Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • ‘Designerkleding dragen kan ook met een beperkt budget’

‘Designerkleding dragen kan ook met een beperkt budget’

  • 28/11/2023

Zin om stralend gekleed het nieuwe jaar in te duiken, zonder je evenwel blauw te betalen voor je outfit? Daarvoor biedt Morgane De Mazière jou een mogelijke oplossing met Momo Collective, haar onlineplatform dat liefhebbers van designerkleding ontzorgt bij het uitlenen van stukken.

Wat doet jouw bedrijf?

‘Momo Collective maakt het mogelijk om designerkleding eenvoudig te huren en te verhuren. Van een passende outfit voor het eindejaar over feestelijke kleding voor een huwelijk of vormsel tot een Instagramwaardig stuk voor de influencer: het hele jaar door kan je er hiervoor terecht. Zulke stukken huren en verhuren speelt alleszins in op een toenemende interesse om zaken te delen, vanuit de intentie om duurzamer te consumeren. De modewereld heeft daarin nog stappen te zetten. Als platform kunnen we designers daarbij helpen, door een deel van hun collectie voor verhuur beschikbaar te stellen. Momenteel verhuren we wel alleen nog maar designerkleding van particulieren die wat ruimte in hun kleerkast willen maken.’
 

Hoe is het idee ontstaan?

‘Mijn interesse in mode is stelselmatig toegenomen. Studeren in een modestad als Antwerpen wakkert die automatisch al aan. Bijvoorbeeld Dries Van Noten, Christian Wijnants en Sea Me Happy vind ik fijne merken van eigen bodem. Een aantal mooie stukken zijn intussen ook in m’n kleerkast beland en aan vrienden leende ik die ook weleens uit. Tegelijk draag ik zelf graag nieuwe dingen, maar mankeert het me aan voldoende budget om m’n favoriete designers en merken te kunnen dragen. Ik begon ook meer en meer belang te hechten aan duurzamere mode, dus ging ik me afvragen hoe ik daar mee naar kon toewerken. Zo groeide het idee voor een eigen fashiontechbedrijf dat hierrond draait. Want hoewel ik na mijn studies International Business Management als IT- consultant aan de slag ben gegaan, was de zin om te ondernemen nooit geweken.’

Wat betekent Bryo voor jou?

Bryo leerde ik al kennen tijdens mijn studies. Toen de kriebel voor het starten van een eigen bedrijfje toch te sterk werd, was deelname een logische stap. Tot nu toe haal ik veel uit dit traject. Het houdt me bij de hand vast, reikt me kennis, advies en een netwerk aan, biedt me een klankbord én geeft me de spreekwoordelijke schop onder de kont wanneer nodig. Zo beschouw ik het als de ondernemersvriend die me eraan herinnert dat ik niet alleen sta. Zeker als je in je eentje onderneemt, is dat veel waard. Bovenal is het fijn om terecht te komen in een groep mensen die eveneens bouwen aan hun droom en van hen andere perspectieven mee te krijgen.’
 

Wat maakt jouw concept uniek?

'Als platform dat particulieren helpt om gelegenheidskleding aan elkaar verhuren, kent Momo Collective in eigen land geen concurrentie. Andere spelers werken bijvoorbeeld met abonnementsformules of zich richten op kleding die je dagelijks kan dragen. Fast fashion of high-streetmerken ga je bij Momo Collective niet terugvinden. Ik spits me toe op designerkleding van gereputeerde, gevestigde merken, bovendien met de kwaliteitsgarantie dat die vrij van beschadigingen of vlekken is. Na reservatie ontvangt de klant een pakket met het bestelde kledingstuk dat meteen kan worden gedragen. Na gebruik stuurt hij dat pakket ook gewoon terug, zonder het gedragen stuk eerst nog te moeten wassen of strijken. Ook aanbieders ontzorgen we dus compleet, want zowel opslag van de aangeboden kleding, de logistiek als de schoonmaak en eventueel nodige herstellingen nemen we voor onze rekening.’

Wat zijn de ambities?

‘Na een eerste testfase heb ik Momo Collective de voorbije maanden gecombineerd met mijn voltijdse job als IT-consultant. Over een aantal maanden hoop ik me er wel volledig op te kunnen toeleggen. Om in te spelen op klanten die vooraf graag een stuk willen passen, mik ik in eerste instantie op een eigen opslagruimte met pasruimte. Met een pop-upwinkel zou ik ook beter kunnen inspelen op drukke periodes met trouw- of communiefeesten of het eindejaar. Voorts zou ik graag samenwerken met Antwerpse designers zoals Dries Van Noten en Natan, waarbij Momo Collective dan stukken van hun nieuwste collecties kan verhuren. En ook grootwarenhuizen die meerdere designermerken verkopen, hoop ik daartoe te bewegen. In die zin hoop ik heel de Benelux te kunnen bestrijken, bijvoorbeeld met een shop-in- shopconcept in een keten als De Bijenkorf.’
 

Tips voor andere jonge ondernemers?

‘Als jonge ondernemer moet je echt buitenkomen. Praat met anderen over jouw idee en trek naar netwerkevents om mensen te ontmoeten die met dezelfde mindset in het leven staan. Want de steun en het advies van anderen geeft je niet alleen extra energie, maar laat je ook toe om mooie stappen voorwaarts te zetten. Test jouw idee ook voldoende uit en onderzoek goed hoe je dat het best kan verkopen. En vermijd ten slotte om risico’s te nemen, puur op andermans woord. Houd toch altijd een slag om de arm.’

 

www.momocollective.be

Ik ben net gestart met mijn onderneming!

Ben jij net gestart met je eigen zaak? Proficiat! Kan je wel wat ondersteuning gebruiken of zoek je een klankbord? Check dan zeker ons traject Bryo STARTUP

Banner belgian coast hotels
AW_Welt_6stappenplan

Artikel uit publicatie