Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • De HOOPkracht van De Halve Maan: “Met nieuw coronabusinessplan zien we de toekomst positief tegenmoet”
Xavier Vanneste
  • 30/06/2020

De HOOPkracht van De Halve Maan: “Met nieuw coronabusinessplan zien we de toekomst positief tegenmoet”

Bij de brouwersfamilie De Halve Maan staat de zesde generatie aan het roer. Ondanks een internationale afzet brouwt ze al haar bieren nog altijd in centrum Brugge, met een hoopvolle blik op morgen. “Met een volledig nieuw businessplan en toegenomen solidariteit onder medewerkers en klanten zien we de toekomst positief tegemoet” zegt CEO Xavier Vanneste.

Wat voor positieve invloed neem je als bedrijf mee uit deze crisis? 

“Door de coronacrisis hebben we heel ons bedrijf ondersteboven moeten draaien. We hebben letterlijk alles in vraag gesteld en zijn dan van een wit blad opnieuw begonnen. Dat is heftig, maar geeft ook opportuniteiten: je ziet de dingen plots in een nieuw licht, van personeelsplanningen tot operationele praktijken en logistiek.”

Welke impact voelden jullie in het begin van de crisis? 

“Voor ons was 13 maart een hele belangrijke dag, aangezien toen de lockdown van kracht werd, en alle horeca dicht moest. Voor een brouwerij is dat natuurlijk zeer zwaar.”

“We zijn moeten beginnen nadenken over wat de invloed van de lockdown op ons bedrijf zou zijn. We zitten namelijk midden in een groei- en investeringstraject, en dit was een enorme aanslag op onze omzet en cashflow. Er heerste dan ook bezorgdheid over hoe we aan onze engagementen zouden kunnen blijven voldoen en de toekomst van het bedrijf konden verzekeren.”

“We hebben ons business- en investeringsplan herbekeken en zijn met de banken in gesprek gegaan, met het oog op een periode van minder omzet. Eind maart lag er een nieuw coronabusinessplan op tafel om te kunnen overleven. Ons voordeel is wel dat we niet alleen in de horeca maar ook in de retail. En daar is de omzet opmerkelijk gestegen de afgelopen maanden, al compenseert dat de daling vanuit de horeca niet. Een aangepast businessplan was dus wel nodig. ”

Ik hoop dat het vertrouwen in onze economie en onze samenleving terug kan groeien.

Xavier Vanneste

Hoe is de periode daarna verlopen?

“Vanaf half april zijn we volop begonnen met voorbereidingen treffen voor de heropstart van de horeca. Wij zijn ook proactief bij horecaondernemers langsgegaan om samen te bekijken wat we konden doen, waar ze erg blij mee waren.”

“Begin juni is de horeca opengegaan in België, en ook in Nederland en Frankrijk, belangrijke markten voor ons. We zien dat de hele keten zich aan het hernemen is, maar dat verloopt nog wel traag. Je voelt dat de omzet en activiteit voor veel zaken nog niet terug op het niveau van vroeger zitten.”

Wat geeft jullie de kracht om door te gaan?

“We hebben altijd goed contact gehouden met al ons personeel, op elk niveau: iedereen was heel betrokken en heeft elkaar constant gesteund. Ook hebben alle medewerkers - van management tot op de vloer - een stuk werkloosheid gekend. Op dat vlak heeft iedereen dus bijgedragen aan het voortbestaan van de brouwerij, en dat heeft voor solidariteit gezorgd.” 

“Nu alles weer redelijk op gang komt, is het ook mooi om te zien dat medewerkers echt blij zijn om terug naar het bedrijf te gaan en weer aan de slag kunnen. Er heerst positivisme, zelfs met minder werkdagen en een aangepaste jobinhoud. Onze klanten zijn ook heel blij wanneer ze weer een bestelling kunnen plaatsen, en dat doet deugd.”

Wat is jullie hoop voor de komende maanden? 

“Ik hoop dat het vertrouwen in onze economie en onze samenleving terug kan groeien, want dat is uiteindelijk het belangrijkste om het herstel zo snel mogelijk te kunnen maken. Als er geen vertrouwen is, gaat men niet consumeren, gaan er geen investeringen gebeuren, et cetera. Als we echt terug willen naar de welvaart van pre-corona, is dat iets dat moet groeien.”

“Door zeer snel ons volledige businessplan aan te passen en bijvoorbeeld proactief naar onze klanten toe te stappen om hen te helpen met de herstart, hoop ik dat we al een stukje hebben geïnvesteerd in dat broodnodige vertrouwen.” 

Contactpersoon

VZW - IMU - Staples
VZW - De Tijd - Herstart
CRM Group
DHL
ING
Proximus
SD  Worx