Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • De Fakkel gaat naar Brouwerij Martens
fakkel
  • 23/03/2017

De Fakkel gaat naar Brouwerij Martens

C.E.O.-Limburg Voka family business center reikt voor de eerste maal De Fakkel uit. Brouwerij Martens mocht als lichtend voorbeeld voor alle Limburgse familiale ondernemingen de prijs in ontvangst nemen. Met de achtste generatie aan het roer en 259 jaar op de teller is het bedrijf een positieve uitschieter. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde levensduur van een familiale onderneming slechts 24 jaar is.

De Fakkel
Francis Wanten, Fons en Jan Martens en Bart Balis.

 

Op de family business happening ontvingen Jan en Fons Martens De Fakkel uit handen van voorzitters Francis Wanten (Voka – KvK Limburg) en Bart Balis (C.E.O.-Limburg Voka family business center). Deze jaarlijkse hoogmis voor familiebedrijven vond plaats bij Grafityp. 75 familiale ondernemers verzamelden om geïnspireerd te worden en handvaten te krijgen om hun bedrijf op lange termijn te kunnen continueren.

 

Een succesvolle overdracht naar de volgende generatie is uiterst moeilijk en slaagt slechts in uiterst beperkte percentages: Van de eerste naar de tweede generatie ‘overleven’ slechts 30% van de familiale bedrijven. Bij de derde generatie blijft nog één op tien over. Waarbij de overdracht naar de vierde generatie slechts in vier procent van de gevallen voorkomt.

 

Gemiddelde familiale onderneming wordt slechts 24 jaar

Francis Wanten, voorzitter Voka – KvK Limburg: “De gemiddelde levensduur van een familiaal bedrijf bedraagt slechts 24 jaar. Bedrijven met een leeftijd boven de 50 jaar betreffen maar 8% van de ondernemerspopulatie. Het mag dus zeer duidelijk zijn dat iedere familiale ondernemer tijdig moet bezig zijn met de overdracht naar de volgende generatie. Uit onderzoek blijkt dat één op drie ondernemers die binnen de twee jaar zal overdragen, het daar nog niet met de volgende generatie over heeft gehad!  Goede en inspirerende voorbeelden moeten dus getoond worden. Als ondernemersfamilie tonen we dan ook met trots Brouwerij Martens als lichtende voorbeeld.”

 

De Fakkel

“Een fakkel kennen we als een stok die door middel van vuur licht geeft. Weet trouwens dat een omhooggehouden fakkel staat voor het ontluiken van inzicht. Een fakkel is ook de benaming voor een industriële brander die overdruk uit vaten en leidingen wegneemt, dus De Fakkel staat ook symbool als een veilig principe om spanningen in de onderneming weg te nemen. Maar vooral kennen we het gezegde: De Fakkel werd goed doorgegeven! Wij hopen alle eigenaars-ondernemers te inspireren met deze goede praktijk van Brouwerij Martens”, stelt Bart Balis, voorzitter C.E.O.-Limburg Voka family business center.

 

Brouwerij Martens

Het oudste Limburgse familiale bedrijf werd in 1758 opgericht door Adriaan Geerkens als annex van een dorpsherberg. Theodorus Martens, een brouwerszoon uit Reppel, deed in 1823 zijn intrede in dit bedrijf door te huwen binnen de familie Geerkens. Vandaag, 259 jaar later, staat de achtste generatie aan het roer. Met een productiecapaciteit van ruim 3,6 miljoen hectoliter per jaar zijn ze de op twee na hoogste Belgische Brouwerij.

 

In alle vertrouwelijkheid

“Met de opstart van het C.E.O.-Limburg Voka family business center voorzien wij de nodige begeleiding voor familiale ondernemers. Via opleidingen, inspiratiesessies, intensieve trajecten en vooral persoonlijk contact begeleiden we in overdracht en overname. Aan het roer van deze dienstverlening staat Pieter Smeets die met zijn ondernemerservaring u graag persoonlijk ondersteunt in alle discretie”, besluit Francis Wanten.

Contactpersoon

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo