Skip to main content
  • Nieuws
  • De groeimissie van Soulmade: groot zijn in een niche

De groeimissie van Soulmade: groot zijn in een niche

  • 01/07/2021

Vijf jaar geleden startten Sander De Roeck en Marijn Goossens als studenten met Soulmade, een agency gespecialiseerd in extended reality (XR) technologie. Drie Bryo-trajecten verder is het bedrijf nu zeven man sterk, maar is hun honger naar groei nog niet gestild. En dat is maar goed ook, want meer en meer bedrijven beginnen de meerwaarde van XR te ontdekken. We spraken met Sander over hun groeiambities.

Vlaio logo

Wat doet Soulmade? 

“Soulmade is een agency gespecialiseerd in het ontwikkelen van VR en AR toepassingen op maat.  Bedrijven die op zoek zijn naar een nieuwe manier van communiceren, een innovatieve manier van trainingen of een andere soort interactieve ervaring voor hun medewerkers of klanten kunnen bij ons terecht voor matching met de juiste XR technologie.”

“We zijn als studentonderneming begonnen in 2016, nadat mijn vennoot een VR fictiefilm had gemaakt als eindwerk aan het RITCS. Bedrijven die dit werk onder ogen kregen, gaven aan dat dit doordachter was dan wat ze tot dan toe hadden gezien op vlak van XR. Daardoor ging de bal snel aan het rollen en na twee jaar hadden we genoeg opdrachten om er voltijds voor te gaan. Inmiddels bestaat ons team uit zeven personen.” 

“We focussen op innovatieve audiovisuele media, waarbij we contentcreatie, softwareontwikkeling en support voorzien. Voor hardware werken we samen met gespecialiseerde partners, zodat we onze klanten de meest kwalitatieve en betaalbare equipment kunnen garanderen. Zo bieden we een brede, full service rond deze relatief nieuwe en niche technologie.”
 

Bryo is voor ons type van starters – i.e. met een groeimindset – een heel geschikte en stimulerende omgeving.

Jullie namen als studentonderneming deel aan Bryo Startup, en volgden daarna Bryo Scaleup. Waarom besloten jullie in die trajecten te stappen?  

“Ik vind het fijn om me te omringen met mensen die op zakelijk vlak in een gelijkaardige fase zitten. Zeker bij onze start was dat stimulerend. Ondanks dat ik destijds veel mensen kende die ook rondliepen met een ondernemingsidee, waren nog niet veel daarvan écht bezig met iets op te starten. Bryo Startup was zeker voor ons type van starters – i.e. met een groeimindset – een geschikte omgeving.”
 

Hoe zien jullie groeiambities er uit? 

“Groeien is voor mij een must. Na een relatief stabiele fase tijdens COVID kunnen we daar nu weer verder op focussen. Onze ambitie is tegen eind 2022 een team van 10-12 mensen te hebben.”

“Binnen Soulmade hebben we twee jaar geleden een eigen startup gelanceerd: Gienie. Dat is een platform dat het gebruik en de distributie van VR toepassingen eenvoudiger maakt voor bedrijven. Het is voortgekomen uit problemen van klanten die steeds terugkwamen toen ze VR binnen hun onderneming wilden uitrollen. Er was niet echt een oplossing op de markt en toen hebben we besloten deze zelf te bouwen."

“Onze missie is deze relatief nieuwe technologie toegankelijk te maken voor bedrijven, ook kleine. Daarom hebben we onze winsten terug geïnvesteerd in Gienie. Het doel is om het platform onafhankelijk van Soulmade te laten renderen. Daarom volgen we nu opnieuw Bryo Scaleup specifiek voor Gienie, omdat dit een totaal andere business is dan het agency Soulmade. En we merken dat dat loont.”

“Gienie biedt veel potentieel. Daarom hebben we het platform afgelopen jaar gepitcht op The Big Score. Dat heeft ons toen een interessante match met een grote onderneming opgeleverd, waarmee we nu aan het kijken zijn om samen te werken.”
 

Onze missie is XR technologie toegankelijk te maken voor bedrijven, ook kleine. Daarom hebben we onze winsten terug geïnvesteerd in een nieuw eigen platform om onze kennis te delen.

Wat is het meest waardevolle dat je hebt opgepikt binnen de Bryo-begeleiding?

“Bij de verschillende themasessies heb ik altijd meer inzichten gekregen dan dat ik op voorhand verwachtte. Het zet je aan het denken. Als startende ondernemer kun je gemakkelijk meer in je zaak aan het werken zijn in plaats van aan je zaak. Bryo legt de focus juist op dat laatste, creëert daarmee de ruimte om die omschakeling te maken.”

“Daarnaast vind ik het communityaspect heel waardevol. Voor de pandemie gingen we aan de start van het traject met de hele groep een weekend weg. Daardoor leerde je elkaar snel op een andere manier kennen, wat heel tof is. De rode draad is echter dat je omringd bent door mensen met een vergelijkbare mindset, dat geeft steun en reflectie.“

“Ook het netwerk van Voka is heel waardevol gebleken. Ik vind dat dat ook zeker ingezet mag worden, je hoeft er niet ‘vies’ van te zijn om dat zakelijk te benaderen. Ik zie het als een win-win: gevestigde bedrijven krijgen de kans om met interessante startups samen te werken, en de startups krijgen rechtstreeks toegang tot potentiële klanten of partners. Zo hebben wij bijvoorbeeld op een beurs mogen staan waar we blijvende klantenrelaties hebben opgedaan. Het is een goede manier om je markt te kunnen verkennen en potentiële klanten te leren kennen.”
 

Hoe belangrijk zijn partnerships voor jullie? 

“Zo’n 30% van onze verkoop is via onder aanneming, dus dat is een belangrijk deel. Daarnaast werken    we vaak met andere bedrijven samen om projecten op maat volledig af te werken. Bijvoorbeeld bij de installatie van een interactieve touchscreen in een museum: wij zorgen voor de content en de software, maar de hardware en passende inkleding laten we doen door experten op dat vlak."

“Ook voor Gienie werken we waar nodig samen met partners. Wij zijn sterk in het technische verhaal, maar als we bijvoorbeeld een inhoudelijk kwalitatieve training willen aanbieden, zoeken we daarvoor een goede partner.” 
 

Hoe belangrijk zijn partnerships voor jullie? 

“Zo’n 30% van onze verkoop is via onder aanneming, dus dat is een belangrijk deel. Daarnaast werken    we vaak met andere bedrijven samen om projecten op maat volledig af te werken. Bijvoorbeeld bij de installatie van een interactieve touchscreen in een museum: wij zorgen voor de content en de software, maar de hardware en passende inkleding laten we doen door experten op dat vlak."

“Ook voor Gienie werken we waar nodig samen met partners. Wij zijn sterk in het technische verhaal, maar als we bijvoorbeeld een inhoudelijk kwalitatieve training willen aanbieden, zoeken we daarvoor een goede partner.” 

Sander De Roeck Soulmade

Op welk vlak kunnen jullie nog ondersteuning gebruiken? 

“Voor ons is dat de stap tussen de eerste opschaling - waar we nu zijn - naar de volgende groeispurt. Wij zitten nu aan een ruime half miljoen omzet. De issues die komen kijken bij een bedrijf van dit formaat zijn toch significant anders dan die van een bedrijf met 100K omzet. Ik zou dus graag weer een community ter beschikking hebben die voor vergelijkbare uitdagingen staan en daar specifieke begeleiding bij krijgen. Ik kijk er alvast naar uit om deel te nemen aan Accelero (voor bedrijven tussen 1 – 5 miljoen), want ons doel is solide groei!”

Bryo

voor startende ondernemers

VZW_IMU_GROUPS
IMU - Altez 0110
Plan je bezoek in ons Experience Center!
Ontdek onze vacatures!
IMU - Sport Vlaanderen
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx