Skip to main content
  • Nieuws
  • De creatieve industrie: vier scheppingsverhalen in één (deel 3)

De creatieve industrie: vier scheppingsverhalen in één (deel 3)

  • 14/05/2019

Creatieve mensen, je vindt ze gelukkig overal, maar toch bestaat er wel degelijk zoiets als een creatieve sector. Van architectuur over mode en design tot communicatie of de gamingindustrie: maar weinig sectoren blijken zo veelzijdig en laten zich tegelijk zo lastig afbakenen.

Tekst Filip Michiels

“Ondernemingen in deze sector geven allemaal uiting aan een vorm van artistieke of culturele creativiteit, of gebruiken deze creativiteit als ‘grondstof’ om functionele producten en diensten te leveren”, klinkt het bij Flanders District of Creativity. Op basis van die definitie en een onderverdeling in 12 subsectoren becijferde Flanders DC ook de economische impact van de sector. De creatieve industrieën tekenen in Vlaanderen voor 2,7% van het jaarlijkse BBP, en scheppen zo 7,2 miljard euro aan toegevoegde waarde. Daarmee zijn ze goed voor net geen 13% van het aantal zelfstandigen in hoofdberoep en voor 2,4% van het totaal aantal werknemers in Vlaanderen. In Oost-Vlaanderen zijn er net geen 10.000 werknemers aan de slag in de sector. Wij gingen op zoek naar vier Oost-Vlaamse ondernemingen die de verbeelding laten zegevieren. En ontdekten dat creativiteit en innovatie haast altijd twee handen op één buik zijn.

Geert Reynaert laat honden pokeren en varkens dansen

“Creativiteit gaat veel verder dan technische toeters en bellen”

De kracht van een bewegend beeld: Geert Reynaert, oprichter en ceo van Hoaxland, weet er alles van. Al waarschuwt hij - in tijden waarin de speciale effecten altijd en overal van het scherm spatten - ook voor technologische overkill. “De juiste toon en het juiste gevoel vinden, ook dat is creativiteit.”

Creatie

Een pokerende hond die eruitziet alsof hij net uit een dierenasiel ontsnapt is. Of varkens die van een heerlijk verkwikkende douche genieten. Het is niet echt, maar het ziet er wel heel echt uit. “Negentien jaar geleden – Hoaxland in Oudenaarde was toen net opgericht – maakten we al spotjes voor Flandria waarin groenten met elkaar aan de praat waren”, blikt Geert Reynaert terug. “Vandaag maken we nog altijd gebruik van beelden in 3D die we combineren met speciale effecten, maar het hele landschap is intussen wel ingrijpend veranderd. Als ik vijftien jaar geleden een animatie van vijf minuten maakte, dan keek iedereen moeiteloos de volle vijf minuten uit. Vandaag mag zo’n filmpje nog hooguit één minuut duren, en als je de klant of consument de eerste vijf seconden niet bij het nekvel kan grijpen, dan klikt hij weg.”

3D-animatie of speciale effecten, dat klinkt technisch, en dat is het ook. Toch zag Geert de voorbije jaren, samen met de razendsnelle opkomst van nieuwe technologie en software, ook een andere trend doorbreken: het voorbereidende luik wint steeds meer aan belang. “Onze creativiteit zit vandaag minstens evenzeer in het uitzuiveren en scherpstellen van de boodschap die een klant hier graag creatief vertaald wil zien. Daarom zijn wij ook een agentschap en geen studio: eerst gaan we samen met de klant op zoek naar een inhoudelijk concept dat we kunnen omzetten in een verhaal. We proberen telkens zo vroeg mogelijk in het project te stappen, en beperken ons dus liefst niet tot de puur technische uitvoering. Anno 2019 zit de grootste toegevoegde waarde van een bedrijf als het onze misschien nog meer in de zoektocht naar het juiste gevoel. Het technische luik volgt pas daarna. Blijken bepaalde technische vereisten te hoog gegrepen voor de software of expertise die we zelf in huis hebben, dan huren we die gewoon in.”

Klant goed aanvoelen

Alles went, zeker voor de consument, maar computeranimatie blijft een bijzonder tijdrovend en dus ook prijzig proces: in twee tot drie seconden bewegende animatie kruipt al vlug een hele dag werk. “Voor de productie van een spotje van dertig seconden ben je met twee mensen dus al vlug een maand zoet. Computers en computerkracht zijn het voorbije decennium uiteraard een heel stuk goedkoper geworden, maar zo’n spotje blijft dus een stevige investering. Daarom zie ik het ook als een belangrijke creatieve uitdaging om met wat beperktere middelen zoveel mogelijk maatwerk te leveren.

“Wij en onze Vlaamse collega’s tekenen soms animaties waarvan ze in Hollywood steil achterover vallen als ze onze beperkte budgetten onder ogen krijgen” - Geert Reynaert, animatiedesigner

Vandaag maken we dus veel meer het verschil met onze mensen en onze expertise – die zich uiteraard constant moeten blijven bijscholen – dan met alle technische toeters en bellen. En tegelijk tekenen wij en onze Vlaamse collega’s hier soms voor animaties waarvan ze in Hollywood steil achterover vallen als ze onze beperkte budgetten onder ogen krijgen. Hoe beperkter je middelen, hoe creatiever je vaak uit de hoek komt, al zijn er natuurlijk ook grenzen.” In een kleine regio als Vlaanderen heeft het tegelijk ook niet zoveel zin om altijd en overal te koop te willen lopen met de allernieuwste technologische snufjes. “De Vlaamse markt is daarvoor veel te klein, en eens je de grenzen oversteekt, kom je al snel in concurrentie met de echt grote jongens wereldwijd. Creativiteit betekent in mijn ogen helemaal niet dat je technisch of artistiek altijd het onderste uit de kan moet halen. Je klant goed aanvoelen, dat wordt vandaag steeds meer naar waarde geschat.”

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat