Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • De creatieve industrie: vier scheppingsverhalen in één (deel 4)
De creatieve industrie: vier scheppingsverhalen in één (deel 4)
  • 14/05/2019

De creatieve industrie: vier scheppingsverhalen in één (deel 4)

Creatieve mensen, je vindt ze gelukkig overal, maar toch bestaat er wel degelijk zoiets als een creatieve sector. Van architectuur over mode en design tot communicatie of de gamingindustrie: maar weinig sectoren blijken zo veelzijdig en laten zich tegelijk zo lastig afbakenen.

Tekst Filip Michiels

“Ondernemingen in deze sector geven allemaal uiting aan een vorm van artistieke of culturele creativiteit, of gebruiken deze creativiteit als ‘grondstof’ om functionele producten en diensten te leveren”, klinkt het bij Flanders District of Creativity. Op basis van die definitie en een onderverdeling in 12 subsectoren becijferde Flanders DC ook de economische impact van de sector. De creatieve industrieën tekenen in Vlaanderen voor 2,7% van het jaarlijkse BBP, en scheppen zo 7,2 miljard euro aan toegevoegde waarde. Daarmee zijn ze goed voor net geen 13% van het aantal zelfstandigen in hoofdberoep en voor 2,4% van het totaal aantal werknemers in Vlaanderen. In Oost-Vlaanderen zijn er net geen 10.000 werknemers aan de slag in de sector. Wij gingen op zoek naar vier Oost-Vlaamse ondernemingen die de verbeelding laten zegevieren. En ontdekten dat creativiteit en innovatie haast altijd twee handen op één buik zijn.

Isabel De Beus zet duurzame kinderkledij in de markt

“Ik geloof echt dat er hiervoor een groeiend publiek bestaat”

Gemakkelijk heeft ze het zichzelf niet gemaakt: in tijden waarin de fast fashion-ketens onze winkels overspoelen met spotgoedkope kledij, besloot Isabel De Beus resoluut voor duurzamer en (iets) duurder te kiezen. “Als je vandaag een bedrijf start, kan je toch nog amper om dat duurzaamheidsaspect heen?”

Isabel De Beus

Selva Sauvage heet haar kledinglijn, en dat is geen toeval: Selva betekent ‘woud’ in het Portugees en verwijst naar de jaren die Isabel na haar opleiding als biologe in het regenwoud in Ecuador en Brazilië doorbracht. Ze verrichtte er vrijwilligerswerk, en de wilde natuur daar heeft toen een blijvende indruk nagelaten. “Achteraf heb ik hier een tijdlang als trainee bij het toenmalige Fortis gewerkt, later ben ik voor Durabilis aan de slag gegaan. Daar ben ik echt wel aangestoken door de duurzaamheidsmicrobe. Een jaartje ouderschapsverlof heeft me aan het denken gezet: ik ben altijd al creatief geweest en tegelijk blijft de kledingsector, zeker sinds de opkomst van de fast fashion, een van de minst duurzame sectoren ter wereld.” In april vorig jaar bracht ze haar eerste kindercollectie uit, vandaag werkt ze volop aan een tweede worp. Op korte termijn wil Isabel ook een zwemcollectie uitbrengen, op basis van gerecycleerde polyester.

Ze tekent zelf het ruwe ontwerp en de motieven uit, de technische patroontekeningen en de productie worden uitbesteed. “Dit is letterlijk een verhaal van vallen en opstaan, en ik heb mezelf vaak genoeg afgevraagd waar ik in hemelsnaam mee begonnen was. Neem nu de stoffen: ik werk enkel met gecertifieerd biokatoen, en zelfs daar zit er nog heel veel kaf tussen het koren. Het blijft dus continu zoeken naar betrouwbare producenten - die ook echt de nodige certificaten kunnen voorleggen -  en eventuele nieuwe stoffen die ook duurzaam zijn. Daarnaast werk ik ook samen met een ngo die in zee is gegaan met lokale weverijen in Peru.

“Duurzaamheid staat op één. En tegelijk blijft het creatieve aspect minstens even belangrijk: een rok koop je nog altijd omdat je die mooi vindt” - Isabel De Beus, duurzame kledijontwerper

Daar bestel ik mooie handgebreide truien in wol, en is het dus vooral het ethische aspect dat primeert. De rest van de productie gebeurt uitsluitend in Europa, daar sta ik echt op. Daarvoor werk ik nu samen met een Belgisch bedrijf dat het productiewerk uitbesteedt aan een handvol Europese textielateliers, onder meer in Portugal. Als starter kan ik uiteraard niet al die ateliers zelf gaan bezoeken, maar ik vind productie in Europa sowieso al een eerste stap in de goede richting als je het productieproces zo duurzaam mogelijk wilt houden. Dat is meteen een van de belangrijkste lessen die ik als starter geleerd heb: je moet voortdurend keuzes maken, en je kan niet verwachten dat je vanaf dag één het hele bedrijfsproces volledig naar wens kan kneden. Je moet het geduld kunnen opbrengen om stap voor stap vooruit te gaan.”

Boom in het regenwoud

Vorig jaar mocht Isabel al een pop-upshop aankleden bij Juttu. Vandaag is haar collectie te koop in een beperkt aantal winkels, onder meer in Gent en Leuven. Voor elk verkocht stuk wordt er achteraf een boom geplant in het Braziliaanse regenwoud. “Om mijn hele productie een stuk meer te kunnen stroomlijnen, moet ik absoluut meer schaalgrootte krijgen. Daarvoor wil ik de komende maanden meer gaan inzetten op promotie en op meer verkoopskanalen, maar eerst wil ik zeker zijn dat de gebruikte stoffen en het hele  productieproces echt goed zitten. Ik heb ook niet de ambitie om massaal veel kleding te verkopen: mijn stukken moeten langer meegaan dan één seizoen, ook dat is duurzaamheid. Met die aanpak zal ik nooit de grote massa bereiken, maar ik geloof wel rotsvast dat er hiervoor een groeiend publiek bestaat. En tegelijk blijft het creatieve aspect uiteraard minstens even belangrijk: een rok of trui koop je in de eerste plaats nog altijd omdat je die mooi vindt.”

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat