Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • De creatieve industrie: vier scheppingsverhalen in één (deel 2)
De creatieve industrie: vier scheppingsverhalen in één (deel 2)
  • 14/05/2019

De creatieve industrie: vier scheppingsverhalen in één (deel 2)

Creatieve mensen, je vindt ze gelukkig overal, maar toch bestaat er wel degelijk zoiets als een creatieve sector. Van architectuur over mode en design tot communicatie of de gamingindustrie: maar weinig sectoren blijken zo veelzijdig en laten zich tegelijk zo lastig afbakenen.

Tekst Filip Michiels

“Ondernemingen in deze sector geven allemaal uiting aan een vorm van artistieke of culturele creativiteit, of gebruiken deze creativiteit als ‘grondstof’ om functionele producten en diensten te leveren”, klinkt het bij Flanders District of Creativity. Op basis van die definitie en een onderverdeling in 12 subsectoren becijferde Flanders DC ook de economische impact van de sector. De creatieve industrieën tekenen in Vlaanderen voor 2,7% van het jaarlijkse BBP, en scheppen zo 7,2 miljard euro aan toegevoegde waarde. Daarmee zijn ze goed voor net geen 13% van het aantal zelfstandigen in hoofdberoep en voor 2,4% van het totaal aantal werknemers in Vlaanderen. In Oost-Vlaanderen zijn er net geen 10.000 werknemers aan de slag in de sector. Wij gingen op zoek naar vier Oost-Vlaamse ondernemingen die de verbeelding laten zegevieren. En ontdekten dat creativiteit en innovatie haast altijd twee handen op één buik zijn.

Frank Martens geeft uw kantoor vorm

"Creativiteit is meer dan enkel maar een leuk concept neerzetten"

“Dit is een beroep dat twintig jaar geleden nog niet echt bestond”, stelt interieurvormgever Frank Martens. Met Het Kantoor van Morgen mikt hij voluit op bedrijven die het nieuwe werken ook naar de fysieke werkvloer willen vertalen.

Teamleader
© Mathijs Delva (project voor Teamleader)

 

Het nieuwe werken, dat bekt goed, maar hoe begin je daaraan als werkgever? En welke impact heeft dat op je kantoor of werkomgeving? Het zijn vragen die tien jaar geleden amper op tafel kwamen, maar waar steeds meer bedrijven vandaag wél mee bezig zijn. En het bleek een interessant gat in de markt voor interieurvormgever Frank Martens. In 2009 begon hij in Melle, na wat omzwervingen in de vastgoedsector en in de wereld van het kantoormeubilair, een eigen bedrijfje als interieurarchitect. “Pas vijf jaar geleden is de bal echt goed aan het rollen gegaan, en ben ik resoluut gaan inzetten op de vormgeving en inrichting van kantoren”, vertelt hij. “Vanuit de vaststelling dat die kantoormarkt doorgaans stiefmoederlijk behandeld werd. Het gros van de interieurarchitecten focuste voornamelijk op de woningmarkt, en hoewel het nieuwe werken toen al stevig opgang maakte, was er maar bitter weinig aandacht voor de vertaling daarvan naar de werkplek zelf.”

Een hip en leuk kantoor, daar draait een beetje creatieve ondernemer vandaag de hand niet meer voor om. Wat leuke Ikea-spullen, enkele planten, en als toetje nog een gezellige koffiehoek: klaar is Kees. “Dat is dus een stevige misvatting”, klinkt het. “Zo’n ruimte zal er dan misschien wel leuk uitzien, maar van een werkconcept kan je dan nog niet echt spreken.

“De betrachting moet zijn om iedereen op kantoor een behaaglijke en comfortabele werkplek aan te bieden” - Frank Martens, interieurvormgever

Wij vertrekken altijd vanuit de behoefteanalyse van de klant. Een bedrijf waar voortdurend verkopers binnen- en buitenlopen, vraagt een heel andere benadering dan een softwareontwikkelaar waar de medewerkers urenlang geconcentreerd over hun scherm gebogen zitten. Tot voor enkele jaren waren er maar twee opties: ofwel trok iedereen zich terug in een eigen minikantoortje, ofwel moesten alle medewerkers zich maar goed voelen in een groot landschapskantoor. Natuurlijk komt vandaag niemand bij ons aankloppen met de vraag of we even het nieuwe werken kunnen implementeren, maar doorgaans zijn onze klanten wél op zoek naar meer comfort voor hun werknemers. En hoe je het draait of keert: nu de arbeidsmarkt zo krap is geworden, wordt dat ook almaar meer een onderscheidende factor.”

Groeimarkt

Hoe maak je nu als interieurarchitect het verschil als je de vraag krijgt om een kantoor (opnieuw) aan te kleden? “Ik denk dat het er vooral op aankomt om voor alle profielen iets te kunnen aanbieden”, geeft Martens aan. “De betrachting moet zijn om iedereen op kantoor een behaaglijke en comfortabele werkplek aan te bieden, ongeacht het soort werk dat hij uitvoert. Hoe groter en diverser het bedrijf, hoe uiteenlopender ook de noden en de verwachtingen. Daar proberen wij creatief op in te spelen, op basis van een uitgebreide personeelsbevraging. Zo proberen we ons ook te onderscheiden van de concurrentie, die doorgaans enkel afgaat op een gesprek met de opdrachtgever.”

De toegenomen aandacht voor een comfortabele en zo gepersonaliseerd mogelijke werkplek vertaalt zich ook in grotere budgetten voor kantoorinrichting. En daar hoort anno 2019 een steeds belangrijker technisch luik bij: een goed werkend ventilatiesysteem of airconditioning die de temperatuur overal constant houdt, maken deel uit van het totaalpakket. “Dit is echt wel een groeimarkt: in 2013 heb ik mijn eerste deeltijdse werknemer aangeworven, vandaag zijn we al met vijf. In Brussel en Antwerpen zijn er al enkele grotere spelers actief, hier in het Gentse zijn we voorlopig toch vrij uniek met onze aanpak. De beschikbare budgetten durven uiteraard sterk uiteen te lopen, en dan komt de creativiteit echt om het hoekje kijken. Onze klanten zijn op zoek naar een interieurarchitect die een leuk concept kan neerzetten -uiteraard -maar ze verwachten ook dat we hen op alle vlakken kunnen ontzorgen. Het is de combinatie van creativiteit én doorgedreven professionalisme die het hem doet.”
 

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat