Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • De creatieve industrie: vier scheppingsverhalen in één (deel 1)
De creatieve industrie: vier scheppingsverhalen in één
  • 14/05/2019

De creatieve industrie: vier scheppingsverhalen in één (deel 1)

Creatieve mensen, je vindt ze gelukkig overal, maar toch bestaat er wel degelijk zoiets als een creatieve sector. Van architectuur over mode en design tot communicatie of de gamingindustrie: maar weinig sectoren blijken zo veelzijdig en laten zich tegelijk zo lastig afbakenen. 

Tekst Filip Michiels

“Ondernemingen in deze sector geven allemaal uiting aan een vorm van artistieke of culturele creativiteit, of gebruiken deze creativiteit als ‘grondstof’ om functionele producten en diensten te leveren”, klinkt het bij Flanders District of Creativity. Op basis van die definitie en een onderverdeling in 12 subsectoren becijferde Flanders DC ook de economische impact van de sector. De creatieve industrieën tekenen in Vlaanderen voor 2,7% van het jaarlijkse BBP, en scheppen zo 7,2 miljard euro aan toegevoegde waarde. Daarmee zijn ze goed voor net geen 13% van het aantal zelfstandigen in hoofdberoep en voor 2,4% van het totaal aantal werknemers in Vlaanderen. In Oost-Vlaanderen zijn er net geen 10.000 werknemers aan de slag in de sector. Wij gingen op zoek naar vier Oost-Vlaamse ondernemingen die de verbeelding laten zegevieren. En ontdekten dat creativiteit en innovatie haast altijd twee handen op één buik zijn.

Rudi Van der Meirsch smeedt het ijzer als het heet is

“Ik ben 55, maar pionier nog altijd even graag”

“De oude tijd modern maken, dat is wat wij hier doen.” Een siersmederij in volle expansie, het lijkt anno 2019 een anachronisme van formaat. Maar in Nazareth bewijst Rudi Van Der Meirsch nu al dertig jaar dat creatief vakmanschap van alle tijden is.

Kunstsmederij Van der Meirsch

“Mag het een warm krulletje meer zijn?” De slogan waarmee Rudi Van Der Meirsch zijn bedrijf in de markt zet, vat het allemaal samen: bij hem geen laswerk aan de lopende band, wel nog echt warm gesmede rondingen en krulletjes. Dertig jaar geleden stampte hij de siersmederij uit de grond, als autodidact die de knepen van het vak van zijn vader had geleerd. Vandaag telt Kunstsmederij Van Der Meirsch 12 werknemers, en het bedrijf blijft groeien. “Als warme smid heb ik in Vlaanderen nog amper concurrentie”, zegt hij. “Bij ons geen import van goedkoop staal uit China dat hier vervolgens koud aan elkaar wordt gelast. Hier stoken we het kolenvuur nog wekelijks op, en onze klanten appreciëren ons vakmanschap. Wij maken het verschil met de details, maar daar hangt uiteraard ook een iets hoger prijskaartje aan vast.” 

"De grootste uitdaging: iets produceren wat anderen niet kunnen of niet willen" - Rudi Van der Meirsch, siersmid

Van Der Meirsch is een schoolvoorbeeld van de creatieve ondernemer die zichzelf telkens opnieuw heruitvindt, en zo ook telkens opnieuw nieuwe markten en kansen creëert. “Dertig jaar geleden waren zeventig procent van alle nieuwbouwwoningen fermettes. Vandaag overheersen de moderne, strakke kubuswoningen, waar de eigenaars doorgaans niet zitten te wachten op een groot smeedijzeren hek met krulletjes. Die markt is natuurlijk niet volledig verdwenen, maar eind jaren negentig zijn we ons ook gaan toeleggen op geautomatiseerde hekkens en op stalen schrijnwerk in een retro-uitvoering. Grote boerderijen werden opgekocht om ze om te vormen tot luxueuze woningen of feestzalen, maar de bewoners wilden licht en lucht. Dat vertaalde zich dan in grote ramen of deuren in glas. Later kwamen de orangerieën en vandaag rijzen de poolhouses als paddenstoelen uit de grond. Staal is een bijzonder dankbaar materiaal om grote raampartijen te maken, en het is veel sterker dan aluminium of hout. We hebben ons op die nieuwe markt gestort en zijn zo uitgegroeid tot de specialist in stalen schrijnwerk waarin kleine smeedijzeren elementen voor de finishing touch zorgen.”

Innoveren tegen copycats

Die nieuwe focus heeft het bedrijf geen windeieren gelegd: vandaag is het stalen schrijnwerk al goed voor 70 procent van de omzet en de voorbije jaren werd er zowat jaarlijks een nieuwe medewerker aangeworven. “Het is vandaag haast onmogelijk geworden om in Vlaanderen nog een echte opleiding siersmid te volgen. Wij leiden iedereen hier dus intern op en pionieren graag. Zo zit ik ook in elkaar: ik ben intussen 55, maar ben nog constant op zoek naar nieuwe uitdagingen. In de creatieve sector ben je dat ook aan jezelf verplicht: zodra iets goed draait, word je als ondernemer gekopieerd. Voor mij is dat al van bij het begin de grootste uitdaging: iets produceren wat anderen niet kunnen of niet willen. Dat houdt uiteraard risico’s in, maar ik zou hier geen 12 mensen aan het werk kunnen houden, mocht ik niet voortdurend op zoek gaan naar nieuwe markten en kansen. Neem nu onze stalen ramen: twintig jaar geleden werden die min of meer in de ban geslagen, omdat het water er afdroop zodra de temperatuur enigszins begon te zakken. In samenwerking met de Gentse universiteit ben ik op zoek gegaan naar een oplossing voor dat probleem, en zie, vandaag produceren wij hier stalen ramen die thermisch van een behoorlijk hoog niveau zijn.”

Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD Worx
BovaEnviro+
GutzandGlory
G4S
Soundfield
Jobat Media