Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Deze acht bedrijven bouwen aan de toekomst in North Sea Port
  • 01/10/2020

Deze acht bedrijven bouwen aan de toekomst in North Sea Port

Corona of niet, North Sea Port heeft nog steeds de wind in de zeilen. Het aantal investeringen, zowel privaat als publiek, swingt de pan uit. Heel wat bedrijven in de fusiehaven North Sea Port plannen de komende jaren investeringen: in nagelnieuwe magazijnen, circulaire processen en duurzame producten. 8 to watch. Lees naast het verhaal van Unilin Resins (Dynea), H.Essers, Volvo Car Gent, Heylen Warehouses, AC Materials en Stora Enso nu ook de twee laatste van Gadot Belgium en DFDS .

Minireeks

Iedere week publiceren we twee verhalen. Lees nu alles over acht bedrijven die bouwen aan de toekomst in North Sea Port.

foto haven

1

Gadot Belgium investeert miljoenen euro in opslaan, verdunnen en blenden van chemicaliën 

Gadot Belgium, gelegen in Desteldonk aan het kanaal Gent-Terneuzen, is actief in tankopslag, productie en distributie van een brede waaier chemicaliën, gaande van lubes en fuel additieven tot basischemicaliën en speciale chemicaliën.  De firma maakt deel uit van de internationale Gadot Group, die inzet op een strategie met Europa als groeimotor. De afgelopen jaren werd er reeds een investeringspakket van 5 miljoen euro uitgerold voor bijkomende productiecapaciteit, onder meer voor tolling (= loonproductie chemie) van specialty lubricant additieven met eindtoepassingen in mariene, industriële en automotive technologie. 
Begin 2020 kwam daar een investering van 2 miljoen euro bovenop in volledig geautomatiseerde vullijnen. En sinds het tweede kwartaal van 2020 zet Gadot Belgium bovendien ook in op de uitbreiding van haar distributieactiviteit, waarbij nog eens een pakket van 3 miljoen euro werd vrijgemaakt.

“De distributie van eigen producten die op de site in Gent worden geblend of verdund is een belangrijke strategische keuze die wij maken ter diversificatie van ons service aanbod met het oog op het verbreden van onze commerciële en geografische footprint”, zegt Wim De Windt, CEO Europe voor Gadot. “Wij spelen daarbij onze ligging perfect uit: onze multimodale mogelijkheden laten toe om meer dan 40% van onze grondstoffen per schip aan te leveren. Wij stockeren de grondstoffen op onze terminal, en voegen waarde toe door deze te verwerken in blends of verdunningen tot eindproducten, die vervolgens worden geëxporteerd of bestemd zijn voor distributie op de lokale markt. Wij investeren met dit pakket van 3 miljoen onder meer in de nieuwste inline blending technologie en in modaliteiten voor chemicaliën die complexer zijn om te stockeren. Er liggen ook plannen op tafel voor de uitbreiding van het tankenpark alsook van onze logistieke en warehouse faciliteiten. Er is nog plaats voor uitbreiding op ons terrein van 23 hectare en dat is een perfecte match met onze groeiambities voor onze prachtige site in Gent.”

foto haven

2

DFDS: na de assets, nu volop investeren in duurzaamheid

Gent is één van de vier grote draaischijven in het Europese netwerk van de Deense scheepvaart- en logistiekgroep DFDS. De beursgenoteerde short sea-operator is sterk asset based en daarom ook erg gefocust op totaaloplossingen. DFDS bezit een eigen vloot van 72 schepen en daarnaast ook eigen terminals, trailers, containers, vrachtwagens en magazijnen in heel Europa inclusief Turkije.

Algemeen directeur DFDS Seaways Belgium, Jelle van Koevorden: “Wij hebben vorig jaar en ook nog in 2020 onze Gentse terminal klaargestoomd voor de volgende 20 jaar.” De sporen op de terreinen werden verlengd en in beton uitgevoerd. Wekelijks rijden 10 treinen aan en af, geladen met staal, conventionele goederen, goederen voor de automotive industrie en multimodale trailers en containers. Samen goed voor 200.000 bewegingen per jaar.

De rorokade werd klaargemaakt om grotere Jinling-schepen te ontvangen. Deze mastodonten kunnen 6,5 ‘lopende kilometer’ aan vracht meenemen. De toegang tot de infrastructuur en de registratie van bewegende goederen werd via artificial intelligence volledig geautomatiseerd. Zo verloopt de identificatie van truckers voortaan via vingerafdrukken; op die manier wordt de registratie afgehandeld binnen 30 seconden. Een knappe prestatie inzake efficiëntie en optimaal tijdsgebruik gezien de duizend gatemoves per dag.

“Hoewel onze inlandterminal nu reeds top of the line is, bekijkt DFDS momenteel hoe de Gentse site nog multimodaler kan worden ingericht”, geeft Van Koevorden nog mee.

Nu de grote investeringen in assets min of meer achter de rug zijn, richt DFDS het vizier in 2021 op duurzaamheidsprojecten. Zo komt er een windturbine op het terrein en worden volgend jaar 240 zonnepanelen geplaatst. De ultieme ambitie is om tegen 2050 over een klimaatneutrale terminal te beschikken.
 

foto haven

3

Unilin Resins (Dynea) investeert om fabriek in conditie te houden

De lijmfabriek Dynea, sinds 2013 onderdeel van de West-Vlaamse groep Unilin – de laatste Belgische panelenproducent – legt momenteel de laatste hand aan de aanzienlijke investering in een nieuwe fabriek die grotendeels vorig jaar werd gebouwd. Hierdoor steeg de productiecapaciteit voor lijm met 50% en voor basisgrondstoffen zelfs met 100%.

Vóór de uitbreiding produceerde Dynea reeds het grootste deel van de lijmen die Unilin nodig had voor de productie van platen. Dankzij het uitbreidingsplan wil Dynea nu aan de volledige lijmbehoefte van Unilin voldoen.

Ondanks de opgedreven productiecapaciteit zal het bedrijf de vooropgezette doelstellingen voor 2020 niet halen: zoals bij vele ondernemingen gooide het coronavirus ook hier roet in het eten. De productie van platen in Unilin Panels diende tijdelijk stopgezet waardoor ook de fabriek van Unilin Resins in het voorjaar één week stil lag. Ook nadien waren er nog effecten van onderbrekingen voelbaar.

Corona of niet, Unilin Resins timmert verder aan de weg.  “In 2021 investeert het bedrijf verder om alle installaties van onze plant in conditie te houden”, zegt site manager Guido Duytschaever. “Wij gaan twee grote warmtewisselaars vervangen, nadat wij vorig jaar ook al vier eenheden hadden vernieuwd.”
Bij het sterk geautomatiseerde Dynea werken 30 mensen. Een aantal diensten (zoals boekhouding) worden op groepsniveau verzorgd.

foto haven

4

Logistieke dienstverlener H.Essers investeert fors verder in chemie-opslag

27.5 miljoen euro. Zoveel investeerde logistiek bedrijf H.Essers in een warehouse in het Kluizendok sinds eind september 2018. Ondertussen is fase vier opgestart. 

In het najaar van 2018 opende de logistieke dienstverlener H.Essers in North Sea Port een nieuw distributiecentrum. Het magazijn voor de opslag van chemische producten is gevestigd aan het Kluizendok in Gent. In een eerste fase werd er voor twee chemiespelers een totaal van 50.000 m² opslagfaciliteiten ontwikkeld. Klanten zijn onder meer internationale chemiebedrijven zoals de chemiereus Eastman en de Amerikaanse oliemaatschappij Chevron. Er werden reeds 100 nieuwe jobs gecreëerd. Tegen 2025 gaan ze in Gent naar 120.000 vierkante meter. Dat is een bijkomende investering van 38.5 miljoen euro, goed voor nog eens 175 extra jobs. 

