Skip to main content

In de kijker

  • 18/05/2020

Voka - Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant zet sterk in op de regionale Voka-werking. Hiermee willen we u nog makkelijker in contact brengen met ondernemers uit uw regio. We willen de vinger aan de pols houden, ook bij politici, om uw belangen nog beter te verdedigen. Hier kan u de meest actuele bedrijfsnieuwtjes terugvinden van leden uit de regio West-Side.

 

Eerste elektrische bus van Coach Partners rijdt uit

coachpartnersOp maandag 18 januari werd de eerste volledig elektrische bus van Coach Partners in gebruik genomen, met leerlingen van de Europese School in Ukkel als eerste passagiers. Voortaan worden de scholieren dus op een milieuvriendelijke manier naar en van school (en het zwembad) gebracht. “En dit is nog maar het begin.”

Kurt Derauw van Coach Partners: “Op dit moment voldoet 70% van onze bussen aan Euro 6, de hoogste norm op het vlak van emissie die door de Europese Unie werd ingevoerd. We hebben ook al een CNG-bus, die op biogas rijdt. Het is de bedoeling om zo veel mogelijk over te stappen op emissieloze bussen.”

Al stellen zich daar enkele praktische uitdagingen: “Zo is het bereik van een elektrische bus momenteel nog vrij beperkt voor de batterij moet worden opgeladen. Dat kost tijd en dus is zo’n bus niet voor al onze activiteiten geschikt. Maar de technologie wordt alsmaar beter. In dat verband zitten we regelmatig samen met busfabrikanten en verwachten dan ook om binnen afzienbare tijd meer elektrische exemplaren aan onze vloot toe te voegen.”

Door het COVID-19 virus zijn het voor de sector personenvervoer barre tijden. Ook Coach Partners lijdt hier uiteraard onder, met name op het vlak van toeristische groepsreizen. Gelukkig is Coach Partners stabiel genoeg om als groeiend busbedrijf niet alleen in de groene richting denken, maar er ook in te blijven investeren. We moeten voorlopig een beetje voorzichtig zijn, maar in de loop van april 2021 wordt alvast een tweede elektrische bus in bedrijf genomen.”

De Europese School Ukkel is, net zoals alle Europese scholen in Brussel, zelf ook ecologisch ingesteld: “Tegen eind 2025 willen ze al hun schooltransport met elektrische bussen laten uitvoeren.” Iets waar Brussels Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt het roerend mee eens is: “In Brussel is er dringend nood aan een ommekeer op het vlak van luchtvervuiling. Zo wil ik de komende jaren bij het openbaar vervoer 30% meer (elektrische) bussen in onze regio in gebruik laten nemen.”

De eerste elektrische bus van Coach Partners, een Citea LLE-99 Electric, heeft een maximumcapaciteit van 67 passagiers (27 zittend en 40 staand) en is toegankelijk voor rolstoelgebruikers.

Siemens Healthineers presenteert snelle coronatest

Siemens Healthineers lanceert een snelle en gebruiksvriendelijke antigeentest voor het opsporen van SARS-CoV-2, het virus dat COVID-19 veroorzaakt. De test kan zonder laboratoriuminstrumenten of gespecialiseerd labopersoneel worden afgenomen en levert na slechts 15 minuten de testresultaten. 

siemensDe test, CLINITEST genaamd, met CE-markering werd door een partner van Siemens Healthineers ontwikkeld en getest, en vertoonde tijdens een klinische studie van 317 proefpersonen een gevoeligheid van 96,72% en een specificiteit van 99,22%. De studie werd uitgevoerd door medisch personeel met diverse background op zes verschillende locaties, waaronder een ziekenhuis, een polikliniek, een universiteitscampus en een afdeling oncologie. Siemens Healthineers streeft ernaar om aan de testvraag te voldoen naarmate de pandemie evolueert. Er zijn ook plannen om de test ter goedkeuring voor te leggen aan de Amerikaanse FDA voor gebruik in een noodsituatie (Emergency Use Authorization).

“Er is een grote algemene nood aan betrouwbare tests, die besmette personen snel kunnen opsporen en de verspreiding van COVID-19 helpen tegengaan, vooral op drukke plaatsen en waar mensen gewoonlijk samenkomen,” aldus Carl Laurent, CEO van Siemens Healthineers Belux. “Aangezien kwaliteit voorop staat bij de criteria die beleidsmakers hanteren om de betrouwbaarheid van tests te bepalen, was het van cruciaal belang dat de klinische studie het gebruik van de test in de verschillende situaties beoordeelt waarin men deze sneltest zou kunnen inschakelen. Deze snelle antigeentest stelt nu testen beschikbaar aan meer mensen binnen uiteenlopende omgevingen — vooral op locaties waar mensen snel moeten worden getest, zoals luchthavens, of die beperkte toegang hebben tot laboratoriumdiensten, zoals scholen.”

