervan zijn nog te weinig gekend. Steeds meer bedrijven, zeker die met een IT-afdeling, beginnen wel een data scientist aan te trekken, maar de kleine bedrijfjes zonder een echte IT-afdeling worstelen nog met een plan to execute.” 

Mark Andries: “Ik focus liever niet te zwaar op het onderscheid tussen grote en kleine ondernemingen. We hebben al heel wat digitale start- en scale-ups die doorbraken realiseren terwijl er evenzeer nog heel grote bedrijven zwaar gesensibiliseerd moeten worden. Ik zou van drie snelheden durven spreken. Een eerste groep bedrijven, groot en klein, staan aan de top. Dat zien we ook aan de innovatiesteundossiers die we binnenkrijgen. Eén op zes dossiers is AI-gerelateerd, dat is veel meer dan drie jaar geleden. Dat gaat over bedrijven die aan het ontwikkelen zijn, wat betekent dat er veel in de pijplijn zit. Een tweede groep weet dat ze meer moeten digitaliseren en zijn al gesensibiliseerd, maar de eigen businesscase is nog niet concreet uitgewerkt. Ten slotte is er een derde groep die nog moet inzien dat de digitalisering van vandaag iets anders is dan de digitalisering van gisteren. Ik hoor nog steeds bedrijven die claimen dat ze heel digitaal bezig zijn omdat ze allemaal een laptop, smartphone en website hebben. Tja… Vandaag grijpt digitalisering in op je businessmodel en er doemen concurrenten op waar je het niet verwacht. Wij willen met Vlaio op die drie groepen werken, zowel aan aanbod- als vraagzijde. De eerste willen we sneller doen groeien via financiering, samen met ander risicokapitaal natuurlijk. De tweede willen we begeleiden om tot een concreet plan te komen. De derde groep willen we vooral laten proeven van nieuwe technologieën.” 

Is deze coronacrisis nu de ultieme katalysator?

Wouter: “Zeker. Een bedrijf dat nog geen webshop had, heeft er nu een opgestart. Een bedrijf dat nog nooit virtuele vergaderingen had opgezet, doet dat nu wel. De voorbije jaren werden ook al heel veel individuele bedrijfsprocessen geautomatiseerd, waarbij software mensen ondersteunt in bepaalde beslissingen. Maar de bedrijven die nu snel vooruitgaan, slagen erin om hun hele bedrijf te digitaliseren, door linken te leggen tussen alle bedrijfsprocessen, van sales en marketing, over productie en logistiek tot HR. Ze gaan echt data capteren en interpreteren. Een mooie speler aan aanbodzijde is Oqton, dat onlangs 40 miljoen dollar in haar serie A ophaalde. Zij willen in concurrentie gaan met Siemens, door een compleet factory operating system (fabrieksbesturingssysteem, red.) aan te bieden dat alle departementen met elkaar verbindt via AI, zoals design met productie.” 
 

Meer lezen? Op 10 februari verschijnt het integrale artikel in Ondernemers en op deze website. 

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat