Digitaal transformeren? Neem een vliegende start

20/09/2018 , marjolein.haan@voka.be

Terwijl er vele innoverende start- en scale-ups vanuit Vlaanderen de digitale wereld veroveren en sectoren uitdagen met innoverende businessmodellen, hinken heel wat gevestigde Vlaamse kmo’s en familiebedrijven achterop. De meeste ondernemers voelen aan dat het hoog tijd is voor een digitale refresh, maar ze spreken de taal niet. Gelukkig sta je er niet alleen voor: er zijn tal van coaches en opleidingen om je hierin te begeleiden. Wacht niet te lang! Voor je het weet, heeft een start-up je markt totaal veranderd en loop je hopeloos achter de feiten aan.

10 tips om van start te gaan:

  1. Wakker je digitale passie aan, laat je inspireren: schrijf je in voor een workshop, seminarie of lab. Neem een strategische medewerker mee.
  2. Neem een digitale coach onder de arm: iemand die écht mee is met de digitale wereld en ongeremd breed durft kijken en jou in contact kan brengen met de juiste partijen.
  3. Doe aan research & mystery shopping: ga praten met partners, start-ups, technologiebedrijven en concurrenten, zo ben je snel mee met de nieuwste digitale trends en opportuniteiten in jouw sector. Te delicaat om als zaakvoerder zelf te doen? Schakel een digitale coach in.
  4. Maak gebruik van kmo-portefeuille of kmo-groeisubsidie: hiermee kan je 30 tot 50% besparen, zowel voor extern advies als voor de aanwerving van een interne innovatie/strategisch profiel. Het gebruik van de kmo-portefeuille is zeer eenvoudig, let enkel op dat je digitale adviseur hiervoor erkend is. Reken op 2 tot 4 dagen werk voor een kmo-groeisubsidie.
  5. Denk vanuit open-samenwerkingsverbanden om je toekomstige (digitale) strategie vorm te geven: start met het uittekenen (=mappen) van jouw business ecosysteem en je customer journey. Denk steeds vanuit de klant en niet vanuit je interne organisatie. Betrek je klanten bij deze oefening.
  6. Maak een 24-maand roadmap: een concreet actieplan waar je keuzes durft maken en prioriteiten stelt die kracht geven aan jouw strategische groei. Tracht in elk kwartaal meetbare doelen te stellen.
  7. Creëer een startup-cultuur binnen jouw onderneming: te veel mensen zijn dagelijks bezig met the shit of yesterday. Creëer een omgeving waar je team gemotiveerd wordt om te experimenteren en te falen, waar er plaats is voor innovatie en labs!
  8. Stap af van één IT-leverancier voor alles: logge, monolithische IT-oplossingen en -leveranciers remmen je bedrijf af. Kies voor een ecosysteem van blokjes in de cloud die je toelaten snel te evolueren en flexibel te blijven. Let wel op: deze blokjes moeten ook vlot met elkaar communiceren.
  9. Beheer je IT-leveranciers als strategische partners: deel je toekomstplannen, laat ze meedenken en ownership nemen, hou ze scherp met duidelijke SLA’s. Zorg dat er iemand met voldoende autoriteit is om wekelijks/maandelijks met de partners te overleggen.
  10. Zorg voor een digitaal profiel in je raad van bestuur/advies: raden van bestuur worden traditioneel bevolkt door bestuurders met een financiële, juridische achtergrond en/of managementervaring, maar weinigen komen uit de ICT-sfeer.

Leer werken naar een concreet '2020' digitaal actieplan. Ga samen met trainer Olivier Mangelschots, Digital Challenger & Externe CIO, aan de slag tijdens onze 4-daagse opleiding vanaf 16 oktober 2018.

Opstart: donderdag 16 oktober 2018
Prijs: € 750 voor 4 sessies
Inschrijven:
Stuur een mailtje naar Marjolein Haan of bel 09 266 14 51.