Bron: Made in Vlaams-Brabant | Tekst: Alain Trappeniers

18 getroffen Vlaamse bedrijven, waaronder Moxy uit Ternat, bundelen hun knowhow

18 bedrijven uit de audiovisuele-, de event- en de IT-sector bundelen hun krachten. Met Plug & Play bieden ze streamingdiensten aan voor onder andere de realisatie van interactieve events. Bij de 18 bedrijven is ook het Ternatse Moxy.

Sinds de Covid-19 pandemie zijn er haast geen productlanceringen, beurzen, events en lezingen meer kunnen doorgaan. Plug & Play meent een oplossing te hebben gevonden voor deze uitdaging. Plug & Play is een samenwerking van bedrijven uit drie verschillende werelden: de eventsector, de audiovisuele sector en de IT sector.

Plug & Play biedt streamingdiensten aan voor de realisatie van interactieve events tot zelfs events met volledig uitgewerkte concepten en scenario’s, die stuk voor stuk efficiënt uitgevoerd worden. Plug & Play kan klanten volledig ontzorgen met een standaardpakket. Daarnaast bieden ze ook volledig gepersonaliseerde projecten aan. “Betaalbaar en betrouwbaar live gaan met een totaalaanpak van A tot Z”, zo luidt de missie van Plug & Play.

Vandaag Plug & Play reeds over 12 studio’s verspreid over heel Vlaanderen, waar bedrijven hun boodschap in een interactief totaalconcept kunnen voorstellen. Plug & Play biedt ook 3 mobiele studio’s aan of kunnen een studio bouwen op de bedrijfssite van klanten. Elke sector, bedrijf, vereniging, netwerkorganisatie of keynotespreker kan een beroep doen op Plug & Play.

Samen hebben de 18 bedrijven een jarenlange ervaring in broadcast en in het organiseren van evenementen en concerten krijgt nu een nieuwe dimensie. Maar ze zijn ook allemaal even hard getroffen door de coronacrisis.

Volgende bedrijven werken mee aan het project: Moxy, BOXES, Image4You, Camerateam, Pelican Street Studios, UC-Belgium, Vertigo Creative Studio, Spectrum AV, Ozalith, Sound Wizard, beMatrix, See You Baby, Freelance Camera, Ment TV, Moose-Stache, STOKERS, Duval Branding en TØSTER.

Bron: Made in Mechelen | Tekst: Ward Bosmans

DHL bouwt indrukwekkende campus in Lot

Het logistieke bedrijf DHL Supply en projectontwikkelaar MG Real Estate gaan van start met de bouw van een nieuwe, 'Life Sciences and Healthcare (LSH)' campus op de Laekebeekindustriezone in Lot. De 28.000 m² grote accommodatie, die de huidige voorzieningen van DHL Supply Chain in Huizingen en Lot zal vervangen en hun activiteiten onder één dak zal samenbrengen, bevindt zich op drie kilometer van de huidige faciliteiten in Lot. De 150 medewerkers die momenteel in de huidige vestigingen tewerkgesteld zijn, kunnen allen in de nieuwe accommodatie aan de slag.

Het nieuwe gebouw zal tijdens het laatste kwartaal van 2021 in gebruik genomen worden. Met deze investering verstevigt DHL Supply Chain zijn leidende positie in de Belgische Life Sciences & Healthcare industrie.

De overeenkomst voor de start van de constructie werd eerder deze maand officieel ondertekend door John Scherders, CEO van DHL Supply Chain Benelux & Scandinavië en Peter Korte, VP LSH Benelux & Denemarken samen met Ignace Tytgat, CEO van MG Real Estate.

De nieuwe site in Lot zal 28.000 m² beslaan. Naast de meer dan 20 laad- en losdokken en gescheiden dokken voor gekoelde farmaceutische producten, zal er voldoende opslagruimte zijn om verdere operationele groei te ondersteunen en tegemoet te komen aan seizoensgebonden vraag.