Multimodale ontsluiting via Kluizendok

Familiebedrijf H.Essers focust en investeert voornamelijk in logistiek voor chemiebedrijven en was al een tijd actief in Gent met logistieke diensten bij hun klanten,” legt Gert Bervoets, CEO van H.Essers, uit. “Gezien onze toenemende activiteiten kon een eigen terrein niet uitblijven. Dankzij de goede samenwerking met North Sea Port vonden we een stuk grond aan het Kluizendok. Het terrein is niet alleen geschikt voor het opzetten en uitbouwen van ‘warehousing’ en oplossingen met een toegevoegde waarde, maar biedt ook voldoende mogelijkheden voor verdere uitbreiding. Het Kluizendok past dankzij zijn multimodale ontsluiting via de weg, het spoor en het water volledig in deze strategie.”

Door de nabijheid van de universiteit is het in Gent voor chemiebedrijven mogelijk om goede werkkrachten te vinden. Dat is een van de redenen waarom die bedrijven zich hier verankeren. En daar speelt H.Essers op in. Als Seveso-bedrijf kan het in de fusiehaven ook alle nodige vergunningen krijgen.

foto haven

5

Met scherpe keuze voor elektrisch investeert Volvo in streven naar maximale duurzaamheid

De Zweedse autobouwer Volvo zet vandaag volop in op de elektrificatie van het gamma. Volvo is niet de eerste autoconstructeur die voluit gaat voor elektrische voertuigen, maar het bedrijf is wel bezig aan een sterke inhaalbeweging. Daarin speelt de compacte XC40 die in Gent wordt gebouwd, een belangrijke rol. Over vijf jaar zal de helft van alle geproduceerde wagens bij Volvo volledig elektrisch zijn. Een strategische beslissing die ook voor de fabriek in Gent flink wat gevolgen heeft. Daar rolde op 1 oktober de eerste full electric XC 40 van de band. Het nieuwe model scoort erg goed bij het publiek en de coronadip in de activiteiten tijdens de maanden maart tot mei, lijkt nu achter de rug.

Volvo investeert vele tientallen miljoenen euro in duurzaamheid, met een groot deel van de koek voor de Gentse vestiging. In maart opende een gloednieuwe batterijfabriek, maar de keuze om voluit voor elektrisch te gaan heeft ook gevolgen voor andere afdelingen in de assemblage, zoals de bodyshop en de eindassemblage. Het specifieke design van een 100%-elektrische auto betekent veel meer dan het louter inbouwen van een batterij. Woordvoerder Barbara Blomme van Volvo Car Gent stipt aan dat zeker 200 medewerkers elke dag voltijds werken aan het elektrificatieverhaal en op piekmomenten zoals nu is dat zelfs nog een veelvoud daarvan.

Alles wordt voorbereid om de capaciteit van de Gentse fabriek gevoelig uit te breiden. De jongste jaren was de plant goed voor een productie van 200.000 à 250.000 auto’s per jaar. Over minder dan tien jaar zal de gestegen productie enkel bestaan uit hybride en full electric modellen. Barbara Blomme: “Om dit mogelijk te maken dienen de installaties en onze logistieke organisatie optimaal voorbereid te worden. Met steun van de Vlaamse Regering voorzien wij ook een uitgebreid opleidingsprogramma voor onze mensen.”

De focus op elektrificatie past in een breder verhaal dat begon in 2008 en waarin Volvo streeft naar een maximaal duurzame productie en dito producten. In 2010 al werden op het fabrieksterrein drie gigantische windturbines in gebruik genomen. Sinds 2015 wist Volvo Gent de CO2-uitstoot van de Gentse fabriek te halveren. Vorig jaar werden 8.600 zonnepanelen geplaatst en momenteel worden in de spuitfabriek de ovens vervangen door meer milieuvriendelijke types. 

