Vandaag zijn opleidingen een krachtig hr-instrument om nieuw talent aan te trekken en huidige medewerkers aan boord te houden. Dankzij training en coaching kunnen zij hun skills naar een hoger niveau tillen. Een incompanytraining biedt hierbij nog enkele extra voordelen. Yves Thiery, hr-manager bij Veldeman Group,legt uit hoe hij via Voka – KvK Limburg aan de slag ging om voor zijn collega’s van de klantendienst een boeiende bedrijfsinterne communicatietraining te organiseren.
Als familiebedrijf is Veldeman Group – gevestigd in Oudsbergen – al sinds 1954 actief in de vervaardiging van hoogwaardige slaapsystemen. De onderneming levert niet alleen bedden en matrassen op maat van meubelzaken, maar werkt ook samen met hotels, bars en B&B’s voor de herinrichting en het ontwerp van hun faciliteiten. Met joint ventures in Frankrijk en Polen is het ambitieuze bedrijf ook internationaal actief.
Verbindend communiceren met klanten en externe partners
Voor de medewerkers van de klantendienst – die in contact komen met klanten of externe partners uit heel Europa –is een feilloze communicatie in al haar facetten cruciaal. Een professionele afhandeling van klantenvragen en klachten draagt bij aan het succes van Veldeman Group. Dit najaar kregen de medewerkers de kans om hun communicatieskills op te frissen en aan te scherpen. Yves Thierry geeft tekst en uitleg. “In september startten we een
bedrijfsinterne opleiding ‘extern communiceren’. Deze incompanyopleiding van Voka biedt alle elementen om externe communicatie te versterken: van gerichte tips voor schriftelijke en mondelinge communicatie tot het omgaan met boze klanten. Via Voka kwamen we in contact met de lesgever. We hadden een intakegesprek om zo een opleidingsprogramma op maat van Veldeman Group samen te stellen.”
Maximale informatie in kort tijdsbestek
“Deze incompanyopleiding werd uitgerold voor onze Vlaamse én Franse klantendienstmedewerkers. Een van de troeven van de opleiding was dat de lesgever in de beide talen doceerde. Hierdoor kregen onze collega’s een training die perfect aangepast was aan hun noden, waarbij de lesgever in staat was om in beide cursussen op verschilpunten per taalrol te focussen. Dit zou niet mogelijk geweest zijn in een klassieke open opleiding.” “Om de bereikbaarheid van onze klantendienst zo weinig mogelijk in het gedrang te brengen, kozen we voor een compacte halvedagformule per taal. Zo kregen de collega’s een maximum aan informatie in een kort tijdsbestek, en bovendien tegen een eerlijke prijs.”
Lovende reacties
“De reacties achteraf waren zeer lovend. Dankzij de kleine deelnemersgroep was er uitgebreid ruimte voor vraag en antwoord. Met de lesgever werden bedrijfsspecifieke cases besproken. Onze collega’s zijn vandaag nog beter in staat om op een professionele manier te communiceren met klanten en vakkundig om te gaan met klachten. Hun leidinggevende volgde deze training trouwens mee, zodat hij samen met het team in de nodige opvolgmomenten kan voorzien. In de toekomst zullen we zeker nog nieuwe incompanyopleidingen inplannen.”
Wil je ook investeren in een incompanyopleiding voor jouw medewerkers?
Investeren in opleidingen betekent investeren in de toekomst van jouw medewerkers. Dankzij gerichte trainingen op maat van jouw bedrijf bied je jouw medewerkers de nodige tools om hun taken zo professioneel mogelijk uit te voeren. Een incompanyopleiding van Voka biedt je vele voordelen:
▸ kwaliteitsvol advies en ondersteuning op maat van jouw
bedrijf en bedrijfscultuur;
▸ de juiste expertise voor jouw bedrijf via ons netwerk van trainers;
▸ je moet niet zelf op zoek gaan naar trainers en opleidingsthema’s,
waardoor je tijd en administratief werk bespaart;
▸ via de kmo-portefeuille bespaar je tot 30%.