Innovatieve technologieën

De vestiging conformeert zich volledig aan de farmaceutische GxP-kwaliteitssystemen en ISOstandaarden en wordt uitgerust met innovatieve en geïntegreerde automatiseringstechnologieën. Zo zullen er niet alleen de zogenaamde ‘goods-to-persons-’ en ‘pick-to-light-werkstations’ geïnstalleerd worden, maar wordt er ook gebruik gemaakt van shuttlesystemen met hoge capaciteit, geautomatiseerde verpakkingssystemen en sorteermachines, geïntegreerde gewichtscontrole en nog veel meer innovatieve oplossingen. Bovendien is in het ontwerp rekening gehouden met een gesloten koelketen voor de handling en opslag van farmaceutische producten en komt er een grote farmaceutische verpakkingsafdeling.

100% groen

Hogesnelheidsontwikkelaar MG Real Estate zorgt er niet alleen voor dat de LSH-campus modern en innovatief zal zijn, maar ook volledig CO2-neutraal. Er wordt gebruik gemaakt van 100% groene energie, energiebesparende LED-verlichting en -bewegingssensoren, energie/warmterecuperatiesystemen en een energiemanagementsysteem dat het energieverbruik reduceert. Daarmee draagt het gebouw bij aan de Mission 2050, de duurzaamheidsstrategie van DHL, die tot doel heeft om 2050 volledig emissievrije logistiek te kunnen bedrijven.

Mijlpaal voor België

Gedurende de laatste 6 jaar heeft DHL meer dan 20 nieuwe Life Sciences and Healthcare sites gebouwd op het Europese vasteland, in het Midden-Oosten en in Afrika. Daarvan mocht de Benelux er 2 verwelkomen, beide in Nederland. Deze nieuwe vestiging in Lot is dus een belangrijke stap voor DHL Supply Chain in België. Peter Korte reageert dan ook tevreden: “Met de nieuwe vestiging willen we de leidende positie van DHL in de Life Sciences & Healthcare industrie verstevigen. Het is een belangrijke mijlpaal in onze groeistrategie in België, waarmee we nog beter kunnen inspelen op de behoeftes van onze klanten en de verwachtingen in markt.”

De voorbereidende werken werden reeds aangevat door MG Real Estate en de eigenlijke bouw zal binnenkort van start gaan. De campus zal in het voorjaar van 2021 ingericht kunnen worden. De volledige transitie van het bestaande naar het nieuwe gebouw wordt voorzien in het laatste kwartaal van 2021.

Bron: www.persinfo.org

Eerste Belgische Polestar Space opent in Brussel

Polestar, het Zweedse elektrische automerk, breekt met het traditionele autoretailmodel met de opening van de eerste Polestar Space in Brussel. Hier koop je geen wagen, dat doe je online. Wel kan je er terecht voor informatie en inspiratie over Polestar, elektrisch rijden en alles wat daarbij komt kijken. Vanaf morgen, zaterdag 25 juli, zal Polestar Brussels zijn deuren openen voor het publiek.

Foto1Tijdens het Autosalon in januari 2020 maakte Polestar zijn intrede in België als nieuwe speler op de markt van elektrische wagens. Het merk onderscheidt zich onder meer door zijn unieke, volledig digitale retail model waarin de klant steeds centraal staat. Zo zijn er in België al Polestar 2 wagens besteld, zonder enig fysiek retailpunt in de Benelux. Maar daar komt nu verandering in.   

Op 25 juli opent de eerste Polestar Space van België in Brussel waar geïnteresseerden fysiek kunnen langskomen om met een product expert te spreken. Zo kan een klant zelf bepalen waar en wanneer hij met Polestar in contact komt. Van daaruit zullen ook de eerste testritten voor consumenten georganiseerd worden.

“Dat we Brussel als eerste locatie kiezen is geen toeval. De Belgische markt van elektrische wagens heeft nog heel wat potentieel en de integratie van EV’s staat hier nog in zijn kinderschoenen. Met Polestar nemen we een voortrekkersrol op en willen we de transitie naar duurzame mobiliteit helpen versnellen”, legt Thomas Ingenlath, CEO van Polestar, uit.

Een hertekend retailmodel: geen commissie, enkel expertise

Toch is de Space niet gericht op verkoop, want het aankopen van een wagen doe je enkel en alleen online. De Space heeft geen voorraad, waardoor geïnteresseerden niet overhaald worden om een niet-gepersonaliseerde configuratie aan te kopen. De medewerkers zijn productexperts, geen verkopers. Ze krijgen dan ook geen commissie. Het doel van de Spaces is om bezoekers te informeren. De rest ligt in de handen van de consumenten zelf, zij kunnen de hele customer journey zelf invullen, van de eerste aanvraag online tot en met de levering. Testritten kunnen ter plaatse worden uitgevoerd, leveringen kunnen thuis of op kantoor worden ingepland.

Foto2“De Polestar Space is onze manier om het gezicht van de automotive retail te veranderen”, zegt Lies Eeckman, Managing Director van Polestar België. “Zonder verkopers en zonder voertuigen op voorraad is er geen harde verkoop, geen verplichting om de voorraad te verschuiven en is het bijgevolg een volledig klantgerichte reis. De consumenten bepalen zelf in welke mate ze in interactie treden met de Polestar 1, de Polestar 2 en de Polestar Specialisten, met de bedoeling hun ervaring af te stemmen op hun exacte behoeften, niet op die van het merk. Zodra ze de perfecte configuratie hebben gevonden, en eventueel een testrit hebben gemaakt, plaatst naadloze digitale interactiviteit het voertuig in de app van de klant, klaar om te bestellen wanneer het hen uitkomt. Dat neemt de stress weg tijdens het aankoopproces, wat het kopen van een wagen opnieuw leuk maakt!” 

Betrouwbare partners als basis voor nationaal netwerk 

Het onderhoud van de Polestar wagens wordt verzorgd door erkende Polestar Service Partners. Dit zijn een aantal zorgvuldig geselecteerde Volvo partners in België, die speciaal getraind en gecertificeerd zijn door Polestar. In Brussel is dit Sterckx-De Smet. Bij onderhoud wordt de wagen thuis of op het werk bij de klant opgehaald en na afloop teruggebracht. Op die manier zorgt Polestar opnieuw voor een zorgeloze beleving voor de klant. 

“We zijn enorm enthousiast dat we met Sterckx-De Smet als private investeerder mee kunnen stappen in het Belgische Polestar-verhaal. Het laat ons toe om met een nieuwe bril naar onze eigen sector te kijken. Zo kozen we als locatie voor de dynamische buurt aan Tour & Taxi en zal de manier van werken ook anders zijn dan wat we tot nu toe gewoon zijn. Ons team van Polestar Product Specialists is er alvast klaar voor”, klinkt het bij Philip Vandewalle, Managing Director van Sterckx-De Smet en investeerder van de Polestar Space in Brussel.

Bron: www.fleet.be

Luckx verhuist vestiging Sint-Pieters-Leeuw naar Tubize in zomer 2020

LuckxIn de zomer van 2020 neemt Luckx, gespecialiseerd in ramen en deuren, met veel enthousiasme en de nodige fierheid zijn intrek in een gloednieuwe productiehal en nieuwe kantoren. Concreet verhuist Luckx zijn toonzaal te Sint-Pieters-Leeuw naar de Rue Robert Gérard nr. 3 in Tubize, een vlot bereikbare bestemming zo’n 7 km verderop. De nieuwe state-of-the-art toonzaal opent de deuren vanaf 1 september. De vestiging in Sint-Pieters-Leeuw blijft geopend tot de opening van de nieuwe vestiging, daarna sluit ze definitief de deuren.

In de nieuwe vestiging in Tubize pakt Luckx uit met een herdachte klantbeleving, en er wordt ook sterk geïnvesteerd in de productie. Verder kiest het bedrijf voor een vereenvoudiging van zijn structuur, productaanbod en communicatie naar partners, klanten en leveranciers. Het huidige productgamma in aluminium en pvc, aangeboden door Luckx nv en Jolux Window Engineering bvba, zal om die redenen samengevoegd en geoptimaliseerd worden. In de toekomst worden ze beide op de markt gebracht onder het merk ‘Luckx’. Voor klanten verandert er verder weinig: de contactpersonen blijven dezelfde, en het bedrijf zet nog steeds in op een sterke ondersteuning en vlotte service. Zo wil Luckx zich blijven profileren als een sterke en betrouwbare partner in aluminium en pvc buitenschrijnwerk. 

Pro Natura experimenteert met verwerkingsmethodes voor bioresten

Pro NaturaGroenafval van beheerswerken een nieuwe toekomst geven in plaats van te composteren, dat is waar Pro Natura momenteel volop mee bezig is. In de vestiging in Roosdaal wordt in samenwerking met andere firma’s op zoek gegaan naar de perfecte verwerkingsmethodes van bioresten.

Pro Natura is gespecialiseerd in groenbeheerswerken en staat gekend omwille van haar sociale tewerkstelling. In Vlaams-Brabant is de firma voornamelijk in Halle-Vilvoorde actief waar beheerswerken voor gemeenten worden uitgevoerd. “En die werken brengen uiteraard afval met zich mee”, zegt Rein Dessers, directeur Innovatie & Communicatie bij Pro Natura. “Het gemaaide gras van bermen of verwijderde klimop en riet worden normaal gezien overgebracht naar recyclageparken of firma’s die de biomassa composteren. Die verwerking gebeurt extern, maar we willen overgaan naar een proces waarbij zo weinig mogelijk gecomposteerd wordt en waarbij we de resten zelf kunnen verwerken.” 

En daarom is een samenwerking aangegaan met verschillende firma’s. Momenteel wordt er voornamelijk geëxperimenteerd om uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn. Zo wordt op dit moment bijvoorbeeld Japanse duizendknoop gedroogd in de serre op het domein van het Provinciaal Proefcentrum in Pamel. Dat is een plant die voornamelijk langs waterwegen een enorme pest is. Hij wordt gedroogd en vervolgens machinaal verhakseld tot vezels. De grootte van die vezels is afhankelijk van hoe de afnemer ze wenst. Het is hiermee dat momenteel volop getest wordt: hoe kan de kleur behouden worden, welke grootte moeten de vezels zijn voor welk soort verwerking, hoe kan een andere grootte verkregen worden enzovoort. “Van zodra we een haalbaar businessplan hebben voor de verwerking van het groenafval willen verschillende grote afvalbedrijven al investeren”, gaat Dessers verder. “Die grote investeerders hebben we nodig. Echt geschikt materiaal is er niet op de markt omdat het om een nieuwe sector gaat. Eén van de machines om de planten te verwerken tot vezels is bijvoorbeeld zelfgebouwd.”

Provinciale subsidie

Maar de firma kreeg nu al een financieel duwtje in de rug. Pro Natura heeft van de provincie Vlaams-Brabant nu een subsidie van 111.591 euro ontvangen. Die wordt toegekend voor het project Nature Based Offices waarbij bureaumeubilair uit groenresten van lokaal onderhoud in parken of natuurgebieden gemaakt wordt. Naast Pro Natura ontvingen nog vier andere innovatieve projecten een subsidie van de provincie. In totaal werd er 612.646 euro uitgekeerd. 
“Voorlopig gaat het dus voornamelijk om stalen die we aanleveren die door de producent dan getest worden op welke manier het in een proces past”, vervolgt Dessers. “Zijn ze op zoek naar een andere plant met andere textuur? Of hebben ze liever dat we ze laten drogen met behoud van kleur? Misschien moeten de vezels groter of kleiner omdat ze de machines laten verstoppen? Dat is de feedback waarmee wij dan aan de slag gaan en bekijken hoe we hen een geschikte grondstof kunnen aanbieden.” Materiaalproducenten waarmee Pro Natura momenteel samenwerkt zijn Circular Matters, Touch Of Nature, BC Materials en Fungalogic. Met NNOF gaat Pro Natura nu dus ook kantoormeubelen ontwikkelen.

Bron: Het Laatste Nieuws | Tekst: Tom Vierendeels

DAS security nu onderdeel van Inbraakveilig Group

DAS securityAl 25 jaar staat DAS security, gespecialiseerd in intelligente beveiliging, klaar om de beste kwaliteit en service te bieden. Om haar klanten nog beter te kunnen verzorgen, sloot het bedrijf op 1 april 2020 aan bij de Inbraakveilig Group.

Persoonlijk contact en het streven naar een hoge klanttevredenheid waren de gedeelde drijfveren en waarden en missies die beide bedrijven samenbrachten. Met de ondersteuning van de vier Inbraakveilig-vestigingen – in Dendermonde, Ninove en twee in Gent – wil DAS security in de toekomst nog efficiënter inspelen op de wensen en noden van haar klanten. 

Het aanbod alarmsystemen, camerabewaking, brandalarmen, blussystemen en toegangscontrole blijft identiek. Daar komt nu nog de expertise van Inbraakveilig inzake veiligheidssloten, kluizen en gepantserde deuren bij. Voor de klanten van DAS security verandert er zo goed als niets; zij worden nog steeds bedient vanuit de vestiging in Lot, en ook de vertrouwde gezichten van DAS security blijven aan de slag.

VZW_IMU_GROUPS
Proximus
Ontdek onze vacatures!
Plan je bezoek in ons Experience Center!
Gosselin
IMU - Altez 0110
IMU - Sport Vlaanderen
Welt white paper