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

foto haven

6

Heylen Warehouses investeert in logistieke hub van 250.000 m²

Logistiek vastgoedontwikkelaar en investeerder Heylen Warehouses uit Herentals is bezig met de bouw van haar grootste project binnen België tot nog toe: Ghent Logistic Campus, in hartje North Sea Port in Gent. Goed voor een hub van 250.000 m² en 500 extra jobs in de regio.

Met deze vestiging investeert Heylen Warehouses in de toekomst van logistiek en e-commerce, waarbij het belang van een verkorte supply chain steeds groter wordt. “Snelheid, zekerheid en kortere levertermijnen zijn belangrijker dan ooit. Dat merken we zeker nu, in tijden van corona waar e-commerce en online winkelen een enorme boost kennen. Voor snelheid spelen zowel de afstand tot de consument, de directe beschikbaarheid, als de omvang van de voorraad van de producten een belangrijke rol. Producten moeten snel en efficiënt uit de bestaande voorraad geleverd kunnen worden,” aldus Ralph Caspanni, CEO van Heylen Warehouses.

De nood aan meer opslagruimte ‘dichter bij huis’ neemt dus toe. “Productie- en assemblageprocessen zijn opgebouwd uit een complexe keten van toeleveranciers. Zij dienen elk hun producten just-in-time en met minimale voorraden aan te leveren bij hun eindklant en dat op mondiale schaal. Corona laat ons zien hoe kwetsbaar deze ketens kunnen zijn als de logistiek hapert. Door meer strategisch gelegen opslagruimtes ‘dichter bij huis’ te voorzien, kunnen we levertermijnen verkorten en zijn we ook minder afhankelijk van schakels. Met Ghent Logistic Campus werd er daarom ook naar een multimodale locatie gezocht, een vestiging die makkelijk te bereiken is en waar een grote aan- en afvoer van producten kan worden gegarandeerd. Die locatie vonden we op het bedrijventerrein Rieme-Noord.”

500 extra jobs in de regio

De komst van het nieuwe logistieke warehouse zorgt voor heel wat jobcreatie. “Met 14 units voorziet Ghent Logistic Campus logistieke ruimte, alsook kantoren voor verschillende ondernemingen. Uiteraard brengt de komst van die bedrijven ook werkgelegenheid met zich mee. De site biedt ruimte om zo’n 500 extra jobs te creëren in de regio Gent. In crisistijden en tijden van onzekerheid mogen we hier best wel fier op zijn,” vertelt Philippe Deschilder, co-CEO van Heylen Warehouses. 
Volgens hem is Ghent Logistic Campus de ideale ligging voor snel en vlot transport. Dit zowel over zee, als via het spoor en de openbare weg. Zo ligt het warehouse bij de kruising van alle grote snelwegen (E17, E40, E34 en R4) en is er een spoorwegconnectie richting Europa en China. 

De magazijnen zullen uitgerust zijn met SMART-technologie en tal van sensoren die het energieverbruik monitoren. Elk gebouw krijgt ook het BREEAM-certificaat ‘Excellent’ toegewezen.

foto haven

7

Circulair bouwbedrijf AC Materials investeert in nieuw recyclagecentrum op Kluizendok

AC Materials maakt deel uit van de Square Group en is in het Gentse actief op twee sites: in Wondelgem en Desteldonk. De kernactiviteiten zijn het recycleren van bouw- en slooppuin, het verkopen van granulaten gerecycleerd of van natuurlijke oorsprong, de productie van funderingsproducten, het leveren en pompen van stortklaar beton en het leveren van stapelblokken in beton. 

Noem dit gerust een circulair bouwbedrijf, want ze geven puin een tweede leven. Jean-Marie de Buck, CEO: “We gaan de twee sites van Wondelgem en Desteldonk tegen eind 2021 samenbrengen op het Kluizendok en er één groot recyclagecentrum maken. In Wondelgem moesten we sowieso verhuizen door de werken aan de R4 (er komt een grote verkeerswisselaar en op- en afrittencomplex, red.). In onze zoektocht naar een nieuwe locatie wilden we aan de R4-as blijven en watergebonden zijn, want in de nabije toekomst zal er nog meer multimodaal vervoerd worden. We streefden ook naar een locatie waar we onze industriële recyclageactiviteiten met voldoende ruimte kunnen uitvoeren, met respect voor stof- en lawaainormen, welteverstaan. Het Kluizendok vormt de ideale site. We gaan nu 15 hectare ontwikkelen vanaf februari 2021. Op dit moment is de omgevingsvergunning volop in behandeling, vanaf het begin van het derde kwartaal in 2021 hopen we operationeel te zijn. De totale investering bedraagt 8 miljoen euro.” 

Recyclagecentrum

De fusiehaven is een belangrijk centrum voor recyclage. Waar er industriële activiteiten zijn, komt er op een bepaald moment immers recyclage om de hoek kijken, zowel naar het verwerken van producten die in de havencommunity gebruikt worden, als naar hergebruik. Daarenboven is stad Gent via de R4 vlot bereikbaar. De Buck: “Wij zijn een bron van secundaire grondstoffen voor betoncentrales en aannemers. Niemand wil bij wijze van spreken onze activiteiten in zijn achtertuin hebben, maar het moet wel gebeuren. In het Kluizendok zal de grote oppervlakte ons toelaten om steeds fijner – lees: zo zuiver – mogelijk beton-, baksteen- en asfaltpuin te recycleren waardoor we meer toegevoegde waarde kunnen geven aan de recyclagestromen. Daardoor vermijden we ook het gebruik van nieuwe grondstoffen. De volgende twintig jaar zal er ook veel oud isolatiemateriaal binnenkomen dat zal moeten verwerkt worden, een grote uitdaging.”

Al hun machines zullen in de nabije toekomst elektrisch draaien, in plaats van op dieselgeneratoren. “Enkel naar transport, wielladers en kranen toe, zijn er nog geen elektrische alternatieven, we testen wel met hybride kranen. We willen sterk inzetten op de reductie van CO2. Bedrijven begrijpen dat ze zich moeten aanpassen en de kaart van CO2-reductie moeten trekken voor de komende jaren. Hopelijk volgt de politiek diezelfde trend.”

foo haven

8

Stora Enso investeert 9 miljoen euro in een innovatieve R&D-pilootfabriek voor bioplastics in Gent

Het Fins-Zweedse concern Stora Enso investeert 9 miljoen euro in de bouw van een R&D-pilootfabriek voor de productie van bioplastics voor transparante verpakkingen. De fabriek wordt gebouwd op de site in Langerbrugge in North Sea Port.

 

De papierfabriek van Stora Enso in Langerbrugge is een van de grootste in Europa en produceert jaarlijks 540.000 ton gerecycleerd kranten- en tijdschriftenpapier. In de nieuwe pilootfabriek zullen plantaardige suikers omgezet worden in de hernieuwbare bouwsteen die nodig is om PEF (polyetheenfuranoaat) te maken.  Met de investering wil Stora Enso meer mogelijkheden creëren om materialen op fossiele basis te vervangen door hernieuwbare en recycleerbare materialen. De pilootfabriek zal focussen op het ontwikkelen van een kostenefficiënt proces voor de productie van FDCA (2,5-furaandicarbonzuur) uit suikers. FDCA is een belangrijk onderdeel van PEF, dat nieuwe verpakkingsmogelijkheden biedt voor de voedings- en drankenindustrie.

 

Dit nieuwe R&D-pilootproject in Vlaanderen behoort toe tot de  divisie Biomaterials van Stora Enso waarbij de papierfabriek van Stora Enso zorgt voor de ruimte, infrastructuur en algemene diensten. De opstart van de R&D-pilootfabriek  is voorzien in het eerste kwartaal van 2021.

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat