Skip to main content
  • Nieuws
  • De Expert: 5 tips voor digitale marketing

De Expert: 5 tips voor digitale marketing

  • 26/02/2021

Wie als bedrijf echt wil groeien, doet er goed aan werk te maken van een krachtige online b2b-marketingcampagne. Circa 90% van de b2b-aankopen start met een online zoektocht, maar je mag als aanbieder niet de fout maken te snel te willen gaan. Nicolas Buysschaert, zaakvoerder van Digital KIXX, geeft vijf concrete tips over de geslaagde opbouw van digitale marketing.

1. Gids potentiële klanten naar je website

“Je bent niets met een winkelpunt in het midden van een maïsveld, als daar geen wegen naartoe leiden. Dat geldt ook voor je website. Leg die virtuele wegen naar je website aan via tools als Google SEO, Google Advertising en sociale media. Bepaal vooraf goed welke doelgroepen je wil bereiken en vergaar publiek toegankelijke mailadressen om leads via een ‘koude’ mailcampagne GDPR-proof te bereiken. Cijfers bewijzen dat 70 à 80% van de ontvangers de mail opent, circa de helft klikt erop door of antwoordt.”

2. Leer je doelgroep kennen

“Gebruik de talrijke meetresultaten op je marketingdashboard om een goed beeld te krijgen over je websitebezoekers. Wie zijn ze, welke pagina’s bezoeken ze en hoe bewegen ze zich verder online? Dergelijke informatie is essentieel om je ICP (ideal customer profile) te bepalen en die mensen ook via advertenties op sociale media te benaderen. Ga bij het eerste contact ook niet meteen verkopen, maar wek eerst voldoende vertrouwen op, door waarde te bieden.”

3. Informeer je klant in zo weinig mogelijk clicks

“Maak op de website zo snel mogelijk duidelijk wie je doelgroep is en wat je hen concreet aanbiedt, zodat de bezoeker in één of twee clicks weet wat je voor hem kan betekenen. Een tool als HotJar, die via een video-opname laat zien hoe een bezoeker op je website surft, toont hoe goed je daarin slaagt. Nodig de bezoeker via de website ook uit om contact met je op te nemen, bijvoorbeeld via een vriendelijke pop-up boodschap.”

4. Bepaal het ‘gewicht’ van de lead

“Eenmaal de conversie gebeurd is, kan je via automatisering de leads opvolgen. Zo kan je ‘lead nurturing’ toepassen, waarbij je via vooraf geprogrammeerde e-mailcampagnes de leads om de zoveel tijd benadert. Ook het toepassen van ‘lead scoring’ is essentieel. Hierbij geef je elke lead een bepaalde waardering op basis van het aantal bezochte pagina’s, de tijd die hij op de website heeft doorgebracht en/of het aantal gedownloade productfiches. Hoe zwaarder de lead weegt, hoe groter de kans op succes bij een slimme opvolging.”

5. Wed op de juiste paarden dankzij growth hacking

“Er zijn honderden manieren om via online marketing snel te groeien. Daarom verdeel je het marketingbudget het best over verschillende kanalen, waarvan je wekelijks het rendement analyseert. Blijf ook steeds experimenteren met nieuwe marketingkanalen. Deze ‘growth hacking’-mindset zorgt ervoor dat je een goed beeld krijgt over de best werkende aanpak, waar je vervolgens krachtig op kunt inzetten.”

www.digitalkixx.be

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier uw vraag
VZW - DigiChambers 2021
VZW - eATA 2021
Accent
ING
Proximus
SD  Worx
CRM Group