Skip to main content
  • Nieuws
  • De nobele onbekende die overal in de koelkast staat

De nobele onbekende die overal in de koelkast staat

  • 02/07/2021

Joris Brams is CEO van drankenproducent Konings. Het bedrijf bestaat al 75 jaar, maar is blijven groeien, onder andere door de wendbaarheid van zijn productie.

joris bramsHoe vat jij het parcours van Konings samen? 

“Het bedrijf is 75 jaar geleden opgericht door de familie Konings. Eerst maakten we sterke drank, daarna ook ciders, dan fruitsappen, ... In 2007 kwamen de huidige eigenaars aan het roer. Wij zijn de nobele onbekende die overal in de koelkast staat. We blijven natuurlijk dranken afvullen, maar we ontwikkelen ook steeds meer nieuwe concepten. Denk aan gefermenteerde thees, energiedranken, … Veel klanten hebben zelf geen R&D-afdeling meer, dus ze rekenen nu op onze ervaring. Onze grotere klanten auditen ons nu waardoor onze efficiëntie telkens verbetert.” 

Wat verklaart jullie succes? 

“We zijn geen concurrenten van onze klanten. Wij verkopen niets rechtstreeks aan de consument, maar we helpen onze klanten wel om op de trends in te spelen. We give content to your packaging. Dat is onze slagzin.” 

Vorig jaar maakten jullie in geen tijd honderdduizenden flessen alcoholgel. Hoe ging dat? 

“In twee weken tijd hebben we onze voorraad alcohol – de grootste van België – omgevormd tot gel die voldeed aan de eisen van de Wereldgezondheidsorganisatie. We konden rekenen op een enorme solidariteit. Klanten wiens activiteiten stillagen, boden hun flesjes aan om te laten vullen. Ook ons personeel heeft dag en nacht gewerkt. En toch, we kenden nooit zo weinig absenteïsme als in de eerste coronagolf. Iedereen voelde zich veilig, want hier stond op elke hoek alcoholgel klaar.” 

Konings blijft dus duchtig investeren. 

“Zeker. We hebben nu 6 fabrieken in 4 landen. We openen één nieuwe productielijn per jaar. Zelfs in volle lockdown zijn we er eentje gestart in Borgloon. Dat gaat over zo’n 10 tot 20 miljoen euro en 40 extra jobs. Dit jaar gaan we op dat elan verder met een extra flessenlijn in Breda.” 

“80% van onze productie wordt geëxporteerd, zelfs tot in Nieuw-Zeeland. Op die verre markten scoren we vooral met onze sterke en zeer complexe dranken. Logisch, want die eenheidsprijs per fles ligt veel hoger dan bij een blikje frisdrank. We blijven wel vasthouden aan Limburg. Strenge kwaliteitseisen, goede werkkrachten en investeringen in technologie … Dat geeft vertrouwen aan onze klanten.” 

Wat is jullie ambitie voor de toekomst? 

“Na de overname is het bedrijf 5 keer groter geworden. Onze ambitie is om die groei de komende 3 tot 4 jaar te verdubbelen. We blijven ook gaan voor duurzaamheid: ondertussen maken we in het Verenigd Koninkrijk van ons afvalwater al een bioreactor. Nu houden we ons logistiek model tegen het licht. We bekijken hoe we belangrijke stromen via het water kunnen laten lopen. En we bedenken: hoe kunnen we blijven groeien, wetende dat we onze grootste site in Zonhoven niet meer kunnen uitbreiden?”  
 

Contactpersoon

Elien Wuestenberghs

Coördinator events

Artikel uit publicatie

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo