Skip to main content
  • Nieuws
  • “Digitalisering zal ons gelukkiger maken”

“Digitalisering zal ons gelukkiger maken”

  • 03/09/2021

Als het gaat over het nieuwe werken, heeft Google altijd al een voortrekkersrol gespeeld. “Ook na de pandemie willen we op dat vlak een leadership positie innemen”, vertelt Thierry Geerts, CEO van Google Belgium. Digitalisering is daarbij – hoe kan het ook anders – een sleutelelement. “Want met technologie kunnen we het welzijn van de mens verhogen”, klinkt het. Dat is ook de hoofdboodschap van Geerts’ nieuwe boek ‘Homo Digitalis’.

Google hoeven we wellicht niet te kaderen, want het telt over de hele wereld meer dan een miljard gebruikers. Het bedrijf heeft ook in ons land een kantoor, met onder meer een marketing- en legal afdeling. Daar werken ook experts die Belgische bedrijven helpen met hun marketingcampagnes en met IT-oplossingen in de cloud. Daarnaast werkt Google Belgium in Brussel sterk samen met Europese instanties. Het heeft ook een groot datacenter in Bergen, goed voor een investering van 2 miljard euro. 

 

 

Dankzij technologie kunnen wij ons als mens bezighouden met wat ons mens maakt: creativiteit, context en samenwerking.

Meer welzijn door technologie

Thierry Geerts werkt al een tiental jaar voor Google Belgium. “Welzijn op het werk is altijd één van onze belangrijkste thema’s geweest. We staan bekend om onze ‘andere’ manier van werken, met kleurrijke kantoren die mensen goesting geven om te komen werken”, steekt hij van wal. “Na het vele thuiswerk van het afgelopen jaar is de vraag niet meer of telewerk mogelijk is, wél hoe je ermee omgaat. Wij vragen onze medewerkers om vanaf 1 september enerzijds thuis te werken en anderzijds op regelmatige basis naar kantoor te komen. Want daar kunnen ze connecteren met collega’s, creatief zijn, de bedrijfscultuur opsnuiven.”

Die mix van werken op kantoor of vanop afstand, met heel wat flexibliteit, is maar mogelijk dankzij technologie. “Digitalisering zal ons gelukkiger maken”, is dan ook de hoofdboodschap van Geerts’ recentste boek ‘Homo digitalis’. “Mijn vorige boek ‘Digitalis’ was eerder een handleiding van wat je kan doen met technologische toepassingen. Thuiswerk kwam daarin bijvoorbeeld aan bod."

"In dit nieuwe boek zoom ik in op de vraag wat digitalisering doet met onze zelfontwikkeling, cultuur, samenwerking,… Mijn conclusie is dat – als we het op de juiste manier gebruiken – digitalisering ons veel menselijker en gelukkiger kan maken, met meer tijd voor creativiteit, diepgang, zorg en de zaken die er écht toe doen.” Hij verwijst naar de tijd die hij het afgelopen jaar zelf won door zich niet naar kantoor te moeten verplaatsen. “Ik had 2 uur per dag méér om te besteden aan mijn gezin, ik kon mijn gezondheid verbeteren want ik sliep meer, en deed aan zelfontwikkeling.”
 

Er is wel een voorwaarde om de vruchten van digitalisering te kunnen plukken, namelijk al (!) je mensen opleiden.

Belangrijke voorwaarde

Technologie is dus geen bedreiging of hindernis, maar een opportuniteit. “Als ondernemer moet je focussen op wat je met je bedrijf wil doen en de mogelijkheden van technologie om dat doel te bereiken. Ik ken pralinewinkels die nu een grotere omzet draaien dan voor de pandemie, omdat ze een webshop geopend hebben die 24 uur per dag open is voor klanten van over de hele wereld. Elk bedrijf kan nu met één klik 4 miljard klanten bereiken.”

Maar dat is niet de enige plus, want digitalisering kan ook een positief effect hebben op het welzijn van medewerkers, stelt Geerts. “Dankzij de technologie kan je perfect je kinderen afhalen van school en voortwerken zodra ze in bed zitten. Ik hoop dat we onze gewoontes uit het verleden niet gewoon weer oppikken, nu we hebben gezien dat we flexibel kunnen werken zonder vast te zitten aan ‘9 to 5’. Bovendien zullen computers of robots saai of gevaarlijk werk kunnen overnemen. En wij zullen ons als mens kunnen bezighouden met wat ons mens maakt: creativiteit, context en samenwerking.”

Daar is wel een belangrijke voorwaarde aan verbonden, klinkt het. En die luidt: je mensen opleiden. “Werkgevers moeten hun medewerkers ondersteunen bij die digitale transformatie. Het komt erop aan om aan iedereen de voordelen van de nieuwe technologie uit te leggen en hen ermee te leren werken. Dat betekent dat je niet alleen opleiding moet voorzien voor de marketing- en IT-afdeling, maar voor je volledige team – ook voor de persoon die de receptie bemant.”


Wil je meer ontdekken over hoe we tot een gezond, digitaal en duurzaam welzijnsbeleid voor iedereen komen?

Schrijf je dan in voor het jaarlijks Voka Health Community Congres op dinsdag 28 september bij Den Berg te Londerzeel, uiteraard #coronaproof! Die middag gaan we samen met jou, experten, ervaringsdeskundigen en beleidsactoren in gesprek over werk, welzijn en werkgeluk in het nieuwe normaal.

 

Call to action Voka Health Community Congres 2021

Ontdek hier de visie van onze andere toekomstdenkers.

ING
SD  Worx