Skip to main content
  • Nieuws
  • De veel gestelde vragen aan Voka hotline

De veel gestelde vragen aan Voka hotline

  • 13/10/2021

Eén telefoonnummer: 0800 30 232. Meer is er niet nodig om onze Voka-Kamer te bereiken. En je vraag te stellen. Maar is mijn vraag wel goed genoeg? En met welke issues kan ik bij de hotline terecht? Bel gerust en wij gaan op zoek naar hét antwoord. Sinds begin dit jaar hebben we al 1400 ondernemers verder kunnen helpen. Met wat zoal?
Hieronder een aantal vragen waarbij wij je kunnen helpen.

1.    Ik weet dat enkele van mijn werknemers niet gevaccineerd zijn. Een van hen gaat naar een rode zone op dienstreis. Kan ik hem vragen de kosten verbonden aan de coronatest bij terugkeer zelf te betalen?

Neen. De vaccinatiestatus van een werknemer mag op geen enkele manier nadelig zijn, je mag immers niet ongelijk behandelen op basis van de gezondheidstoestand.

Een werkgever mag puur juridisch geen onderscheid maken in de behandeling van zijn werknemers op grond van hun (toekomstige) gezondheidstoestand, aangezien dit een criterium is dat door de anti-discriminatiereglementering beschermd wordt. Een onderscheid maken tussen gevaccineerde en niet- gevaccineerde werknemers kan moeilijk worden gerechtvaardigd en zou als zodanig discriminatie zijn.

Dit beginsel geldt voor de arbeids- voorwaarden en het loon, maar ook voor alle andere aspecten van de arbeidsverhouding.

2.    Komt mijn onderneming in aanmerking voor subsidies?
Als Vlaamse onderneming kan je in aanmerking komen voor subsidies wanneer je plannen hebt om te internationaliseren, te innoveren, personeel aan te werven en/of te investeren in duurzaamheid.

De subsidiedatabank van VLAIO geeft een overzicht van subsidies voor ondernemers van de provinciale, Vlaamse, federale en Europese overheden. Daarnaast kan je in deze subsidiedatabank ook het overzicht terugvinden van de finan- cieringsmaatregelen die de overheden treffen voor startende en mature ondernemers.

Onze Voka-Kamer kan je bijstaan in je aanvraag. Met onze interne expertise krijgt elk dossier meteen opvolging. Op 0800 30 232 kunnen we je verder helpen.

3.    Ik heb een geschil met mijn buitenlandse zakenpartner rond onbetaalde facturen. Hij schakelt nu plots een niet-erkend incassobureau in. Kan dit zomaar?

De verplichting voor incassobureaus om erkenning te krijgen is enkel geldig in het kader van B2C-invorderingen, niet in B2B- invorderingen. De bescherming geldt dus alleen voor consumenten.

Je kan best contact opnemen met het incassobureau en hen verzoeken om nog niet over te gaan tot uitvoering. Daarbij voeg je best enkele bewijzen die aantonen dat je de openstaande schuldvordering betwist.

Voor diepgaander juridisch advies werken wij samen met enkele advocatenkantoren. Als Voka-lid, kunnen zij je bijstaan met een (gratis) basisadvies.

Voka Hotline - 0800 30 232

Heb jij ook een vraag voor ons?
Over wetgeving, subsidies,HR, of corona? De hotline is hét contactpunt voor alle ondernemers in de regio Mechelen en Kempen.

Leden genieten gratis eerstelijnsadvies en ondersteuning. Je aanvraag wordt in alle discretie behandeld. De hierboven vermelde vragen zijn geanonimiseerd en gelden enkel ter illustratie van het type vragen dat we bij de Voka hotline behandelen.
 

Contactpersoon

Fientje Moerman

Ondernemingsadviseur

IMU - Sport Vlaanderen
Proximus
Plan je bezoek in ons Experience Center!
Ontdek onze vacatures!
IMU - Altez 0110
Gosselin
VZW_IMU_GROUPS
Welt white paper

Artikel uit publicatie